A szezonzáró Brazil Nagydíj már történelem, „minden idők” egyik legjobb versenye, az ünneplés, a szomorkodás már régen a „múlt”. A Cirkusz pedig halad, szinte már mindenki a jövővel, a Formula 1 egy újabb szezonjával, és a távolabbi jövővel foglalatoskodik. Viszont a jövőre vonatkozó magvas gondolatok, előtt érdemes egy kicsit a múltba tekinteni. Mert:
„Aki a múltját nem ismeri, a jövőjét nem érdemli.” Igaz?
No, de nem annyira a távoli múltba csupán az elmúlt tíz évre tekintünk vissza. Mert bizony egy korszak zárult le a Formula 1 történetében. Az autók és a gumik kinézete rengeteget fog változni a jövő esztendőben. A barázdált gumik tíz év után búcsúznak el, történetük 1998-ban kezdődött, mikor az új kialakítású autókkal együtt az FIA bevezette őket. Ezidő alatt 189 futamot bonyolítottak le, és három gyártó (Michelin, Goodyear, és a Bridgestone) látta el abroncsaival a csapatokat. Mint ismeretes a jövő évtől visszatérnek a közkedvelt slick (sima felületű) gumik. De, nem csak egy technikától, hanem egy a korszakot meghatározó pilótától is búcsúzunk. David Coulthard a veterán Skót pilóta ebben az évben visszavonult az F1-től. A pilóta a legsikeresebb éveit a McLarennél töltötte, de karrierét a Williams – Renault csapatban kezdte meg, Ayrton Senna halála után. Majd jött a McLaren korszak. A csapatnál töltött kilenc év alatt 12 versenyt nyert meg, igaz világbajnokságot sosem nyert. De sikertelennek korántsem nevezhető ez a kilenc év, csapattársát Mika Häkkinet kétszer segítette bajnoki címhez, és egy konstruktőri címet is ünnepelhettek együtt. Legközelebb a bajnoki cím elnyeréséhez 2001-ben került, mikor a technika, és a saját nemtörődömsége miatt alulmaradt. A McLarenes éra után egy másodvirágzását élő, szókimondó DC-t ismerhettünk meg a Red Bull Racing-ben. Az energiaitalosoknál töltött négy év után idén Silverstone-ban jelentette, be visszavonulását. DC szókimondó, őszinte, és barátságos személyisége sok mindenkinek hiányozni fog.
Az új évaddal kapcsolatban, a legnagyobb kérdés a még szabad, három versenyzői ülésért folytatott harc kimenetele. A Honda istállónál még egy ülés szabad, Jenson Button mellett nagy valószínűséggel Barrichello, vagy fiatalabb honfitársa Bruno „Ayrton unokaöccse” Senna fogja tekerni a kormányt. Szintén van még szabad ülés, a Toro Rosso istállónál, a Red Bull „B” csaptánál” még két hely kiadó. Jelentkező bőven akad ide is. A három legesélyesebb: a svájci Buemi, a jelenlegi pilóta Sebastien Bourdais, és Mr. Kamikaze alias Takuma Sato. Most még felesleges jóslatokba bocsátkozni, a November közepi tesztek után mindannyian többet tudunk majd, arról ki merre tart. Egy fontos kérdés viszont már el is dőlt a napokban. A Force India csapat, a Ferrari erőforrásairól a Mercedes motorjaira vált. Azonban ez a szerződés több puszta motorszállítói egyezménytől. Az indiai csapat nem csupán motorokat, hanem több technikai támogatást is kap a McLaren csapattól. Többek között azt a bizonyos KERS-t is. Ami a slcik gumi, és a gyengített aerodinamika mellett a jövő év legfontosabb újítása lesz. Ez az úgynevezett fékenergia visszaalakító rendszer, a jövő környezetbarát technikáinak első hírnöke a világbajnokságon. Működése pofonegyszerű, a rendszer tárolja a fékezéskor felszabaduló energiát, és ezt a versenyző plusz lóerőként bármikor (pl:előzéskor) felhasználhatja. Igen ám, de a kütyü több mint 30kg súlytöbbletet jelent a csapatoknak, sőt, néhány szakember szerint nem is jelent szinte semmi előnyt. Ezért rengeteg istálló csupán év közben veti majd be, ezt a „korszakot megingató újítást”.
Másik fontos téma volt mostanában „Mad” Max Mosley motormizériája. A jól ismert sztori az egyenmotorokról. Az egész az FIA költségcsökkentő ötletével kezdődött. Mondván az F1-ben túl magasak a költségek, amiket csökkenti kell, mert a végén még a „sport megeszi önmagát”. És jött az a briliáns ötlet miszerint ezt a motorok egységesítésével lehet megoldani! Majd jött a nagy felháborodás, a gyárak jelezték ezen esetben kiszállnak, elhagyják a Cirkuszt. Valóban elhagynák? Szerény véleményem szerint ez az egész ügy sokkal bonyolultabb mint amennyit mi abból megtudunk. Világválság, a tárgyalások a háttérben, a FOTA (csapatok szövetsége) megalakulása, és tevékenysége. Kis emberek lévén, találgatni nagyon szeretünk, de idővel minden világossá válik. Ami biztos, a csapatok fenyegetése, és a szakvélemény felháborodása után csökkentek az indulatok, most ott tartunk, hogy három opció lehetséges.
A, A csapatok egy külső beszállítótól kapják a motorokat, és legfeljebb csak ráírják, hogy Ferrari, BMW stb...
B, A csapatok egy közös/egy cég terve alapján építenek egységes motorokat. Amik maximum 1% ban térhetnek el egymástól.
C, A nagy gyárak öt millió euróért adják a motorokat a privátoknak.
Úgy látszik ez lesz. Az istállók szövetsége az a bizonyos nemrégen alakult FOTA már megegyezett ebben, csupán az FIA által kimondott ámen hiányzik. Reméljük mihamarabb düllőre jutnak, mert a egységes motorok valóban szeretett sportunk vesztét, vagy hírnevének csorbulását jelentenék.
Azt pedig nem akarjuk! Nemde? De ez még a távoli jövő...
A múlt, és a jövő
2008.11.12. 17:21 :: SilverMike
4 komment
Címkék: vélemény forma12009 forma12008
A bejegyzés trackback címe:
https://silvermike.blog.hu/api/trackback/id/tr31765595
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kimi&Schumi 2008.11.13. 21:56:59
Kedves Miki!
Ismét egy jó cikk olvasható:) Pont azok a dolgok vannak benne,amelyek nagyon érdekelnek!:) Köszi a cikket most bennem is sok minden tisztázodott!
Üdv: Viv
Ismét egy jó cikk olvasható:) Pont azok a dolgok vannak benne,amelyek nagyon érdekelnek!:) Köszi a cikket most bennem is sok minden tisztázodott!
Üdv: Viv
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2008.11.13. 22:14:13
Kimi&Schumi:
köszönöm Viv! Örülök, hogy sokmindent megértettél! Próbáltam úgy írni, hogy érthető legyen mindenkinek, mert néha-néha már nagyon bonyolultan írják le a cikkeket, meg a sok vészmadár mégnagyobb kavarodást okoz. Örülök, hogy tetszett!
köszönöm Viv! Örülök, hogy sokmindent megértettél! Próbáltam úgy írni, hogy érthető legyen mindenkinek, mert néha-néha már nagyon bonyolultan írják le a cikkeket, meg a sok vészmadár mégnagyobb kavarodást okoz. Örülök, hogy tetszett!
dave985 2008.11.14. 01:04:22
Először is tetszik az új címsorod (vagy minek hívják azt? :D).
Sokadszor elismerésem a blogért. Ezen bejegyzés, mind tartalmilag (szakmailag), mind didaktikailag, mind pedig stílisztikailag kimagaslik a korábbi, szintén jó színvonalú munkák közül.
Eljutottunk a távoli múlttól (1994, Coulthard debütálása, ill.1998, barázdált gumik bevezetése) a távolabbi jövőképig. Szép!
Ahogyan Coulthard pályafutását is keretbe foglalta a Williams, amikor is a fiatal skót vadócot cserélték be a tragikusan elhunyt Senna helyére, két hete pedig a két Williams csinálta ki utolsó versenyén. Szép, kerek volt ez a pályafutás, fáj a szívem, hogy elhagy minket, sosem titkoltam, hogy a jelenlegi mezőnyből őt tiszteltem és szerettem a legjobban. A montreali McLarenes vergődést le se tojtam, mivel őt látthattam a dobogón. Sajnálom...
A KERS-ről mindent leírtál, belőle mindenki megérthette, miről is van szó. A magam részéről szkeptikus vagyok ezzel a rendszerrel a kapcsolatban. Egyfelől nincs benne potenciál, keveset lehet belőle kihozni. Másfelől pedig az autó súlyelosztásának is be fog tenni, ugyanis így kevesebb tér nyílik a ballasztok variálására, mivel a KERS helye biztos és van vagy 30 kg.
A motorkérdésben én is a C-t valószínűsítem.
fanzone.blogzona.hu/Dave985/archives/2008/11/08/Szezonertekelo_1_resz_SA_FI_Honda_Williams/
Itt írtam a mezőny utolsó 4 csapatáról, majd szombaton jön a következő négyes.
Sokadszor elismerésem a blogért. Ezen bejegyzés, mind tartalmilag (szakmailag), mind didaktikailag, mind pedig stílisztikailag kimagaslik a korábbi, szintén jó színvonalú munkák közül.
Eljutottunk a távoli múlttól (1994, Coulthard debütálása, ill.1998, barázdált gumik bevezetése) a távolabbi jövőképig. Szép!
Ahogyan Coulthard pályafutását is keretbe foglalta a Williams, amikor is a fiatal skót vadócot cserélték be a tragikusan elhunyt Senna helyére, két hete pedig a két Williams csinálta ki utolsó versenyén. Szép, kerek volt ez a pályafutás, fáj a szívem, hogy elhagy minket, sosem titkoltam, hogy a jelenlegi mezőnyből őt tiszteltem és szerettem a legjobban. A montreali McLarenes vergődést le se tojtam, mivel őt látthattam a dobogón. Sajnálom...
A KERS-ről mindent leírtál, belőle mindenki megérthette, miről is van szó. A magam részéről szkeptikus vagyok ezzel a rendszerrel a kapcsolatban. Egyfelől nincs benne potenciál, keveset lehet belőle kihozni. Másfelől pedig az autó súlyelosztásának is be fog tenni, ugyanis így kevesebb tér nyílik a ballasztok variálására, mivel a KERS helye biztos és van vagy 30 kg.
A motorkérdésben én is a C-t valószínűsítem.
fanzone.blogzona.hu/Dave985/archives/2008/11/08/Szezonertekelo_1_resz_SA_FI_Honda_Williams/
Itt írtam a mezőny utolsó 4 csapatáról, majd szombaton jön a következő négyes.
SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2008.11.14. 21:42:29
Dave: Köszönöm, azzal a címsorral "dolgoztam" eddig majdnem a legtöbbet ebben a blogban! Meg ezzel a mostani bejegyzéssl is, szóval örülök hogy tetszik! A dicséretedet ismét köszönöm!DC-t valóban rengeteg hiányolni fogjuk. És most kívánok(unk) neki (tudom sosem kapja meg de hát) sok doldogságot! A KERS-el személy szerint úgy vagyok, hogy majd meglátjuk, elválik, hogy mennyit fog segíteni-hátráltatani.
Nagyon jó lett az írásod, várom a többit! :)
Nagyon jó lett az írásod, várom a többit! :)
Beszélő