Videók

ABU DHABI ALONSÓVAL: KAMUI KOBAYASHI: BRAZIL NAGYDÍJ 2009:

MINER

Beszélő

  • Retroka Sensei: "Hogyan emlékszünk vissza 10 év múlva a 2009 évre?" Én 11 évvel később megmondom, nem a legizgalmasabb, de el lehet nézni. :D Lehetett volna jobb is, mert megvolt rá a potenciál, de igazán kiemelkedőt csak pár futamnak sikerült. Kár hogy nem folytatódott a blog, pedig tetszik :) Régen mennyivel értelmesebbek voltak a szurkolók, nem kis majomságokba kötöttek bele. :D (2020.11.07. 16:10) "Tükör" - Adu Dhabi Nagydíj összefoglaló
  • Sceurpien: Remélem nem baj hogy ide írok. Az én honlapomnak van egy bannercsere jellegű ajánlata. Érdekel esetleg? F1-es jellegű játék. Maga a honlap: www.pegamesatnet.hu/Rage/ Az ajánlatról: www.pegamesatnet.hu/Rage/forspons.php Kicsit másabb, mint a szokásosok, de pont azért, mert így a játékosoknak érdekük, hogy megnézzék a "Szponzorokat". Ha érdekel, a honlapon megtalálod az e-mail címem, és írj. Köszi! (2010.03.23. 11:28) Személyes - A blog jövőjéről
  • zsuszti: Hát igen tény, hogy jellemző, hogy a nők rosszabbul vezetnek, mint a férfiak,de ettől még a versenyzők között lehet, hogy van olyan aki tud legalább olyan szinten csak éppen legyintenek rá a berögződöttség miatt,mert nő. Én pl:lovagolok és nem nagyképűsködésből csak hasonlatnak,de lány létemre sokszor felültem olyan vad lovakra amire rajtam kívűl csak egy 2 méteres pasi mert felülni és a fiúk akikkel egy csapatban voltam nem vagy max 2 percig mertek rajta ülni és inkább átadták nekem a lovat. Szóval ugyanígy nem mindig biztos, hogy csak a fiúk lehetnek a jobbak a vezetésben csak mert az általában úgy van. Én remélem, hogy egyszer lesz benn a jövőben egy női versenyző az F1-ben, aki tényleg tud is valamit mutatni és nem fogják rá, hogy na ezt csak az alakjáért alkalmazzák, hogy népszerűsítse az F1-et. (2010.03.20. 13:55) A világ leggyorsabb női – hölgyek az F1-ben és "azon túl"
  • SilverMike: @safranynorbert: Köszönöm szépen, holnap felteszem, a linket, ahol a blog "folytatódik" :) (2009.12.19. 08:58) Személyes - A blog jövőjéről
  • : Sok sikert! (2009.12.13. 00:32) Személyes - A blog jövőjéről
  • Utolsó 20

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Licenc

Creative Commons Licenc

RÁDIÓ

Összes

Ő volt Ayrton Senna...

2009.03.22. 17:47 :: SilverMike

               „Ő volt minden idők legjobb pilótája, aki versenyzői overállt húzott.”

Az emberek valamilyen oknál fogna mindig is vonzódtak, a „tragikus sorsú hősökhöz”, és szívesen teremtettek maguknak példaképeket, ezek közül a méltán népszerű figurák közül. Gondoljunk csak James Dean-re, Elvis Presley-re, vagy Freddy Mercury-ra, ők mind olyan emberek kinek nevét a világ minden részén ismerik, és még ma évtizedekkel a haláluk után, is milliók rajonganak értük. Persze okkal. És talán pont a drámai sorsuk tette teljessé legendájukat, ami már életükben kezdetét vette, karizmatikus személyiségük, csillogó tehetségük okán…
Mára Ayrton Senna is jelképpé vált, egy legendává, akit semmiképpen sem hagyhatunk ki az előbb felsorolt férfiúk közül. A Brazil csodagyerekért már életében milliók rajongtak, a szurkolói félistennek tartották, a Brazil hívek pedig egyszerűen istenségként tisztelték. Elsősorban gyorsasága miatt, az olyan versenyeiért, mint az a bizonyos 1993-as Európa Nagydíj ahol a komplett mezőnynek kört adott, a zuhogó esőben. Vagy talán őszinte személyisége miatt, azért mert a sorsdöntő Japán Nagydíj előtt sem ködösített, hanem kijelentette, ő bizony ki fogja lökni Prostot, ha másképpen már nem szerezheti meg a bajnoki címet. És nem hazudott, a futamon megtörtént a mára már legendássá vált ütközés, Prost kiesett Senna pedig megnyerte a versenyt, és ezzel a világbajnoki címet is. Aminek azonban nem sokáig örülhetett, rögtön a verseny után kizárták, de nagy meglepetésre nem az ütközés miatt (amiben azért nem csak Ő volt a ludas, tehát versenybalesetnek minősítették) hanem azért mert a koccanás után Ayrton autóját a pályabírók tolták vissza a pályára, ami külső segítségnek minősül, és az bizony szabálytalan. Így lett az 1989-es „korona” Prost professzoré. Persze a Mágus (Magic Senna) sem maradt bajnoki címek nélkül, ő is bezsebelt három trófeát a ’80-as, ’90-es évek fordulóján.

                                                        Minden kezdet nehéz

Szokták volt mondani, és ez alól Ayrton pályafutása sem kivétel, a kis Senna egyáltalán nem villogott a kisebb kategóriákban, pedig a kor „megszokott rendje” szerint elhagyta Brazíliát, és az esős Angliában tanulta ki az autóversenyzés minden csínnyát - bínnyát. A legenda szerint ezekben az időkben, csakis esőben volt hajlandó gyakorolni, mondván aki esőben jól vezet, azt szárazon sem lehet utolérni, mint tudjuk igaza lett, az idők során kitanulta a vízen járás mesterségét. Az igazi sikerek az 1980-as évek elején jöttek, mikor hősünk megnyerte a Brit Forma 3-at és rövid időn belül a Toleman – Hart csapatban találta magát, nem is akármelyik kategóriában, hanem a Formula 1-ben. A fiatal Senna nevét már ekkor mindenki megjegyezte, miután Monacóban, a zuhogó esőben, a kor egyik leggyengébb autójával átgázolt a mezőnyön, majd „diadalmenetét” csupán a piros zászló állította meg. A futamot ugyanis félbeszakították, így Senna egyedül Prostot nem tudta levadászni…
Azt az Alain Prostot, aki akkoriban uralta a Forma 1-et, két bajnoki címet nyert a McLarennel, ahol első számú pilótai státuszát 1988-ig szilárdan őrizte, egészen addig még új csapattársat nem kapott, Ayrton Senna személyében. Aki ekkor már túl volt az első győzelmen, sőt a Lotus csapattal, még egy világbajnoki bronzérmet is begyűjtött. Innen került a világverő csapatba, ahol Prosttal „minden idők legnagyobb csapaton belüli” csatáit szállították. Annak ellenére, hogy felváltva nyerték a versenyeket, a hangulat nem volt felhőtlen a csapatban, a két pilóta a pályán, és azon kívül is, egymásnak feszült. A „háborúskodásban” talán mindketten hibásak voltak, mivel az ifjú Senna nem tisztelte az akkor kétszeres világbajnok csapattársát, aki viszont nem tudta elviselni, hogy csapattársa rendre jobb nála az időmérőkön, sőt a rajtoknál is rendre faképnél hagyja. A nagy csatát végül a Brazil nyerte, és elhódította a világbajnoki címet, ennek ellenére az év mégsem csak a sikerekről szólt. Gondoljunk csak, a mára már legendássá vált hibájára Monacóban, ott ahol egyébként hatszor nyert, ami máig rekord. A történetet mindenki ismeri: a verseny vége felé Senna már a kezében érezhette a győztesnek járó kupát (negyven másodperccel vezetett), mikor hibázott, megcsúszott és falhoz csapta a McLarent az alagút előtti kanyarban. Még Senna kikecmergett az autóból Ron Dennisék már arról győzködték a sajtót, hogy a balesetet a fék meghibásodása okozta, majd megjelent Ayrton, és a sajtósok szemébe mondta, hogy Ő hibázott, szó sincs itt műszaki problémákról.

                                                               Mert ilyen ember volt...

...őszinte, olyan, aki sosem rejti véka alá a véleményét, a legtöbben ezért szerették. Persze voltak olyanok, akik ezt hibának rótták fel, ahogy zárkózottságát, és a rajongókkal szembeni már - már mogorva modorát is kritizálták. Aki azonban igazán közelről ismerte őt az tudta, hogy Senna egy vidám közvetlen ember volt. Gerhard Berger, (aki életre szóló barátságot kötött Sennával, az 1990-es évek elején) mondta egyszer, hogy a McLarennél töltött időszak alatt, Senna megtanította őt versenyezni, míg Ő nevetni tanította meg a Brazilt. Ezekben az időkben nem csak a pályán kívül, hanem a versenypályán is minden klappolt. Senna ellentmondást nem tűrően hódította el az 1990 és 1991-es világbajnoki címet, a világverő Honda motorral felszerelt autóval. A sikerkorszak azonban hamar véget ért, miután a Honda (már akkor is) kiszállt a Forma 1-ből, és magára hagyta a McLarent. Az angol csapat az elkövetkező években gyengébbnél gyengébb motorszállítókkal szállt harcba, de Senna mindegyiket győzelemre vezette. Például a gyengécske McLaren – Fordot, élete talán legjobb versenyén, az 1993-as doningtoni futamon. A legendás versenyen az ötödik helyről rajtolt, és már az első körben az élre vágott, ahonnan a verseny végéig nem volt hajlandó eltávozni. Még ellenfelei körönként jártak a bokszba gumiért, Senna fittyet hányt a változó időjárásra, és kört vert az egész bagázsra. Sajnos ez volt utolsó győzelmeinek egyike…
Miután az 1994-es idényre Ayrton leszerződött a Williamshez a szakértők, mérget mertek volna venni arra, hogy a géniusz megszerzi negyedik világbajnoki címét. Az autó valóban gyors volt, de megbízhatatlan, Senna az év elején kétszer indult az első helyről, ám egyik versenyen sem látta meg a kockás zászlót. Majd jött Imola, az 1994-es San-marinói futam, melyet a Forma 1 legsötétebb hétvégéjeként tartanak számon. Barrichello óriási bukása, és Ratzenberger halála után, Sennát a Forma 1 akkori orvosa Sid Watkins, arra bíztatta, hogy hagyjon fel az egésszel.
„Ayrton, három világbajnoki címet nyertél, te vagy a leggyorsabb a világon. Ne indulj el a vasárnapi futamon, túl nagy kockázatot vállalsz, nem éri meg. Hagyd abba!"
Senna azonban, kifejtette, hogy nem tudja abbahagyni, és nincs is abban a helyzetben, hogy visszavonuljon, vállalta tehát a kockázatot, és rajthoz állt. Hét körön keresztül vezetett a versenyben, ám a Saefty Car bejövetelével az előnye semmivé foszlott. A biztonsági autó távozása után a Williams kicsúszott a Tamburelloban, a többi már történelem…
Minden idők legjobbja az idol, még aznap a kórházban életét vesztette. Halálával a Forma 1 elvesztette legnagyobb pilótáját, az embert, akiért halála után immáron tizenöt évvel is milliók rajonganak, köztük olyanok, akik élőben nem is látták versenyezni…

Ayrton Senna da Silva, Március 21-én ünnepelte volna 49. születésnapját…

Nyugodjék békében…

 

8 komment

Címkék: érdekesség pilóták forma1történelem

A bejegyzés trackback címe:

https://silvermike.blog.hu/api/trackback/id/tr771018435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nadja*Nórííí 2009.03.22. 18:37:08

Kedves Mike!
Nagyon jó lett a cikked, gratulálok!
Valahogy most nem tudok valami jó kommentet iderittyenteni, mert nehéz nekem most ez. Tudod, hogy mit jelent nekem Senna, és tényleg alig tudom visszafolytani a könnyeim a cikk olvasata után.
Mindenkinek más a kedvence, de nekem Ő MINDENIDŐK LEGJOBBJA, de ezzel szerintem más is így van, sajnos, hogy ilyen hamar el kellett mennie. Sokszor végiggondoltam, mi lett volna, ha...De sose jutottam túl sokra, mert mindig csak annál kötöttem ki, hogy már úgysincs köztünk, akkor mit érek vele?
Igaz én még sosem láttam versenyezni, hiszen túl fiatal vagyok még, de felvételről valami fantasztikus. :)
...
Isten nyugosztaljon! ††

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.03.22. 21:02:57

@Nadja*Nórííí:

Szia,
Köszönöm a kommentet! :)

Értem, hogy mit mondasz, sőt át is érzem, nagyon szomorú, hogy már nem lehet közöttünk.
Azon filózni, hogy mi lett volna, ha nyilván lényegtelen, de egy biztos. Nyert volna még bajnokságot, én ezt vallom, ebben biztos vagyok!!!
Én sem láttam élőben versenyezni, szintén a korom miatt, de rengeteg versenyt láttam videón és "fájl letöltés"-nek köszönhetően, és valóban Ő volt a legnagyobb! Aki nem hiszi NÉZZEN UTÁNNA! :)

Dave985 · http://siparadicsom.reblog.hu/ 2009.03.23. 02:17:04

Szép munka!
Emlékeket ébresztettél bennem 94'-ről, egy kicsit meg is hatódtam.
Kell még több dícséret ennél?:P

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.03.23. 16:08:57

@Dave985:

Örülök, hogy tetszett.
Köszi a dicséretet! :)

tfefe 2009.03.24. 00:29:56

Senna... jó volt nézni amit a pályán művelt. Olyan győzni akarással versenyzett mint nagyon kevesen ebben a sportban. A feltörekvő ifjú tehetségből szinte azonnal amint VB esélyes autóba ült a forma-1 pilótamércéje lett. Mindenki őt akarta legyőzni, mindenkit hozzá hasonlítottak. 94-ben mivel 1 évet írt alá a Williams csapatnál, többen is vártuk hogy a Ferrari tárgyalni kezd-e vele, de sajnos nem jutottak el odáig... Egyszerűen nem tudtam én sem elképzelni egy Aryton nélküli f1-et, hogy valaki ne ellene akarjon nyerni, ne nála akarjon gyorsabb lenni. Annak ellenére hogy soha nem neki szurkoltam, úgy éreztem hogy egy hatalmas űrt hagyott maga után, és azóta sem lépett senki a helyébe. Apróbb megmozdulásai, mint pl. amikor egy megpördüléskor az után jövő elől egyszerően eltolatott, olyan reflexekről és profizmusról árulkodott, ami a mai nagyon a versenyelhez edzett pilótáknál is nagyon ritka.
Nyugodjék békében... Istenem, milyen futamok lennének a GP Legends futamok vele...

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.03.25. 07:30:19

@tfefe:

Igen, Senna egyszerűen a legnagyobb volt, ahogy azt Ron Dennis is mondta! :)
Örülök, hogy bár te sosem szurkoltál neki, de elismerted, a tudását, ez egy igazi szurkolóra vall.
Azok a GP Masters versenyek nem lennének gyengék, de sajnos már sosem kerül rájuk sor...
Köszönöm a kommetnted! :)

tfefe 2009.03.25. 08:39:34

Az az igazság Mike hogy őt nem lehetett nem elismerni. Nyilatkozataiban is mindig nagyon sportszerűen beszélt minden ellenfeléről, soha nem nézte le őket, nem volt arrogáns. Igaz valóban kissé mogorva tudott lenni a sajtóval. Azonban szinte sértődötten válaszolt ha egy ellenfelét a kérdező úgymond lebecsülve kérdezett rá hogy mit is gondol róla Aryton.
Valóban voltak vitatható tettei, de azokat a pályán tette, nem boxutcában. Ez Prost-ot például nagyon dühítette többször is... amikor minden háttérmunkáját pár pillanat alatt Aryton semmivé tette. De azt hiszem nem nagyon kell ezek részleteibe belemennem, hiszen minden ilyen eset elég híressé vált.

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.03.25. 22:20:09

@tfefe:
Igen, amellett, hogy Ayrton remek pilóta volt, remek EMBER is volt. A tettei a nyilatkozatai mind erre utalnak. Nagyon sajnálom, hogy nem láthattam élőben versenyezni, nagyon nagy élményről maradtam le. De így "utólag" visszanézve is Ő számomra a legnagyobb :)
Nagyon nagy részben ezért, mert ember tudott maradni :)
süti beállítások módosítása