Bemutatkozott a Red Bull új autója!
Dietrich „Didi” Mateschitz ismertebb nevén Mr. Red Bull kétségtelenül korunk egyik, legnagyobb üzleti zsenije! Az osztrák úriember egy ázsiai utazása során rájött, hogy az energiaital gyártása, és árusítása az egyik legjövedelmezőbb üzlet a világon. Nem is habozott és megvásárolta a Red Bull gyártásának, és árusításának a jogát, egy bangkoki családtól. Igen ám, de minden kezdet nehéz! A nyolcvanas években majdnem bezáratták „Mr. Red Bull” gyárát, mondván, az ital káros az egészségre! Dietrich azonban nem adta fel, bebizonyította, hogy agyszüleménye nem tartalmaz káros anyagokat, és hosszú „harcok” árán elérte, hogy a Red Bull forgalomban maradjon. Mivel „Didi” világ életében nagy autósport rajongó volt vett magának egy pár (rögtön kettő!!!) Forma 1-es csapatot. Majd a napokban a legújabb Red Bull versenygép bemutatása után lenyilatkozta, hogy a csapatok jövője, még ebben a válságos időszakban is biztosítva van. Elvégre az emberek a válság alatt is isszák azt a bizonyos löttyöt…
Ennek ellenére azok az idők mikor a Formula 1-es csapatok operaszínházban, műjégpályán, repülőtéren, vagy egy városi „karneválon” leplezték le új versenygépeiket, véget értek. Mostanság az istállók nagy része egy – egy teszt alkalmával mutatja be új versenyautóját, nem nagy meglepetésre a száguldó bikák is a szolidabb „prezentáció” mellet döntöttek. A Február 9-i bemutatót a legtöbb szakember, és rajongó fokozott izgalommal várta, ugyanis Mark Webber még a prezentáció előtt elhintette, hogy az új autó messze a legszebb lesz a mezőnyben, mely nagyban el fog térni a riválisok gépeitől. Erre a bemutató alatt, egy a többitől alig eltérő autó tárult a szemünk elé! Talán, csak a különösen magas, és vékony orrész, valamint az orrkúpon található két is „púp” teszi érdekessé a bikások új autóját, melytől a csapat jelentős előrelépéseket vár. Az autót ugyanis az F1 egyik sztártervezője Adrian Newey álmodta meg, és azt a mezőny egyik legtehetségesebb pilótája Sebastian Vettel fogja kormányozni. A karosszéria alatt pedig a Renault vadonatúj több lóerővel is megturbózott erőforrása fog „dorombolni”. Azonban amíg Vettel, és Christian Horner (a csapatvezető) nem titkoltan győzelmekről álmodozik, addig Newey a realitások talaján marad, és a stabil pontszerzést tűzi ki a csapat céljául. A győzelemről álmodozó alakulat még a bemutató napján megkezdte az autó tesztelését, Vettel tette meg az első köröket az RB05-el, azonban a váltó pár kör után megadta magát.
Mint már említettem, minden kezdet nehéz…
Bahrein: homokvihar a Forma 1-en!
A portugáliai teszt után a legtöbb csapat komolyan elgondolkodott azon, hogy a Ferrarit és a Toyotát követve Bahreinbe menjen-e tesztelni. A legtöbben azonban a súlyos szállítás költségek miatt maradtak a jó öreg Európában. A BMW viszont csatlakozott az előbb említett két istállóhoz, és a sivatagi pálya felé vette az irányt. Mario Theissenék még külön kihangsúlyozták, hogy nekik megéri a szállítási költség dupláját is kifizetni, ha cserébe száraz körülmények között tesztelhetnek. Valószínűleg így volt ezzel a Toyota és a Ferrari is. Azonban a természet ismét közbeszólt, Február 10-én köd fogadta a csapatokat. Az „égi áldás” azonban hamarosan szerteoszlott, és kezdetét vehette a tesztelés. Az első napon a Toyotát irányító Timo Glock volt a leggyorsabb megelőzve a Ferraris Massát, és a BMW-s Kubicát. Hihetetlen módon az első és a harmadik pilótát, csupán két tized másodperc választotta el egymástól!
A csapatok valószínűleg Február 11-12-én bánták meg, hogy Bahreinben mentek tesztelni. Ugyanis a ragyogó időjárásban reménykedő istállók a nyakukba kaptak, egy igazi sivatagi homokvihart! (Ilyet sem láthattunk még a Formula 1 hatvan éves története során.) Szerdán csupán 10-20 kört tettek meg a versenyzők, még a csütörtöki tesztet végleg törölték, mivel a mentőhelikopter nem bírt felszállni, a pályát pedig vastag homokréteg borította. Talán Jarno Trulli foglalta össze legjobban a helyzetet:
"Még sosem láttam homokvihart, szóval ez egy új élmény volt számomra, viszont egy tesztnapot elveszettük".
Ironikus módon péntek 13.-án ért véget a Bahreinben tesztelők balszerencséje. Ezen a napon végre ragyogó napsütés fogadta a csapatokat, és mindenki teljesíthette a tesztprogram hátralévő részét. Az utolsó napon Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb, a Ferrari F60-es modelljével. Melyre már a 2009-es szabályoknak megfelelő kipufogó volt felszerelve…
Jerezben minden a legnagyobb rendben volt.
Az Európában maradt csapatok, egy már – már klasszikusnak mondható tesztpályán, a Jerezi aszfaltcsíkon bontogatták szárnyaikat. Közülük a Williams lehetett a legboldogabb, mivel a Sir Frankék a magas szállítási költségek miatt visszamondták a bahreini tesztet, és inkább Jerezbe látogattak. Mint utólag kiderült Ők döntöttek jól, Jerezben remek időjárás fogadta a csapatokat. Igaz, hogy az első napon érkezett némi égi áldás, de a felhők hamar elvonultak, és csapatok végre tökéletes körülmények között körözgethettek. A résztvevő alakulatok közül már, csak a Toro Rosso használta a 2008-as konstrukciót, ezért nem nagy meglepetésre, mind a négy napon a „kis bikások” pilótái (Buemi, és Bourdais) autózták a legjobb időket. Kettejük közül Sebastien Bourdais futotta a jobb időt, ne feledjük, hogy Bourdais december óta nem ült Forma 1-es autóban! A legtöbb csapat elégedetten hagyta el a Jerezi pályát. A McLarennél a KERS rendszerrel kísérleteztek, állítólag a rendszer tesztelése miatt erőltették még mindig a 2008-as hátsószárnyat. Az érthetetlen megoldás ellenére mind Hamilton, mind Kovalainen elégedetten nyilatkozott az autóról, volt is okuk, mivel a 2009-es autók közül ők érték el a legjobb időket. A Williams-nél a kerékcserékre és a hosszabb időmérő etapokra fektették a hangsúlyt, még Nakajima a depózást addig Nico Rosberg a körözgetést gyakorolta. Sir Frank csapata nem remekelt az időeredmények tekintetében, azonban ők teljesítették a legtöbb kilométert a 2009-es autóval gyakorlók közül. A Red Bullnál pedig az új „bika betörése” volt az elsődleges cél Vettelnek, és a visszatérő Mark Webbernek. Aki végre – valahára felépült lábtöréséből, melyet még novemberben szedett össze egy saját szervezésű „túlélő” túrán. Majd hosszú rehabilitációs program után, a vártnál hamarabb Jerezben kipróbálhatta az RB05-öt. Egyedül a Renault vesztette el a fonalat, az R29-es többször is meghibásodott, Nelson Piquet pedig szinte minden nap a leggyengébb időt autózta. Ezután, a Gallok visszamondták a jövő heti barcelonai tesztprogramot is, helyette angliai főhadiszállásukon fogják az autót tökéletesíteni. Az elveszett tesztnapot pedig március elején pótolják be, ha hinni lehet a híreknek. A Renault ért aggódókat a hazai pályán tesztelő Fernando Alonso nyugtatta meg, aki a második leggyorsabb időt autózta az utolsó napon.
Akkor hát hol itt a baj?
A tesztelés Február 16 és 19 között Bahreinben, 18 és 21 között pedig Barcelónában folytatódik!
Beszélő