Szépen lassan, (nagyon lassan) kezdetét veszi a 2009-es Formula 1-es szezon. Igaz még versenyről Március 29-ig nem beszélhetünk, de a „tesztszezon” már elkezdődött! Az első hivatalos gyakorlás helyszínéül a portugáliai Portimao versenypályája szolgált. Az a pálya, amely a legtöbb szakértő szerint a legmodernebb az összes mai versenyhelyszín közül. Az aszfaltcsíkon több vonalvezetés kialakítható, és esős körülmények is szimulálhatóak. Erre azonban most nem került sor! Az égiek ugyanis „szimuláltak” elég vizet a pályára, de annyit, hogy az utolsó napot le is fújták a szervezők. Sőt a csapatok munkáját még jégeső (!) is nehezítette a négy nap során. De kezdjünk mindent az elején!
A gyakorlást a McLaren kezdte, jó öreg tesztpilótájuk Pedro de la Rosa segítségével. A veterán versenyző még ragyogó napsütésben teljesített az első métereket az MP4-24-el. Első körei pedig (a legjobb 1:28:719) már majdnem súrolták a tavalyi autókkal futott legjobb idő határát. Miután befejezte a körözgetést Pedro elismerően nyilatkozott az új versenyautóról. Elmondása szerint az ellenfelek felköthetik a nadrágot, mert a wokingiak egy a tavalyihoz hasonló, gyors masinával rukkoltak elő. A McLaren után a Toyota is teljesített egy „zártkörű tesztet”, a japánok versenygépét a nagyreményű Kamui Kobayashi (tesztpilóta) vehette kezelésbe, igaz csupán hét kör ereéig. A magánszámok után pedig következhetett a hivatalos tesztelés, melyen öt csapat vett részt, közülük kettő istálló itt mutatta be vadonatúj autóját, és négy itt tesztelte azt először. Egyetlen kivétel csupán a Toro Rosso volt, az olaszok még mindig a 2008-as vasat nyüstölték, a nemrégiben leszerződtetett Buemi segítségével. Ezért talán nem is olyan meglepő, hogy az ifjú svájci autózta leggyorsabb köröket esőben, és napsütésben egyaránt. Őt az első napon Pedro de la Rosa követte, aki az előzetes hírekkel ellentétben nem a vadonatúj McLarennel állt csatasorba. A csapat nem szerelte fel a 2009-es hátsószárnyát, a rossz időre hivatkozva. Érthetetlen döntés volt ez, mivel a többi csapat már az új légterelőkkel kísérletezetett, és az eső nekik is ugyanúgy esett! Ami (ez eső) a legtöbb istállónak megnehezítette a dolgát, mivel valljuk be ez nem a legideálisabb pályaviszony egy új gép bejáratásához, sőt a teszteken a legfontosabb feladat a vadonatúj simafelületű (slick) gumik megismerése lenne. Ami ebben az időben, lehetetlen feladatnak bizonyult. Az egyetlen ember aki örült az égi áldásnak az a már említett Sebastien Buemi volt, aki megjegyezte:
„Nagyon fontos volt nekem, hogy vezessek ilyen körülmények között is, mivel korábban csak egy fél napot vezettem esős időben.”
Nyilvánvalóan igaza volt. Ugyanezzel a felfogással róhatta a köröket a Williams legújabb felfedezettje Nico Hülkenberg is. A fiatal német versenyző személyében ismét egy üde színfolt került az F1 palettájára. Az ifjú teszter igen meggyőző eredményeket ért el a „Willie” vadiúj gépével. Igaz egyszer kissé összetörte az autót, ennek ellenére a csapat elismerően nyilatkozott róla. Majd fogta magát és elutazott Bahreinbe, ahol megnyerte az időmérő edzést élete első GP2-es versenyén! A srácnak hatalmas jövőt jósolnak, főleg annak tudatában, hogy Willi Weber a menedzsere, aki Schumacher sikereinek a kovácsa is volt. A második napon jégeső nehezített a pilóták dolgát, igaz csak egy gyors zápor képében. A nap legcsalódottabb embere minden bizonnyal Jarno Trulli volt. Mivel kedvenc borászunkat még az ág is húzta, a rossz időjárás közepette Toyotája többször is meghibásodott. A technika ördöge nem csak Trullival, hanem Nelson Piquet jr.-al is kibabrált, az ifjú pilóta alatt kilenc kör megtétele után megállt a Renault, és Nelson aznapi munkája véget is ért. A hibák másnap is folytatódtak, pár kör után Timo Glock motorja adta be a kulcsot, óriási füstoszlopot okádva magából. Lewis Hamiltont pedig elektronikai hibák hátráltatták. A legtöbb tesztelési lehetőség mégis a harmadik napon adatott meg a pilóták számára. A pálya felszáradóban volt, és végre valahára bevetésre kerültek a slick gumik is. A teszt során a legtöbb csapat próbára tette a vadonatúj KERS elnevezésű rendszerét is. A „fékenergia visszaalakító” rendszerről azonban eltérő vélemények láttak napvilágot. A Renault technikai guruja túl veszélyesnek nevezte az elektromos rendszert, mondván a magas feszültség veszélyes lehet a szerelőkre és a pilótákra egyaránt. Vele ellenben a pilóták biztonságát védő szervezet elnöke (bizony), a már említett Pedro de la Rosa megnyugtatott minket, hogy minden a legnagyobb rendben van, a rendszer maximálisan biztonságos.
Jerez és Mugello: A BMW és a Ferrari magánszáma
És, ha már KERS akkor meg kell említeni a BMW csapatot is. A rendszer bajor hívei ugyanis szintén tesztelésre vetemedtek. A gyakorlást kedden kezdték meg Robert Kubica segítségével, aki a rögtönzött autóbemutató után autóba pattant, és kis sem szállt abból estéig. A BMW becsületére legyen mondva, a lengyel egész nap műszaki hiba nélkül körözgethetett. Sőt! A teszt még ezekben az órákban is zajlik, (egészen szombatig) és a BMW eddig a pillanatig nem számolt be motor, vagy egyéb műszaki meghibásodásról! Nem mellesleg a bajorok ragyogó napsütésben próbálgathatták a slick gumikat, és KERS rendszerüket. Jelen pillanatban tehát úgy néz ki, hogy a BMW lépéselőnybe került, a riválisokkal szemben! Több napon át zökkenőmentesen rótták a köröket, még a többiek füstölögtek, és áztak fáztak…
Ahogy tette azt a Ferrari is. Bár a Scuderia a rossz időjárásra hivatkozva nem Portugáliában, hanem otthon Mugellóban tesztelt, az égi áldás itt is utolérte őket. Az olaszok négy napon keresztül teszteltek, hol Kimi Räikkönennel, hol Felpe Massával a volánnál. A teszt végeztével a pilóták elégedetten nyilatkoztak, még Kimi a slcik gumikat, addig Felipe a KERS-t dicsérte, volt is rá alapja, hiszen az autó száz kört tett meg hiba nélkül. Ennek ellenére a Ferrarinak lesz mit javítani az autón. A napokban lábra kelt a hír, hogy: az autó szabálytalan, mivel a kipufogó csonk a 2009-es szabályok értelmében nem lehet szabadon, azt el kell takarni valamivel. (A Ferrarinál még nem "takarták el", ez volt a vita tárgya) A félreértést nem sokkal később tisztázták, a csapat vezetői mindenki előtt világossá tették, hogy még a tavalyi kipufogót használják, de az Ausztrál Nagydíjra már Ők is elkészülnek az új alkatrésszel…
Vissza Portimaóba!
Arra a pályára ahol a teszt negyedik napját törölték. Mert a rengeteg eső, és a rossz látóviszonyok miatt a mentőhelikopter nem tudott volna felszállni, és segítséget nyújtani egy lehetséges baleset után. A pilóták tehát hoppon maradtak. Kétségtelenül Kazuki Nakajima, és Heikki Kovalainen járt a legrosszabbul, mivel nekik le kellet mondaniuk az autóval megtett első körökről… Heikki azonban nem unatkozott, fogta magát és egy utcai Mercedessel rótta a köröket, Fernando Alonso pedig biciklire pattant. Nekünk rajongóknak pedig csak három nap jutott arra, hogy megcsodáljuk a legújabb autókat, egy nem is akármilyen helyszínen. A portimaói pálya lenyűgöző volt,a helyszínt körülölelő erdő (amolyan Spa utánérzés), gyönyörű hátteret biztosít a versenyzéshez, valamint a lélegzetelállító képek születésének. Gondolok itt azokra a teszt kései óráiban készült képekre, melyeken, egy nedves pályán száguldó versenyutón, és a felvert vízen megcsillan a lemenő nap fénye, és aranysárga festi azt. Egyszerűen nagyszerű, „a Formula 1 elveszett szelleme”, mely látvány sokkal szebb, mint a valenciai kikötő, vagy a szingapúri Marina Bay. De ez legyen csak az én személyes véleményem…
Az azonban biztos, hogy sok idő után végre sikerült egy remek versenypályát varázsolni, már csak egy futamot kellene idehozni, és megrendezni hasonló időjárási viszonyok mellet!
Csak, az izgalmak miatt…
Beszélő