"És azt ismeritek, hogy?"
"A tanár nincs megelégedve az elsősök szellemi színvonalával, ezért gúnyosan így szól hozzájuk:
-Kérem, aki idiótának érzi magát, az álljon fel!
Nagy csend, mindenki ülve marad. Egyszer csak egy fiatalember óvatosan feláll.
-Nos, maga úgy gondolja, hogy rászolgált az idióta elnevezésre? - kérdi a tanár gúnyosan.
-Az igazat megvallva nem, de nem bírtam nézni, hogy a tanár úr egyedül álldogál."
Tudom, régi vicc.
És nem is magára a viccre gondoltam a címben, hanem az FIA-ra, azaz a Nemzetközi Automobil szövetségre, pontosabban annak „sport” részlegére. Arra, amit a 2009-es szezonban eddig alkottak. Mert ugye itt van nekünk, ez a Trulli – Hamilton ügy, amit egy héten keresztül csűrtek csavartak. Volt már Trulli a harmadik, a tizenkettedik, és most ismét a harmadik. Míg a regnáló világbajnok már érezhette magát dobogósnak, pontszerzőnek és kizártnak is. A történet ugye ismert: Trulli a biztonsági autós fázis alatt megcsúszott ezért Hamilton megelőzte, de félve a büntetéstől maga elé engedte, Trulli előzését viszont (négy napig) szabálytalannak tartották, ezért az olaszt a tizenkettedik helyre sorolták. Ma meg bejelentik, hogy:
„"Figyelembe véve az új adatokat az Ausztrál Nagydíjról, a versenybíróság úgy vélekedik, hogy az egyes rajtszámú versenyző, Lewis Hamilton és csapata, a Vodafone McLaren-Mercedes nem megfelelően járt el március 29-én, és szándékosan vezették félre a versenybíróságot. Ezért Lewis Hamiltont és a Vodafone McLaren-Mercedes istállót kizárjuk a 2009-es Ausztrál Nagydíjról.”
Ezen vitatkoztak négy napon keresztül. De nem is a büntetés a lényeg, sem Jarno Trulli, sem Lewis Hamilton nem fog belehalni a pozícióvesztésbe. A lényeg az, hogy az FIA lassan, de biztosan „vásári komédiává” változtatja a Forma 1-et. Kijelenteknek valamit vasárnap, aztán vitáznak egy kicsit, és megváltoztatják a döntésüket csütörtökön. Ami nem jó, mert a legtöbb néző nem napi rendszerességgel követi az eseményeket, és mikor szembesülnek a büntetés tényével csak néznek egy nagyot, majd felteszik a kérdést:
Miért kell minden versenynek a zöld asztalnál eldőlnie???
Ennyi erővel felesleges megnézni a versenyt, akár be se kamerázzák a pályát, kamerázzák be az FIA „zöld asztalát” aztán közvetítsenek onnan. Ahogy a pókert! Nézzük azt, hogy mikor és ki kap büntetést, ki óv, ki lebbez fel, és hogyan módosítják meg a döntéseiket a „stewardok”. Ez lenne ám, az igazi költségcsökkentés. Mert sajnos ott tartunk, hogy a helyezések lassan ötven százalékáról tényleg itt döntenek.
És ennek a sportnak nem erről kellene szólnia!
Hanem arról, amiről az Ausztrál Nagydíj végre szólt, az előzésről, a csatáról. A nagyszerű emberi teljesítményekről. Mint Trullié, meg Hamiltoné. És tessék, egyikük eredményét így is,úgy is megsemmisítették volna. Ahogy büntették Vettelt is, azért mert, mert versenyezni. Kapott is érte egy tíz rajthelyes büntetést a Maláj Nagydíjra.
De ez még csak a kisebb baj, vitatható döntések mindig is voltak, és lesznek minden sportban. Ezt meg kell szokni ezt a békát le kell nyelni. Az azonban már tényleg vicc, hogy a „szövetség” nem bírt egy épeszű szabályt hozni a diffúzorokra vonatkozóan. Mert ugye itt is áll a bál. A sztori ismert, a Williams, a Toyota, és a Brawn GP a legtöbb csapat szerint szabálytalan diffúzort használ. Az ügyet már kivizsgálták a téli tesztek alatt, aztán kivizsgálták Melbourne-ben is, és ki fogják vizsgálni Április 14-én Párizsban az FIA Világtanácsán. Mert hiba nyilvánították az elemet szabályosnak kétszer, az ellenzék (Ferrari, Red Bull, Renault) fellebbezett, így mehetnek tárgyalni harmadszor is. És sajnos ebben az ügyben is nyakig benne van az FIA, az ok egyszerű:
A diffúzorokra vonatkozó szabályt minden csapat másképpen értelmezte. Egyesek (akiket most támadnak) mertek élni a szabályok nyújtotta lehetőségekkel, és megépítették azt a bizonyos „dupla diffúzort”, míg mások ezt nem merték meghúzni, és maradtak a jól megszokott elemeknél.
Majd a két fél elkezdett vitatkozni (ismét) a semmin. Hivatalos döntés még nincs, ahogy azt említettem arra csak Április 14-én kerül sor.
Ha betiltják az elemet, akkor annak a legnagyobb vesztesei ismét a pilóták lesznek, mert az eddig megszerzett előnyük semmivé válik, és kezdhetik az egészet elölről. Ahogy most is a pilóta bűnhődött a csapat butasága miatt. Ugye Hamiltont a rádión tájékoztatták félre, így ugrott a versenyző pozíciója is. Négy nappal az esetet után…
A vicc a viccben pedig az, hogy a cím után idézett „humorbonbon” lassan kezd aktuálissá válni az F1 világában. Mert ugye Max Mosley mellé is fel szokott állni egy – két „idióta”, csakhogy az elnök ne maradjon magára az ötleteivel..
Sajnos.
Beszélő