A világban gyűrűző gazdasági válság a Formula 1-be is betette a lábát. Ahogyan azt várni lehetett, a magas költségeknek, és az autóipar válságának köszönhetően egy csapat ismét búcsút intett a világbajnokságnak. Hatalmas meglepetésre, nem egy kisebb magáncsapat, hanem a világ egyik legnagyobb autógyártója, a Honda. A hír először a sajtó világán söpört végig, villámgyorsan. Csütörtökön megszellőztették a nagyobb újságok, internetes oldalak, pénteken pedig már a Honda vezetői hivatalosan is bejelentették, hogy vége. A döntést a gazdasági világválság okozta, autó eladás csökkenésével ( a Honda 32% al kevesebb autót adott el idén, mint a múltban) magyarázták.
A döntés derült égből villámcsapásként érte a Formula 1 világát. A tény, hogy az egyik legnagyobb versenycsapat kiszáll, már magában is sokkoló volt. Főleg annak tudatában, hogy a Honda az egész 2008-as versenyévadot beáldozta a jövőévért. Egész évben a 2009-es autót tervezték, élen jártak a KERS rendszer fejlesztésében, és hirtelen vége. A hír gyorsan érkezett, még maguk a csapat dolgozói sem tudtak róla semmit előzetesen. Egyes szakértők szerint a válság csupán egy jó indok volt a kiszállásra, és a Honda vezetői az eredménytelenséget unták meg, még mások bizton állítják, hogy a japán csapat csak az első volt a kilépők sorában.
Egy biztos, a Honda elvesztésével a királykategória elvesztette történelmének egy darabkáját.
A Honda kiszállása után, a többi gyártó azonnal jelezte, hogy elkötelezettek a Forma 1 irányába, és nem készülnek ők is elhagyni a „Cirkuszt”. Ez egy biztató jel, egy jó hír lehet a Formula 1 szerelmeseinek, az viszont már messze nem, hogy a Honda távozásával a mezőny 18 főre apadhat. Persze csak abban az esetben, ha a japánoknak nem sikerül eladni a brackley-i (Anglia) központú gyárat. Amit szinte jelképes egy dollárért is továbbadnának a potenciális vevőnek, abban az esetben, ha azok állják az éves költségvetést (kb 300 millió dollár). A vevő keresést az a bizonyos Ross Brawn vette kezébe aki idén még a Hondánál tevékenykedett, előtte pedig a Ferrari sikereinek volt egyik kovácsa. Ő lehet a kulcsember, a szakértelme, és a gyár felszereltsége vonzó lehet a vevők számára. Nem mellékesen Brawn a Ferrarit is megnyerhetné motorszállítónak, nyilván közös múltjuk okán. A hírek szerint már több komoly vevő is bekopogtatott az ajtón. Közülük David Richards ( korábbi BAR, és Benetton csapatfőnök) és csapata a ProDrive a legkomolyabb érdeklődő. A brit üzletember korábban is szeretett volna visszatérni, de tervei akkor kútba estek. Másik lehetséges vevő még egy dubai cégcsoport.
A „nehéz idők” azonban nem a Honda távozása miatt köszöntenek be a Formula 1-ben. Ez csupán az első dominó volt. Sok szakember szerint több gyár is követni fogja a Hondát, és a cirkusz jövője meg van pecsételve. Vajon tényleg ez volt „az első dominó” a vég felé? Vagy csupán az első dominó melynek eldőlése figyelmezteti a Formula 1 világát, hogy nem lehet a pénzt a végtelenségig költeni? És mely dominó eldőlés után még van idő javítani, még semmi sincs veszve.
Én a második lehetőséget tartom reálisabbnak. A FOTA (csapatok szövetsége) még a Honda kiszállása előtt tárgyalt a költségek csökkentéséről. A tárgyaláson megegyeztek a tesztek korlátozásában (30,000 helyett jövőre 15,000 km-t tesztelhetnek), és a négy hétvégét kibíró 18,000-es fordulatszámmal maximalizált motorokról. Valamint a jövőben egységesen osztanák el a bevételeket a csapatok között, és minden alakulat költségvetését maximalizálnák. Abban is megegyeztek a fejesek, hogy 2011-től a jelenlegi motorokat felváltanák a 1,8-as turbófeltöltős erőforrások.
A Honda kiszállása után az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) is elkészítette a saját mentő ötletét. Hosszú idő után, végre úgy néz ki Max Mosley elfelejti az egységesített motorokról szőtt rémálmait. Ugyan bejelentette, hogy az egyenmotorok gyártására kiírt pályázatot a Cosworth nyerte, de ugyanekkor azt is közölte, hogy amennyiben ezeket bevezetik HASZNÁLATUK NEM LESZ KÖTELEZŐ. A tervek szerint a motorokat négy csapat kapná meg (egyenként hat millió fontért), még a gyártók használhatják saját erőforrásaikat. Azzal a feltétellel, hogy azok nem lesznek erősebbek a „kosszi” erőforrásainál.
Az ötlet persze magában nem egyezik a „királykategória” elveivel, melyek szerint az F1- a folyamatos fejlődésről szól. De nem szabad elfelejtenünk, hogy ebben a válságos időszakban a költségeket feltétlenül csökkenteni kell, mielőtt többen követnék a Honda példáját. A Formula 1 túlélése érdekében a rajongóknak, és csapatoknak el kell fogadniuk ezt az átmeneti időszakot. És amint a világ felébred a „gazdasági válságból” a „nehéz idők” is véget érhetnek. A tervek szerint 2013-ban minden visszatérhet a régi kerékvágásba, és a Formula 1 újra a legmodernebb technikák kirakatává válhat.
A két fél az FIA és az FOTA December 12.-én ül asztalhoz, és akkor döntik el mely módszerekkel csökkentik a Formula 1 hatalmas költségeit.
Végül egy idézet Étienne Lavigne-től:
"A Dakar egy szimbólum és senki sem teheti tönkre a szimbólumokat.”
És ez igaz a Formula 1-re is...
Beszélő