„A világbajnoki cím nem első rangú számomra, hiszen mit ér a trófea, ha olyan nagyság sem szerezte meg, mint Ronnie Peterson.” Mondta Gilles Villeneuve 1978-ban a svéd klasszis halála után. Talán ez az elv vezérelte egész pályafutása során, mert bár sokan minden idők legjobbjának tartották és tartják ma is, Gillesnek sem sikerült bajnoki trófeát szereznie. Ehhez legközelebb 1979-ben került, mikor a Ferrari világverő formában volt, ám akkor a csapat érdekei úgy kívánták, hogy Jody Scheckter legyen a bajnok. Ezt követően pedig megkezdődött a Ferrari - huszonegy éven át tartó - nyeretlensége, és a Scuderia nem tudott győztes autót adni neki, egészen tragikusan bekövetkezett haláláig.
Sokak szerint az 1950. január 18-án született Gilles Villeneuve volt az „igazi” autóversenyző. Gyors volt, népszerű és bátor. Sőt bátorsága, már - már vakmerőségbe csapott át. A „legenda” szerint helikopterének motorját néha – néha repülés közben leállította (!), majd a szabadesés után beindította és ment tovább! Hasonló hozzáállással küzdött a versenypályákon is. Bátorságát igazolandó a kanadai srác hómobilokkal kezdett versenyezni. A legtöbb szakértő szerint ennek köszönhetően sajátította el a nedves pályán való vezetés minden apró trükkjét. És, ennek köszönhetően vert ellenfeleire 9 másodpercet az 1979-es Amerikai Nagydíj esős edzésén! Forma 1-es pályafutását nem sokkal ezelőtt kezdte el. 1977-ben a McLaren színeiben debütált Belgiumban, ahol nem kis meglepetésre végig az élmezőnyben tartotta a majdnem két éves gépet. A McLaren csapattól ennek ellenére sem kapott szerződést. Nem úgy a nagy ellenfél Ferraritól, ahová azonnal leszerződtették a távozó Lauda helyére. Gilles fantasztikus előzéseivel, és parázs csatáival hamarosan a tifosók kedvencévé vált. Sőt Ő lett az egyetlen pilóta, akit a legendás Enzo „közel engedett” magához, a „mester” fiaként szerette a kanadait. Mindezek ellenére az 1979-es Olasz Nagydíjon a csapat arra utasította, hogy engedje nyerni csapattársát Jody Schecktert, aki ezzel elhódította a bajnoki címet. Ennek ellenére az 1979-es szezon igazi hőse Villeneuve lett. Gondoljunk csak a Francia Nagydíjra, ahol Gilles mára már legendává váló test – test elleni küzdelmet folytatott René Arnoux-val. Történt ugyanis, hogy a verseny utolsó kilenc körében több mint tízszer cserélt helyet a két pilóta. Saját elmondásuk szerint Ők maguk sem tudták, hogy hányszor ért össze a két kerék, és hányszor előzték meg egymást. A futam után mindketten „remek mókának” nevezték a csatát, de a GPDA (Pilóták Biztonsági Szervezete) túl veszélyesnek minősítette a csatát, és szóban figyelmeztették őket. Érdekes módon, a szervezet élén egy bizonyos Jody Scheckter állt… Az 1979-es szezon után a Ferrari, ha lehet így fogalmazni „történelmi mélypontra került”. A világbajnoki gárda nemhogy futamot nyerni nem tudott, de még a pontokért is keservesen meg kellett küzdeniük. A világbajnok Jody csupán kettőt (még hogy Kimi volt minden idők legrosszabbul teljesítő címvédője!), még Gilles hatot zsebelt be egész évben. 1981-ben ismét megcsillant a remény, és Villeneuve újra harcba szállhatott a győzelmekért! Ekkor szerezte meg legemlékezetesebb futamgyőzelmét Monacóban, mikor az utolsó kanyarban hagyta le Alan Jonest! A bajnoki cím azonban ebben az évben is elérhetetlen távolságba került tőle. 1982-ben, az év remekül indult a Ferrari számára. A csapat kettős győzelmet ünnepelt Imolában, azonban a versenyzőknek eszük ágában sem volt ünnepelni. Mikor (Gilles állítása szerint) csapattársa Didier Pironi felrúgva a csapattaktikát előzte meg Őt, majd a verseny után a „babaarcú” (ahogy annak idején becézték) megfogadta, hogy többet nem szól hozzá francia csapattársához. Sajnos fogadalmát élete végéig betartotta, mivel a tragédia a következő versenyen Belgiumban következett be.
Gilles vakmerő stílusát már azelőtt is sokan kritizálták. Főleg még egy a karriere elején elkövetett baklövése után. 1977-ben Fuji-ban, Gilles egy elkapkodott előzés közben Peterson Tyrrelljét hátulról megtorpedózta, a Ferrari a levegőbe repült, majd becsapódáskor két néző halálát okozta. Kísértetiesen hasonló balesetbe keveredett az 1982-es Belga GP edzésén. Gyors körén hátulról eltalálta Mass autóját, a két kerék összeért Villeneuve autója a levegőbe repül, majd bombaként csapódott a földbe. Gilles a balesetben életét vesztette.
Halálával a Forma 1 egyik legcsillogóbb tehetségű pilótáját veszítettük el, fiatalon bekövetkezett halála okán joggal merül fel a kérdés, hogy:
Mi lett volna ha?
Erre részben fia, Jacques Villeneuve „adta meg a választ”, mikor 1997-ben megnyerte a bajnokságot édesapja emlékére. Aki ma lenne 59 éves…
Gilles Villeneuve: "A babaarcú"
2009.01.18. 14:53 :: SilverMike
13 komment
Címkék: pilóták forma1történelem
A bejegyzés trackback címe:
https://silvermike.blog.hu/api/trackback/id/tr43885369
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Dave985 · http://siparadicsom.reblog.hu/ 2009.01.18. 15:07:31
Babaarcú? Neki is az volt ezek szerint a beceneve, mint egyik kedvenc (sajnos csak volt) csatáromnak, Solskjaernek.:)
Azon pilóták egyike,akiket a tragédia megakadályozott kiteljesedésükben. Fia ért fel végül a csúcsra.
Azon pilóták egyike,akiket a tragédia megakadályozott kiteljesedésükben. Fia ért fel végül a csúcsra.
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.01.18. 15:16:42
Dave: Igen ez volt a beceneve. Még nagyon nagyon régen olvastam a Formulában! :)
Sajnos nem volt neki ideje kiteljesedni... Pedig szerintem tehetségesebb volt mint a Jacques...
A cikkből kimaradt:
Nyugodjék Békében!!!
Sajnos nem volt neki ideje kiteljesedni... Pedig szerintem tehetségesebb volt mint a Jacques...
A cikkből kimaradt:
Nyugodjék Békében!!!
Dave985 · http://siparadicsom.reblog.hu/ 2009.01.18. 15:40:28
Mondjuk a norvégot "babaarcú gyilkosnak" szokták nevezni. Vajon miért?...:P
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.01.18. 16:12:10
Dave: nem is tudom! :)
Utánna néztem a csatárnak! Róla van szó?
img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/04_02/Solskjaer_468x290.jpg
Utánna néztem a csatárnak! Róla van szó?
img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/04_02/Solskjaer_468x290.jpg
Dave985 · http://siparadicsom.reblog.hu/ 2009.01.18. 16:13:15
Most mondd azt,hogy nem ismerted?:P
GLORY-GLORY MANUNITED!!:)
GLORY-GLORY MANUNITED!!:)
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.01.18. 16:17:18
Dave: nem vagyok egy nagy fociszakértő, de már halottam róla! :) Sőt a Manchester-t még szerem is :)
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.01.18. 17:02:11
Vissza egy kicsit a témához!
Az a bizonyos 1979-es Francia Nagydíj! Vagyis az utolsó körök parázs küzdelme! Gilles vs René!
www.youtube.com/watch?v=j3tXJm9tYGM
(sajnos a videó kora miatt a minősége nem valami kristálytiszta)
Az a bizonyos 1979-es Francia Nagydíj! Vagyis az utolsó körök parázs küzdelme! Gilles vs René!
www.youtube.com/watch?v=j3tXJm9tYGM
(sajnos a videó kora miatt a minősége nem valami kristálytiszta)
Semp 2009.01.18. 19:45:50
Hómobilban az öccse volt az igazi nagymenő, az öreg Jacques. Neki meg a Forma–1 nem ment, méltatlanul kevés szó is esik róla.
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.01.18. 19:51:48
Semp: Talán majd egyszer megemlékezem róla is! :) Nem is rossz ötlet... Köszönöm a hozzászólást!
tfefe 2009.01.24. 17:12:13
Sajnálom hogy csak felvételről láthattam néhány versenyét. Az USA-ban az ilyen hozzáállással rendelkező pilótákra szokták mondani hogy: win or wall... soha nem adta föl. Enzo soha nem heverte ki az elvesztését...
Még ma is eszembe jut amikor olvastam az újságban, hogy Gilles fia nyert az Indy500-on, és F1-es csapatokkal tárgyal a jövőjéről... nagyon sajnáltam hogy nem ült Ferrari-ba, de megértettem a döntését.
Még ma is eszembe jut amikor olvastam az újságban, hogy Gilles fia nyert az Indy500-on, és F1-es csapatokkal tárgyal a jövőjéről... nagyon sajnáltam hogy nem ült Ferrari-ba, de megértettem a döntését.
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.01.24. 19:24:45
@tfefe:
Igen, nagyon sokunknak Ő csak a távoli múlt, de hála istennek manapság már mindent meg lehet nézni videón interneten.
Win or Wall :-) ezt a kifejezést még nem halottam, de tényleg tökéletes jelző az ilyen habitusú pilótákra :)
Jacques-re már tisztán emlékszem. Igaz nem volt a szívem csücske de egy kiváló pilóta volt...
Igen, nagyon sokunknak Ő csak a távoli múlt, de hála istennek manapság már mindent meg lehet nézni videón interneten.
Win or Wall :-) ezt a kifejezést még nem halottam, de tényleg tökéletes jelző az ilyen habitusú pilótákra :)
Jacques-re már tisztán emlékszem. Igaz nem volt a szívem csücske de egy kiváló pilóta volt...
tfefe 2009.01.24. 20:59:27
@SilverMike:
Win or Wall... híres kifejezés pedig. Egy pilóta típust jelölnek vele az USA beli szurkolók. Mondták ezt sokukra, de mindannyiukat imádták a sportrajongók, akik a versenyeket szeretik, nem a körülötte zajló felhajtást... amúgy konkrétan ha jól tudom Nascar szurkolói kifejezés... mostanában egy Montoya nevű palira mondogatják ezt... :)
Win or Wall... híres kifejezés pedig. Egy pilóta típust jelölnek vele az USA beli szurkolók. Mondták ezt sokukra, de mindannyiukat imádták a sportrajongók, akik a versenyeket szeretik, nem a körülötte zajló felhajtást... amúgy konkrétan ha jól tudom Nascar szurkolói kifejezés... mostanában egy Montoya nevű palira mondogatják ezt... :)
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.01.24. 22:08:28
@tfefe:
JPM!!! :) Tudod, hogy egyik nagy kedvencemről van szó.... Az amerikai versenyeket viszont nem követem figyelemmel (NASCAR-t végképp nem) , valószínűleg ezért nem is ismertem ezt a kifejezést. Amit azért szégyenlek, mert illet volna hallanom róla.
JPM!!! :) Tudod, hogy egyik nagy kedvencemről van szó.... Az amerikai versenyeket viszont nem követem figyelemmel (NASCAR-t végképp nem) , valószínűleg ezért nem is ismertem ezt a kifejezést. Amit azért szégyenlek, mert illet volna hallanom róla.
Beszélő