Nem, most nem arra a sapkára gondolok, amiért a nyuszika rendre verést kapott. A sztorit ugye ismerjük, a gonosz medve és kedves barátja a farkas akkor is megpofozta szegény kis nyuszikát, ha rajta volt a fejfedő, és akkor is, ha nem. És hogy is jön ez ide? Egyszerű a képlet, az elmúlt időkben (főleg a tavalyi év után, főleg a Japán GP után) a közvélemény kezdte, ahhoz a szerencsétlen nyuszikához hasonlítgatni a McLaren csapatot, akit „szinte mindig” megpofozott a medve (Mosley és FIA) és annak kedves barátja (na vajon kicsoda?). Magyarul: a csapatot agyba - főbe büntették, ezért is születhettek meg a mindenféle összeesküvés elméletek. Amelyeknek aztán az égvilágon semmi alapjuk nem volt. A szövetség nem pikkel a McLaren-re, főleg nem arra a Lewis Hamiltonra, akit a 2007-es év vége felé még „így úgy” támogattak is. Mert mint mindennek a világon ennek az „ellenszenvnek” is egy személyes, ember – ember közötti konfliktus állt a hátterében. Azt ugye mindenki tudja, hogy Max Mosley és Ron Dennis mióta ismerik, utálják egymást. Az ok egyszerű, ők ketten teljesen más anyagi és politikai hátterű családból jöttek. Max egy brit nemesi (de annál piszkosabb múltú: édesapja Oswald volt a brit fasiszta párt vezetője) családból származik. Míg Ron egy igazi „felkapaszkodott”, szegény családból jött, de az autósporttal jól megszedte magát, annyira, hogy manapság már vagy hatszor gazdagabb, mint Max. Bár Mosley úr tagadja, minden valószínűséggel ez áll az utálat hátterében, és persze a politika…
Erre itt van nekünk ez a „hazugságügy” (a „liegate”) amiben a McLaren bizonyítottan bűnös (a nyuszi rosszkor és rossz helyen vette fel a sapkát), erre most egy szimbolikus (felfüggesztett eltiltás három versenyről) büntetést kapnak. Na bumm… Az indoklásban pedig az is szerepel, hogy az enyhe büntetés nagyban köszönhető a McLaren szemléletváltásának, és Ron távozásának. Meg persze az új főnök bocsánatkérésének, akit ugye Martin Whitmarshnak hívnak, és nem Ron Dennisnek…
Max ismét elérte a célját, eltávolította az útból Dennis-t, amit még csak le sem tagadott: egy hosszú interjúban ecsetelte, hogy örül Ron távozásának, mert így sokkal könnyebb volt keresztülvinnie a világmegváltó ötletét, a „költségvetési sapkát”. Kis kitérő után, már helyben is vagyunk, igen ez az a sapka…
…a költségvetési sapka!
Amelynek a tervezete már Márciusban megszületett. Akkor harminc millió angol fontnál húzták meg a költekezési határt. Azaz egy csapat ennyi pénzt használhatott volna fel a 2010-es esztendőben. A versenyzők, mérnökök, szerelők fizetését és az egyéb „nem az autó fejlesztésére vonatkozó” összegeket kivéve. Április 29-én a szövetség ezt az összeget megdobta még tízmillió fonttal, így (jelen állás szerint) negyvenmillió lesz a limit. De a szabály megengedi, hogy a nagyobb csapatok folytassák a határok nélküli költekezést. Persze feltételekkel! A negyvenmilliós csapatok nagyobb technikai szabadságot élveznek majd: mozgatható légterelőket, dupla erős KERS-t, korlátlan fordulatszámú motorokat, és tesztlehetőségeket kapnak a „pénzkidobálókkal” szemben.
A szabály persze szúrni kezdte a nagycsapatok vezetőinek a szemét, a McLaren, a BMW, a Ferrari és a Williams egy egységesített költségvetést szeretne, a kettős szabályrendszer helyett. Mondván ezzel a rendszerrel kettészakad a mezőny. Igaz azt még nem tudni, hogy ebben az esetben a költekezők vagy a „szabad kezesek” kerülnek fölénybe. Így a csapatok a szerdán esedékes FOTA gyűlésen valószínűleg létrehozzák a saját költségcsökkentő programjukat, amit majd benyújtanak az FIA-nak. Azaz kezdődik ismét a rágódás, a veszekedés, a tárgyalásara járás. És ha ez nem lenne elég, még a pontrendszerről is egyeztetni fognak. Azaz a „zöldasztali szezon” tovább folytatódik. Ezért ebben a minutumban kijelenthetjük, hogy a 29-i szabályok még csak valaminek az alapjai, azok még bőven csiszolódni fognak…
Ezzel szemben már biztos, a sportot is érintő (nem csak pénzügyi) szabályaink is vannak. Mégpedig a tankolás 2010-es betiltása. Amit én személy szerint jó ötletnek tartok, az indoklásom egyszerű: végre valahára nem a bokszban dőlnek el a versenyek. Volt már erre példa, elég csak a nyolcvanas évekre gondolni, akkor sem lehetett benzint felvenni, mégis a kor versenyeit tartják a legjobbaknak a mai napig. A taktika szerelmeseinek pedig megmarad a kerékcsere a „gumitaktika”, aminek a jövőben bizony nagy szerepe lesz. A gumimelegítők betiltása viszont marhaság, ezzel még a költségeket sem tudják gyökeresen csökkenteni (nem úgy, mint a tankolás betiltásával), és a versenyzést is veszélyesebbé teszi. Ezért van egy sanda gyanúm, hogy ezt is átbeszélik még a 2010-es Ausztrál Nagydíj startjáig.
Végül mindenkinek szeretném megköszönni, hogy olvassa, ötleteivel segíti és jobbá teszi ezt az oldalt immáron egy éve! Ugyanis a mai napon ünnepli a blog az „első születésnapját” sőt, hogy ne kelljen kétszer eltérni a témától (azaz a költségcsökkentésekre való tekintettel) a mostani bejegyzéssel megszületett a századik írás is.
Remélem, hogy a következő egy évet is veletek tölthetem, legalább száz új téma kibeszélésével!
Beszélő