Mint derült égből a villámcsapás úgy érte a hír a Formula 1 világát, főleg azt követően, hogy a télen és a nyár elején lezajlott hatalmi, és „gazdasági” játszmák már el – elcsendesedni látszottak. Ennek ellenére a sajtó képviselői és az igazán bennfentesek tudni vélték azt, hogy egy gyártó még a 2010-es szezon startja előtt be fogja dobni a törölközőt. A legtöbben a Toyotát temették, nem telt el hét anélkül, hogy a japán istálló távozásáról újabb és újabb hírek láttak volna napvilágot. A japánokéval párhuzamosan a gallok (a Renault) koporsóját is ácsolták, ennek ellenére a fent említett két csapat – most legalábbis nagyon úgy néz ki – 2012-ig elkötelezte magát a Formula 1 iránt (tulajdonosváltás természetesen még szóba jöhet), miután a múlt hét végén ők is és a nagy ellenfél Max Mosley is aláírta a legújabb Concorde Egyezményt. Azt a papírost, ami az elkövetkező három évben a királykategóriában tartja a csapatokat, továbbá szabályozza a bevételek elosztását, valamint a technikai és sport szabályokról is említést tesz. A további részleteket majd maga az FIA hozza nyilvánosságra (egy – két tárgyalás, pontosítás után) még a nyár folyamán. No de vissza az istállókhoz! A történet ugyebár ismert, a FOTA (a csapatokat tömörítő szerv) saját bajnokság elindításával fenyegetett, a limitált költségvetés bevezetése esetén. Ezt követően született meg a „béke” alapja, a szóbeli, majd a Magyar Nagydíj hetében (született volna meg) a fent említett végleges „békepapír”. Erre a békekötésre mégsem került sor, sem a Magyar Nagydíjon sem azelőtt, a BMW vezetőjétől Mario Theissentől viszont megtudhattuk, hogy ennek ellenére minden a legnagyobb rendben halad, csupán egy – két apró részletet kell még tisztázni. Eztán jött az a bizonyos villámcsapás, az F1 egyre derültebbnek látszó egéről:
A BMW 2009 végén elhagyja a Formula 1-et!
A bajorok a gazdasági világválsággal, és a gyár „stratégiaváltásával” magyarázták a bizonyítványt, később viszont megtudhattuk, hogy a sikertelenség is szerepet játszott a döntésükben. Ekkor a legtöbb szakértőnek már össze is állt a kép, a „kis részlet” amiről Mario beszélt a BMW Forma 1-es jövőjének a tisztázása volt. Később azt is megtudhattuk, hogy a papíros aláírását a BMW és a Toyota késleltette. A japánok azonban elkötelezték magukat a Formula 1 mellet, így két nappal a BMW kilépése után meg is született az oly sokat emlegetett egyezség. A Formula 1-es cirkusz halad tovább, a jelenlegi résztvevőkkel, a bajorok nélkül…
Akik valóban hatalmas űrt hagynak majd maguk után, egy afféle be nem váltott ígéretként. A gyár (a nyolcvanas évek sikerei után) 2000-ben tért vissza, a Williams motorszállítójaként. A következő években a Ferrari és a McLaren mellet a Williams – BMW lett a bajnokságok egyik legmeghatározóbb csapata, Juan – Pablo Montoya még a világbajnokság kapujába is eljutatta a kékeket. A következő években azonban megromlott a viszony az angolok és a németek között ezért az egykori szupercsapat kettészakadt. A BMW megvásárolta Peter Sauber csapatát, és egy négy éves terv keretében megcélozta a világbajnoki cím elhódítását. Mindenki legnagyobb meglepetésére a „terv” Peter Sauber svájci órájához hasonlóan működött, az első évben stabil pontszerzők lettek, majd a következőben a dobogón is egyre többször találkozhattunk velük. Kettőezer – nyolcban pedig a várva várt győzelmet is elhódították Robert Kubica közreműködésével! Ám a sikerek csúcsán a bajok is megkezdődtek. A gyárban makacsul (sőt néha túl makacsul) ragaszkodtak „a tervhez” és elégedetten nyugtázták az első győzelem megszerzését, Robert Kubica világbajnoki álmai/tervei azonban nem egyeztek a bajorok céljaival. A történelmi győzelem után Robert vezette a bajnokságot, és arra kérte istállóját, hogy hagyjon fel a szent eszmékkel és az elkövetkezendő 2009-es év helyett foglakozzon a 2008-assal melyben a végső győzelem is összejöhet, ám a gyár céljait ő sem tudta megváltoztatni. Ugyanis a győzelem megszerzése egy, a világbajnoki siker pedig egy másik évként szerepelt az „időrendben”, ezért a legtöbb erőforrást (a siker kapujában) a jövő évi gép fejlesztése felé fordították. A Kubica és az alakulat között dúló viták ellenére a 2008-as egy roppant sikeres fejezet volt a „kékfehérek” nagykönyvében, sőt a legtöbben már írni kezdték a 2009-es „aranyoldalakat” is. Csakhogy a sors oly sokszor furcsa fintora ismét közbeszólt…
Pedig az év nagyszerűen indult a BMW-sek számára, a majdnem fél évig fejlesztett autó a téli teszteken remekül teljesített, a legtöbb táblázaton „dobogós” helyen álltak. Ezért is tekintette őket (akkor) mindenki az év egyik legnagyobb favoritjának, no meg a „terv” miatt, amit eddig száz százalékosan teljesítettek, és már csak a pont hiányzott íz i-ről, azaz a világbajnoki korona. Többször hangoztatták, hogy ez a lépés lesz a legnehezebb, de örömmel nekivágnak a küzdelemnek. Ennek megfelelően a versenyévad is remekül kezdődött a csapat számára, Kubica Ausztráliában az első helyet is megcsíphette volna, ha nem ütközik Vettellel. Majd jött a hidegzuhany: az autó egyre gyengébben teljesített, (igaz Heidfeld szerzett egy második helyet a Malajziai káoszban) sőt a BMW által olya annyira támogatott KERS sem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Ezen felül a bajorok is áldozatául estek a dupla difúzoroknak, a vitatott elem engedélyezése után a nagyok közül ők szerelték be azt legkésőbb. Sőt a többi naggyal ellentétben a BMW-nek az év közbeni fejlesztések/frissítések sem jöttek be, a törökországi csomag kettő pontot hozott nekik, de hamarosan ismét lemaradtak a fejlesztési versenyben. A kékek szörnyű évkezdete ellenére a kiszállás mégsem volt téma, egyetlen egy vezető, egyetlen egy sajtóorgánum (ami azért nagy szó) sem tett róla említést, sőt a BMW a Német Nagydíj után azt is kijelentette, hogy 2010-ben szívesen szállítana motort több csapatnak is, és hogy a terveik között szerepel Sebastian Vettel visszaszerzése. Ennek ellenére a Magyar Nagydíj után robbant a bomba, a gyár vezetői és Mario Theissen egy közös sajtótájékoztató keretében bejelentették a visszavonulást. A hír mindenkit, köztük a csapat versenyzőit is váratlanul érte. A két immáron hivatalosan is csapatot kereső pilóta jövőjéről máris megindult a találgatás. A szóbeszédek szerint Kubica a Renault-nál, Heidfeld pedig az egyik újonc csapatnál fog kikötni.
De mi lesz a csapattal?
A BMW bejelentése után minden szem Peter Sauberre szegeződött, mivel a svájci üzletember a mai napig húsz százalékban birtokolja a hivatalosan BMW – Sauber névre hallgató istállót. Az egykori csapatvezető kijelentette, hogy mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy megfelelő utódot találjon a csapatnak, de azt sem zárta ki, hogy a Sauber csapat visszatér a Formula 1-be, ehhez azonban a svájci szponzorok segítségét kéri. Időközben a spanyol Epsilon Euskadi már jelezte, indulási szándékát, sőt a hírek szerint az idősebbik Piquet is szívesen felvásárolná az istállót (a hét elején állástalanná váló fia számára). A háromszoros világbajnok azonban a minap cáfolta azt, hogy csapatot vesz kisfiának, ezért a hinwi-i gyárnak minden eddiginél nagyobb szüksége van az alapítóra, Peter Sauberre.
Beszélő