Ennek az írásnak még valamikor Februárban, a „sereghajtók” címet szántam, az ok egyszerű volt. A 2008-as évben a Force India pontot sem szerzett, a Honda már második éve a padlón volt, majd gyorsan le is léceltek, a lehetséges utódcsapatot meg mindenki leírta, mondván teszt nélkül sehol sem lesznek. De a Toro Rosso kilógott a sorból, a faenzai istálló a tavalyi teljesítményével (főleg a győzelemmel) bebizonyította, hogy innen a mezőny hátsó régióiból is fel lehet jutni a csúcsra. És nyilván ez lesz a célja a Force India – Mercedesnek is, melyet mindenki csak dicsért az első tesztek után (hol volt ekkor még a Brawn?) Arról, hogy ez a cím nem idevaló csak akkor győződtem meg végleg, mikor a Hondát megvette Ross Brawn, és ezzel teljessé vált a 2009-es mezőny, majd a csapat eddigi teljesítményét látva, jobbnak láttam, ha azt az ominózus címet is lecserélem…
Brawn GP: Mi folyik itt Brackley-ben?
Nem is oly régen, mikor a Honda végleg „lehunyta szemeit”, és Ross Brawn átvette az irányítást, még mindenki örült annak, hogy a csapat ott lehet a rajtrácson, nagy elvárások nem voltak feléjük, úgy voltunk vele, hogy majdcsak elcsípnek egy két pontot. Azt is sikernek kell elkönyvelni…
Ehhez képest nagyot fordult a világ, az eheti teszt után, az emberek, már világbajnoki esélyekről, és futamgyőzelmekről beszélnek. Történt ugyanis, hogy az újonc csapat a teszten minden egyes istállóra rávert egy egész másodpercet! Jenson Button és Rubens Barrichello felváltva nyerték a gyakorlásokat, és a beszámolók szerint borzalmas versenytempót diktáltak, kvalifikációs köreiket (azokat a bizonyos másodperccel gyorsabbakat) pedig a csapatvezető állítása szerint majdnem telitankolt autóval futták.
"Ha a vetélytársak ismernék a benzinmennyiséget, meglepődnének. Még a motorpartnerünk, a Mercedes is csodálkozott, amikor elmondtuk nekik, hogy mennyi benzin van a gépben." Mondta Brawn miután a riválisok, és a „nép” is arra gyanakodott, hogy a csapat a szponzoroknak kíván hízelegni a sok – sok gyors körrel, amiket persze alig megtankolt autóval futottak. Brawn kijelentése után nem kicsit lepődött meg a Forma 1 népe: egy telitankolt autóval kapnak másodperceket az egész évben szorgosan tesztelők, egy újonc csapattól? Most akkor, hogy is van ez? Rubens Barrichello szerint ez az egész visszavezethető arra, hogy a csapat barátságosabb lett a Honda távoztával, mivel a japánok már nem dirigálnak száz és ezer kilométerekről, ezáltal már nézeteltérések sincsenek a Japánban és az Angliában dolgozók között. Sőt ugyanezen oknál fogva a nyelvi problémák is elhárultak, Ross Brawn pedig kibontakozhatott, már nem kötötték meg a kezét a Hondások, megalkothatta saját autóját, ami…
De ne szaladjunk ennyire előre, a tesztek eredményeit még mindig nem kell véresen komolyan venni, a Brawn GP nem fog mindenkinek kört adni Melbourne-ben (ahogy, azt Sam Michael a Williams mérnöke mondta). Abban azonban biztosak lehetünk, hogy a csapat nem használ extra gyors autót (kisebb súly, kevesebb üzemanyag) csupán azért, hogy szponzorokat szerezzenek, az éves költségvetés biztosított, sőt miért tenne ilyet egy olyan csapat, amelyik eddig egyetlen teszten sem vett részt? Egy biztos, amennyire nem kell komolyan venni a teszteredményeket, annyira kezdhetjük komolyan venni a Brawn GP-t…
Force India: Cél a pontszerzés!
Legalábbis a reális célja mindenképpen ez lehet a csapatnak, főleg a téli nagyberuházás után, mely során a Ferrari motorokat Mercedes erőforrásokra cserélték. Sőt, Vijay Mallyáék még egy „teljeskörű technikai partnerszerződést” is aláírtak a McLaren csapattal. A szerződés minden pontja – értelem szerűen – nem látott napvilágot, de annyi kiderült, hogy a wokingi alakulat nem csupán a KERS és a különböző technikai eszközök, hanem egy szerelőgárda, és egy tapasztalt mérnök (Simon Roberts) „kölcsönadásával” is segíteni fogja a kiscsapatot. Ezután, (ahogy az már csak lenni szokott) egyből megindult a találgatás, hogy a Mercedes szerződés miatt, a Force India kénytelen lesz megválni pilótáitól, de az indiai csapat teljhatalmú ura Vijay Mallya egyértelművé tette, hogy ezen a téren független marad a McLarentől, és idén is a Fisichella – Sutil párossal óhajt részt venni a bajnokságban. Miután minden körvonalazódott a csapat nekilátott a „szívátültetésnek”, azaz a Ferrari erőforrás eltávolításának, és a Mercedes motor beépítésének. Miután minden a helyére került az indiai csapat, Március 1-én a silverstonei versenypályán mutatta be a vadonatúj versenygépet. Az új autó gyönyörűre sikeredett, a vonalai az igazi klasszikus versenyautók (az 1990-as évek elején és közepén futott gépszörnyek) vonalait követik, az orra magas, és keskeny a vezetőszárnyak pedig a 2009-es normáknak megfelelően vannak kialakítva. Az autó oldalán egy a Toyotáéhoz hasonló kiegészítőszárnyat is találhatunk, ami kisebb meglepetésre még ezekben az „aero szegény” időkben is használható. (Egy oldalsó légterelő elem minden autón elhelyezhető.) A külsőségek közül a legszembetűnőbb az autó vadonatúj festése, ami az indiai nemzeti színeket követi, azaz narancssárga, zöld és fehér színekben pompázik. A bemutatón a csapat vezetői a stabil pontszerzést és az időmérőn nyújtott teljesítmény javítását tűzték ki célul. Ami a két rettentően szimpatikus, és mellesleg gyorsnak is nevezhető pilótának, és a McLarennel kötött együttműködésnek köszönhetően nem is lesz egy elérhetetlen cél. Sőt (a Brawn GP megjelenése előtt) a legtöbb fejes őket tartotta 2009 meglepetéscsapatának…
Toro Rosso: „ A Toro Rosso nem egy átfestett Red Bull!”
Való igaz, mert ha rosszmájú akarnák lenni, még az is írhatnám, hogy már a két autó festése is évről évre kezd teljesen egyformává válni. De tényleg, még a szponzormatricák is ugyanott vannak az autókon…
Ennek ellenére, a két versenygép mégis más, a „kisbikások” gépében a Ferrari vadonatúj motorja fog duruzsolni, sőt Bourdaisék, még a Scuderia KERS rendszerét is megkapták, ellenben Vettelékkel, akik a Renault csomagját fogják használni. És bizony ezeknek az alkatrészeknek a beépítéséhez (még ha az nem is látszik) alaposan át kellet szabni a sasszét. Amit a faenzai kiscsapat lassan, de biztosan meg is oldott, majd Március 9-én Barcelonában a nagyközönségnek is bemutatták az STR4 kódjelet viselő autót. A tavalyi futamgyőztes gárda ugyan jelentősen átalakult (elvesztették a győztes pilótát Vettelt, sőt a sikerek kovácsa Gerhard Berger is kiszállt a csapatból), de nem adták fel a folyamatos pontszerzésről szóló álmaikat. Igaz, hogy az istálló lelkes vezetője Franz Tost elmondta, hogy a szabályváltozások nem kedveznek az alakulatnak:
"A korábbi nagy szabályváltoztatások a nagy csapatoknak jelentettek előnyt, mivel a hatalmas apparátusuknak köszönhetően hamar alkalmazkodni tudtak. A Toro Rosso ellenben azért tudott előrelépéseket tenni az elmúlt időszakban, mert stabil volt a szabályozás."
Ennek ellenére a „másik olasz csapatnál” bíznak a sikerben, ennek fő oka a Red Bull autó eddig kiváló teszteredményei lehetnek. Pilótafronton az állandóságot a már második évét kezdő Sebastien Bourdais fogja jelenteni, aki csapattársául a szezon egyetlen újoncát Sebastien Buemit kapta. A Scuderia (szó szerint istállót jelent) többi tagjához hasonlóan a két Seb is abban bízik, hogy a csapat ott folytatja ahol 2008-ban abbahagyták…
Beszélő