A héten megkezdődött a 2009-es Formula 1-es autók bemutatása. Íme, az első három versenygép bemutatójának összefoglalója, röviden:
Ferrari F60: „a klasszikus kólásüveg”
Nem tévedés, az egyik legnépszerűbb és legnagyobb (autósporttal foglalkozó) internetes oldal ezekkel a szavakkal illette a Ferrari vadonatúj versenygépét. A hasonlat alapjául valószínűleg az autó letisztult formavilága, és a fent említett italos üvegre „megtévesztésig” hasonlító karosszériája szolgált. A Scuderia legújabb gépe január 12-én mutatkozott be, Olaszországban. Az autó már az új szabályoknak megfelelően készült:
Lekerültek róla a felesleges (és szerintem rettentően csúnya) kisegítőszárnyak, valamint meghosszabbított első, és megnyújtott hátsó légterelőkkel látták el. A kerekeken pedig a Bridgestone legújabb fejlesztésű sima felületű (slick) gumiijai díszelegetek. Az autó első ránézésre valóban furcsának tűnik, de az FIA és az OWG (előzési munkacsoport, bizony már ilyen is van) szerint az új konstrukciókkal, sokkal könnyebben lehet majd előzni. És ha már az előzésnél tartunk! Egy olasz lap nem sokkal a bemutató után a következőket írta Itália új büszkeségéről: „Előzésre született.” Ezzel gyorsan vissza is tértünk a Ferrarira. A csapat az ominózus bemutató után, gyorsan élesben is kipróbálta az F60-ast (2009 a Ferrari 60. szezonja lesz a Formula 1-ben, innen a név) modellt! Felipe Massa vitte először a pályára a vadonatúj masinát, a csapat tesztpályáján Mugellóban. A teszt nem sikerült zökkenőmentesen, a próbakörök során az új vezetőszárny (mely sokak szerint egy hókotróra hasonlít) többször is megsérült. Ennek ellenére Felipe elismeréssel nyilatkozott az autóról. Elmondta, hogy bár az új technikán (gondolom a vezetőszárny) még csiszolni kell, a KERS csodálatos, és az autó remekül vezethető. A csapat vezetősége is elégedett volt az új modellel, és - bár a hírek szerint a Ferrari jelentős hátrányba kerülhet a KERS miatt - kijelentették, hogy a céljuk a konstruktőri cím megvédése. Végül Kimi Räikkönent idézném, aki az autó kinézetével kapcsolatos oldalnyi elemzések közepette is, a tőle megszokott laza, nyugodt stílusban csak annyit mondott, hogy:
"Ha néhányszor már láttad a gépet, hozzászoksz. De jól néz ki."
Ami nem is rossz egy kólásüvegtől! Igaz?
Toyota TF109: Győzelemre éhezve
A Ferari után a Japánokon volt a sor, hogy nyilvánosságra hozzák az új versenyautót. A TF109 bemutatója, az elmúlt évek egyik legjobban (ha nem legjobban) megoldott bemutatására sikeredett. A csapat még az ősszel bejelentette, hogy a válság miatt nem csap nagy, fényűző bemutatót, és az új autót az Interneten fogják ”prezentálni”. Ennek a megvalósítása pedig remekül sikerült, a bemutató előtt egy „film trailer-re (bemutató)” hasonlító videót tettek közzé. Melyben Jarno Trulli, Timo Glock és a tesztversenyző Kamui Kobayashi „horrorfilmbe illő jelenetek közepette ismerteti az új versenygépet”. A videó elérhető itt:
https://www.youtube.com/watch?v=IE_QbqeImWI
Az Internetes bemutató után persze az autóról készült képek hamarosan bejárták a világot. A Toyota versenyautója erősen eltér a Ferrariétól, és ha az olaszok gépe a „kólásüveg”, akkor a Toyota minden bizonnyal egy tejes doboz. Az autó, sokkal zömökebbre, a karosszéria és a motorborítás jóval szélesebb sikerült. Érdemes még megfigyelni az első vezetőszárny két oldalán lévő elemeket is. Valamint a két „oldalsó légterelőt”(?), az autó karosszáriáján. A szekértők ezek láttán megállapították, hogy: a Toyota megoldásai eddig a lefgurcsábbak, és talán a legszebbek, azok közül, melyeket az istállók eddig kihoztak az új szabályok adta lehetőségekből.
A pilóták, és a fejesek nyilatkozatiból egyértelműen kivehető, hogy a japán gyár célja a futamgyőzelem lesz 2009-ben. A királykategóriában a nyolcadik szezonjára készülő csapat minden eddiginél nagyobb önbizalommal, és célkitűzésekkel vág neki az idénynek. Azonban a nyomás is egyre nagyobb lesz a pilótákon, mivel már nem csak az eredménytelenségtől, hanem a gyár japán vezetőinek a „haragjától” is tartaniuk kell. Mivel az óra ketyeg. A Toyota mihamarabb szeretne futamgyőzelmet szerezni, mert ha ez nem sikerül a csapat (tekintettel a jelenlegi válságos időszakra) akár el is hagyhatja a száguldó cirkuszt! Szintén a bemutató után derült ki, hogy a Toyota a KERS rendszer nélkül vág neki a szezonnak. Jarno Trulli viszont nem látja a helyzetet reménytelennek, sőt! A „száguldó borász” szerint ez még a csapat előnyére is válhat, és még az első hat futam valamelyikén megszerezheti azt a hőn áhított futamgyőzelmet.
Hét szűk esztendő után a Toyota meg is érdemelné!
McLaren - Mercedes MP4-24: Cél, a címvédés
Január 16-án, a másik „óriás” a McLaren is bemutatta vadonatúj versenyautóját. Idén a címvédők sem kerítettek nagy feneket a prezentálásnak. Otthonias környezetben, a wokingi gyárban hullott le a lepel a MP4-24-es kódszámú autóról. Sokak szerint az autó a legszebb, az eddig bemutatottak közül. Valóban szépre sikeredett, de ne feledjük, az ördög a részletekben rejlik, mint például a kipufogóban! Melynek a kialakítása, egyesek szerint már – már művészire sikeredett. Maga a kipufogócső nem is látszik, csupán egy lyuk látható melyet a motorborítás ölel körbe. Az autó merőben másra sikeredett mint a nagy rivális Ferrarié. A Toyotához hasonlóan zömökebb, oldalsó légbeömlő nyílása vízszintes. És a csapat legnagyobb büszkeségére az autó orrán díszeleg az 1-es rajtszám. A rajtszám elhódítója Lewis Hamilton elismerően nyilatkozott a versenygépről, véleménye szerint gyönyörűre sikeredett, és a tempójával sem lesz gond. Erre a választ leghamarabb szombaton kapjuk meg, mikor az autó először gurul a pályára.
A főhadiszálláson tett bemutató során, azonban nem csak ő, hanem Ron Dennis is felszólalt. A csapatot több mint harminc éve vezető Dennis bejelentett, hogy Március 1-től véglegesen átadja helyét Martin Whitmarsh-nak. Azonban nem visszavonulásról van szó, hanem (hogy őt idézzem) csupán a háttérbe vonul, és a McLaren ügyvezető-igazgatói posztját fogja betölteni. Valamint a McLaren – Mercedes utcai autóinak gyártása és tervezése felett fog bábáskodni. A bejelentés hallantán legtöbbeknek a Ferrari és annak 2008-as hibái ugrottak be, melyeket a többség az új vezetőség nyakába varrt. Ebben az esetben viszont nem hinném, hogy ez a helyzet előállhat, mivel Martin Whitmarsh több mint tíz évig tevékenykedett Dennis mellett. Ez idő alatt volt ideje elsajátítania a csapatvezetés szinte minden csinnyát – binnyát. Ron személye azonban biztosan hiányozni fog, és ezt szerény véleményem szerint a taktika kitalálásánál, és a „flúgos futamok” alkalmával fogja megérezni a csapat. Akár már 2009-ben is, mely esztendőben a csapatnak egyértelműen a címvédés lesz a célja. Lewis Hamilton bajnoki címének megőrzése mellett ezúttal viszont a konstruktőrök aranyát is szeretnék elhódítani.
Nem lesz könnyű dolguk…
További autóbeutatók:
Január 19/Portimao: Williams - Toyota
Január 19/Portimao: Renault
Január 20/Valencia: BMW - Sauber
Február 9/Jerez: Red Bull Racing
Beszélő