A Száguldó Cirkusz világától sosem állt távol a hatalmi harc, a nyolcvanas évek első fele egy az egyben erről szólt, akkoriban még az „ellen Forma 1” is megalakult egyetlen egy verseny erejéig, aztán a szövetség észbe kapott, és megegyeztek a „szakadárok vezetőivel”, bizonyos Max Mosley és Bernard Ecclestone urakkal. Húsz évvel később a gyárak akarták itt hagyni a cirkuszt, és a saját sorozatukkal fenyegettek. Ezúttal csak a fenyegetőzésig jutottak, a GPWC sosem alakult meg. Az ok egyszerű volt, a Ferrari és a szövetség titkos szerződése, melyben az olaszok évekig elkötelezték magukat az F1 iránt, ezzel „cserbenhagyva” a lázongókat. Akik a legnagyobb erő nélkül semmire sem vitték. Most ismét áll a bál, csakhogy 2009-ben már létezik egy bizonyos a csapatokat tömörítő szervezet az FOTA, az istállók most egységesen lépnek fel Max Mosley költségvetési sapkája, pontosabban a kettős szabályrendszer ellen. A lázongásuk érthető, mert senki sem akar „kétligás” Forma 1-et, amiben a negyvenmillió fontból gazdálkodók technikai segítséget kapnak a gazdagokkal szemben. Mivel nem tetszett nekik ez az elv, a csapatok benyújtották a saját tervezetüket, amit az FIA lesöpört az asztalról. Itt kezdődött el a „kilépünk a Forma 1-ből” című szappanopera harmadik felvonása. Először a Toyota, aztán a Red Bull, majd a Ferrari és a Renault jelentett be, hogy a kettős szabályrendszer életbelépése esetén elgondolkodnak a 2010-es bajnokságba való nevezésen. A leghevesebben a Ferrari támad, az olaszok nem „elgondolkodnak” hanem ki is szállnak, ha nem változtatnak a „törvénykönyvön”. Még a bíróságra is elmentek, pont a fent említett szerződés okán, mely kimondja, hogy a Ferrarinál megvétózhatják a szabályokat. A tárgyalást azonban elbukták, így még nagyobb indulatok szabadultak fel.
De valóban kilépnének a nagyok?
Véleményem szerint nem, mivel most is csak a jól megszokott pókerparti zajlik a csapatok és a szövetség között. A tét bent van, negyvenmillió, az istállók pedig blöffölnek. Hogy miért? Mert nem tudom elképzelni, hogy ez megtörténhet. Mármint, hogy a Ferrari (és a többi nagy) kiszáll (uram bocsáss) egy szaros költségvetési limit miatt. Mert, (ezt el kell ismerni, ha szereti őket az ember, ha nem) a Ferrari majdhogynem egyet jelent a Forma 1-el. Ahogy a McLaren meg a Williams, és újabban a Renault meg a BMW is. A többi csapat ki – beszállhat, az senkit sem fog igazán meghatni, mivel a kicsik az elmúlt években is csak jöttek – mentek. A nagyok azonban a sport „ikonjaivá” váltak. Ha közülük egy (vagy netán mind) kiszáll akkor az F1 már nem lesz a régi. Létezni fog, de nem lesz OLYAN, mint ezekkel az istállókkal. Úgy képzeljük el, mint a focit a brazilok, angolok, németek, stb… nélkül. És, akkor a piszkos anyagiak, a Ferrari ebben a tekintetben sincs meg az F1 nélkül, és fordítva. Mert ha „megszűnne a mítosz”, nekik is jócskán megcsappannának a bevételeik, ugye Ferrariék sem abból szedik össze az éves millióikat, hogy eladnak ezer - kétezer autót a milliomosoknak, hanem a szurkolókból, azokból, akik megveszik a sapkát, a pólót. No meg az F1-es bevételekből, a jogdíjakból satöbbi. Apropó szurkolók! Van itt még egy ok, amit már tegnap ecsetelgettem, a cirkuszt a nézők tartják el a figyelmükkel, ők költik rá a pénzüket, ők veszik meg a jegyeket a versenyekre. És őket is „csak” a nagyok érdeklik, ezért ha a legendás alakulatok lelépnek, akkor nagyon valószínű, hogy a versenyek üres lelátók előtt fognak zajlani. Így ismét a „kisemberekkel, a rajongókkal” csesznének ki legjobban...
És tudják ezt az FIA-nál is, hiába nyilatkozik pont az ellenkezőjéről Mosely úr. Ő is tudja, hogy a nagycsapatokból van a legtöbb bevétel, ahogy azt is tudja, hogy ha lép a Ferrari, akkor léphet az összes többi, és akkor összedől a kártyavár. Ezért is bízom benne, hogy végül sikerül megegyezniük, mert ha nem akkor Max tényleg az F1 kinyírására utazik…
Ahhoz viszont lesz egy – két szava a jó öreg Ecclestone-nak is. Akiről még nem is beszéltünk, pedig Bernard úr is ott volt a tárgyalásokon, mégsem nyilatkozott szinte semmit. Csupán annyit mondott, hogy a kettős szabályrendszert biztosan eltörlik, és váltig állítja, hogy lesz valamiféle kompromisszum. Ha Ő mondja, akkor abban van valami. Gondoljunk csak bele, a porondmester elengedné a cirkuszából a legjobb artistákat? Soha… Ezért ha az istállóknak nem sikerül, akkor maga Mr. E akadályozza meg a „tömeges kiszállást” teszi ezt úgy, hogy szükség esetén, szembeszáll, öreg cimborájával (akivel együtt harcoltak annak idején az FIA akkori elnöke a „betonfejű francia” ellen, és miután „győztek” együtt váltak milliomossá a cirkusz révén) Max Mosley-val.
Az nehézsúlyú mérkőzés lesz, nem holmi pókerparti…
Póker
2009.05.21. 13:49 :: SilverMike
6 komment
Címkék: vélemény hírek forma12009
A bejegyzés trackback címe:
https://silvermike.blog.hu/api/trackback/id/tr551135419
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
GentleSpecter 2009.05.25. 17:12:14
Szia Mike! Mivel mostanában több szó is esett arról, hogy új csapatok jönnek a Forma 1-be, ezért arra gondoltam, hogy csinálhatnánk egy szavazást arról, hogy ki milyen csapatot látna szívesen a versenysorozatban. Lehetnek rég "elfeledett" öreg csapatok, gyári új csapatok, vagy akárkik. Na?
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.05.26. 16:20:52
@Biro_Peti:
Oké benne vagyok. Holnap felteszem a futamösszefoglalót, és egyúttal megpróbálom összehozni ezt a szavazást. Elvileg lehet kreálni a blog.hu-s oldalakhoz is. Ha holnap nem, akkor hévégére tuti meglesz. (csütörtök - szombat nem leszek itthon). Köszi, az ötletet. :)
Oké benne vagyok. Holnap felteszem a futamösszefoglalót, és egyúttal megpróbálom összehozni ezt a szavazást. Elvileg lehet kreálni a blog.hu-s oldalakhoz is. Ha holnap nem, akkor hévégére tuti meglesz. (csütörtök - szombat nem leszek itthon). Köszi, az ötletet. :)
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.05.27. 14:21:08
@Biro_Peti:
Szombatra meglesz a szavazás :) Úgyis akkor jár le a határidő, onnan lesz "aktuális" :)
A pontok szerintem. Mely csapatokat látnátok szívesen?
Maradjanak a jelenlegiek
Gyártók
Privát csapatok
Nagynevű versenyistállók
Este pedig jön a futamösszefoglaló
Szombatra meglesz a szavazás :) Úgyis akkor jár le a határidő, onnan lesz "aktuális" :)
A pontok szerintem. Mely csapatokat látnátok szívesen?
Maradjanak a jelenlegiek
Gyártók
Privát csapatok
Nagynevű versenyistállók
Este pedig jön a futamösszefoglaló
GentleSpecter 2009.05.27. 14:49:52
Kíváncsian várom. :)
Én például a Jaguar-t szerettem régen, bár sosem volt valami jó csapat. :) Kíváncsi lennék, mondjuk mit művelne például a Porsche, mint gyári csapat, egy kis F1-es múlttal. Vagy mondjuk az F1-ben soha nem látott VW. :)
Én például a Jaguar-t szerettem régen, bár sosem volt valami jó csapat. :) Kíváncsi lennék, mondjuk mit művelne például a Porsche, mint gyári csapat, egy kis F1-es múlttal. Vagy mondjuk az F1-ben soha nem látott VW. :)
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.05.27. 16:06:28
@Biro_Peti:
Igen rájuk én is kíváncsi lennék. Főleg a Porschéra. :)
Az összefolgaló elvileg fent van, de nálam csiga lassú az oldal. :)
A szavazás is meglesz szombaton. Holnaptól nem vagyok itthon úgyhogy jó pár eseményről lemaradok...De majd tudósítanak
Igen rájuk én is kíváncsi lennék. Főleg a Porschéra. :)
Az összefolgaló elvileg fent van, de nálam csiga lassú az oldal. :)
A szavazás is meglesz szombaton. Holnaptól nem vagyok itthon úgyhogy jó pár eseményről lemaradok...De majd tudósítanak
Beszélő