Még mielőtt bárkinek is szemet szúrna, had szögezzem le, ezt a jelzőt nem én, hanem az osztrákok háromszoros világbajnoka, a sokak által csak „szuperpatkánynak” vagy mostanában „kapitánynak” (a légitársaság miatt) becézett Niki Lauda ragasztotta az ifjú Vettelre. Persze a Brit Nagydíj után (vagy éppen annak okán?) amit, a német pilóta valóban fölényesen nyert, úgy, hogy a hatvan kör alatt egyetlen egy hibát sem vétett. Ezért is nevezte „gépnek” az a Lauda, akinek a sapkája immáron egy millió eurót ér, pontosabban az azon található „hirdetési felület” (cégtulajdonosok figyelem!) Ha jobban belegondolunk, az öreg Niki nem sokat tévedett, Vettel óramű pontossággal „üzemelt” az egész hétvégén. A szabadedzéseken csak gondolt egyet és megfutotta a leggyorsabb időt, majd ezzel az „elvvel” nyert a kvalifikáción is. A futamon remekül rajtolt, és nem követett el hibákat sem az első sem az utolsó métereken. Ennek ellenére Lauda azt is elmondta, hogy az ifjú trónkövetelőnek még fejlődnie kell, de ha így folytatja pár éven belül nem lesz ellenfele. Miközben Vettelt orrba – szájba dicsérték csapattársa Mark Webber sorra kapta a kritikákat, elsősorban a Räikkönen rajongóktól. A világbajnok szurkolóinak haragját az időmérő utáni nyilatkozatával váltotta ki (miután Kimi feltartotta) melyben azt feltételezte a Ferrari pilótájáról, hogy vodkázik, vagy netán szunyókál az ideális íven. Valóban nem a legszimpatikusabb megnyilvánulás, de a világ még áll. Sőt, a „nagy öregeknek” hirtelen az is eszükbe jutott, hogy: mi lett volna ha, a Senna – Prost vagy a Mansell – Piquet időkben is létezik ez a csodálatos találmány, az internet. Az ausztrál versenyző az interjúszoba után a versenypályán sem remekelt, ismét balszerencsés volt, sőt egy cseppet lassabb is, mint csapattársa. Újra az a régi nóta, az egyik pilótának megy a másiknak meg nem. Ugyanez zajlik a Brawn csapatnál, és ez játszódott le annak idején Schumacher és Barrichello, Häkkinen és Coulthard között. Talán igaz a mondás: „Csak a jó kapusnak van szerencséje.
„Megfagyott a Brawn!”
A Brit Nagydíj legizgalmasabb perceit nem a futamon, hanem az időmérőn, pontosabban az első kvalifikációs szakasz utolsó percében élhettük át, mikor Adrian Sutil egy fékhibának „köszönhetően” a gumifalba csapódott. A gép ripityára tört, de hála Istennek az embernek egy haja szála sem görbült, a német pilóta sértetlenül kászálódott ki a Force Indiából. A piros zászló lendülésénél az első időmérőből még hátravolt huszonnégy másodperc, magyarul a legtöbben még a gyorskörük kellős közepén jártak, de a jelzés után mehettek a depóba, ezek a körök meg a kukába. Ezért is búcsúzott már az első szakaszban a hazaiak egyik kedvence Lewis Hamilton, és a feljavuló Force Indiát hajtó Fisichella is. Legalábbis ők ezt állították. A következő két szakaszon már nem történt semmi különös, bejött a papírforma, azaz a Pole Vettelé lett. Nem nagy meglepetés, főleg az után, hogy a Red Bull továbbfejlesztett „kacsaorrú” autói az egész silverstone-i hétvégén domináltak. A második rajtkockát Barrcihello szerezte meg, a duzzogó Webber a harmadikat. A hazai pályán futó Jenson Button, csak a hatodik lett, még az élete legjobbját tejesítő Nakajima is befogta. A futam sem úgy sikerült, ahogy azt „Jenson admirális” eltervezte. Az előjelek pedig nagyszerűek voltak, több mint százezer szurkoló jött ki, hogy megnézze a nagy diadalmenetet. Ehelyett kaptak egy középszerű Button-t, akinek még a pontokért is küzdenie kellet. Küzdött is becsületesen, legalábbis amennyire az autója engedte, az azonban megmakacsolta magát, és nem hozta azt a teljesítményt, amit az év korábbi futamain. Mert fázott! És a pilóták az Istenért sem tudták felmelegíteni a gumikat. Talán ennek köszönhetően Jenson még a rajtot is elszúrta, és a kilencedik helyre zuhant vissza, majd felszállt a „Trulli vonatra”, és olvashatta a „Toyota” vagy a „Panasonic” feliratot vagy harminc körön keresztül. A verseny végén aztán megtáltosodott! A boksztaktikájának köszönhetően átlépett pár kollégán, sőt az utolsó körökön több másodpercet hozott Nico Rosbergen, de előzni nem tudott. Ahogy a többiek sem tudnak, pedig az év elején még minden csodálatos volt, az első három versenyen remekül működtek a „csúnya autók”, de amióta a szemünk megszokta őket, és amióta engedélyezték a dupla difúzort az előzés ismét nehéz feladattá vált. Mivel az említett elem növeli a leszorító erőt (ezért nem lehet közelebb kerülni az elöl autózóhoz stb, stb…), a 2009-es szabályok pedig pont annak a csökkentésére születtek. Erre a látványos öngólra Felipe Massa hívta fel az emberek figyelmét. Az a Felipe Massa, aki Brit GP egyik hősévé vált, miután a kockás zászlót negyedikként látta meg, pedig a startlámpák kialvását még a tizennegyedik rajtkockából figyelte. A rajt egyébként rendben lezajlott, Vettel vezetett Barrichello és Webber előtt. Az utóbbi vagy tizennyolc másodpercet vesztegetett el a rutinos brazil mögött, így Vettel már az első bokszkiállás előtt megnyerte a derbit. A depózások után Webber és Rubens cseréltek helyet, míg a negyedik helyről kikopott az addig remekül versenyző Nakajima, a kis japán sajnos pontot sem szerzett. Aki előzéseket és visszaelőzéseket akart látni, annak ismét nem az él, hanem az üldöző bolyra kellet figyelnie. A hátsóbb régiókban ugyanis egymásra találtak a világbajnokok (legalábbis kettő) Lewis Hamilton és Fernando Alonso. A két egykori csapattárs az egész futam alatt nagyszerű csatát vívott! A tizenötödik pozícióért…
Ennyit változott a világ egy év alatt! A két bajnok a mezőny végén vív öldöklő csatát, míg a versenyt egy Red Bull nyeri, és ha ez még nem lenne elég a második helyen is egy bikás ér célba, az „öregecske” Barrichello meg megszerzi a „bronzot.” Massa mérhetetlenül boldog a negyedik hely megszerzése után, míg a bajnokságot vezető Button bosszankodik a három megszerzett pont miatt (tavaly összesen szerzett ennyit).
Ki gondolta volt ezt, a 2008-as futamok után???
A pocsék szereplés ellenére Hamilton (saját elmondása szerint) élvezte a versenyt, sőt a futam végén még (hogy az amerikai szakkifejezéssel éljek) fánkokat (Zanardi után szabadon) kezdett rajzolni (gumit égetett) az egyik bukótérben. Nagyszerű látvány volt, de csak az FIA „nagylelkű” bírájának köszönheti, hogy nem kapott érte megrovást, mert az F1-ben még ez is ellenkezik a szabályokkal…
De tényleg!
Beszélő