Üdvözlet

Szép napot! Köszönöm, hogy vetted a fáradságot és „rákattantál” erre az oldalra. Ami természetesen a Formula 1-ről szól, itt-ott magánvéleménnyel fűszerezve, de időt szentelve a „cirkusz történetére”, és az aktuális eseményekre is. Köszönettel tartozom Dave-nek, aki bátorított arra, hogy ezt a blogot elkövessem. Remélem tetszeni fog, és máskor is ellátogatsz ide, jó olvasást. Üdv: SilverMike (Vég Miklós)

Videók

ABU DHABI ALONSÓVAL: KAMUI KOBAYASHI: BRAZIL NAGYDÍJ 2009:

MINER

Beszélő

  • Retroka Sensei: "Hogyan emlékszünk vissza 10 év múlva a 2009 évre?" Én 11 évvel később megmondom, nem a legizgalmasabb, de el lehet nézni. :D Lehetett volna jobb is, mert megvolt rá a potenciál, de igazán kiemelkedőt csak pár futamnak sikerült. Kár hogy nem folytatódott a blog, pedig tetszik :) Régen mennyivel értelmesebbek voltak a szurkolók, nem kis majomságokba kötöttek bele. :D (2020.11.07. 16:10) "Tükör" - Adu Dhabi Nagydíj összefoglaló
  • Sceurpien: Remélem nem baj hogy ide írok. Az én honlapomnak van egy bannercsere jellegű ajánlata. Érdekel esetleg? F1-es jellegű játék. Maga a honlap: www.pegamesatnet.hu/Rage/ Az ajánlatról: www.pegamesatnet.hu/Rage/forspons.php Kicsit másabb, mint a szokásosok, de pont azért, mert így a játékosoknak érdekük, hogy megnézzék a "Szponzorokat". Ha érdekel, a honlapon megtalálod az e-mail címem, és írj. Köszi! (2010.03.23. 11:28) Személyes - A blog jövőjéről
  • zsuszti: Hát igen tény, hogy jellemző, hogy a nők rosszabbul vezetnek, mint a férfiak,de ettől még a versenyzők között lehet, hogy van olyan aki tud legalább olyan szinten csak éppen legyintenek rá a berögződöttség miatt,mert nő. Én pl:lovagolok és nem nagyképűsködésből csak hasonlatnak,de lány létemre sokszor felültem olyan vad lovakra amire rajtam kívűl csak egy 2 méteres pasi mert felülni és a fiúk akikkel egy csapatban voltam nem vagy max 2 percig mertek rajta ülni és inkább átadták nekem a lovat. Szóval ugyanígy nem mindig biztos, hogy csak a fiúk lehetnek a jobbak a vezetésben csak mert az általában úgy van. Én remélem, hogy egyszer lesz benn a jövőben egy női versenyző az F1-ben, aki tényleg tud is valamit mutatni és nem fogják rá, hogy na ezt csak az alakjáért alkalmazzák, hogy népszerűsítse az F1-et. (2010.03.20. 13:55) A világ leggyorsabb női – hölgyek az F1-ben és "azon túl"
  • SilverMike: @safranynorbert: Köszönöm szépen, holnap felteszem, a linket, ahol a blog "folytatódik" :) (2009.12.19. 08:58) Személyes - A blog jövőjéről
  • : Sok sikert! (2009.12.13. 00:32) Személyes - A blog jövőjéről
  • Utolsó 20

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Licenc

Creative Commons Licenc

RÁDIÓ

Összes

Háború és béke - FIA és FOTA

2009.06.18. 12:40 :: SilverMike

                                                                 Max Mosley háborúja

Max sosem volt hülye, csak hatalommániás, és pénzéhes, ahogy a gazdag emberek többsége. A legtöbb Forma 1-es fejessel ellentétben, Ő nem lentről, hanem fentről a gazdagabb rétegből jött. Saját elmondása szerint az égvilágon bármi lehetett volna, ha nem Mosley-nak hívják, ez a név ugyanis nem a legjobb ajánlólevél Nagy – Britanniában. Éppenséggel Max édesapja Oswald miatt, ugyanis Ő volt a brit fasiszták vezetője, Ő akarta belevinni a királyságot a háborúba, Németország pártján. Egy ilyen ajánlólevéllel tényleg nehéz lehet elhelyezkedni, de Ő megtalálta a számítását, ahogy mondta volt, az autósportban senkit sem érdekel a név, főleg nem a politika. Ahogy teltek az évek, a fiatalúr úgy lett egyre nagyobb név, a nyolcvanas években saját csapata is volt, a March Racing „személyben”. Aztán jó helyre állt, Bernie Ecclestone barátja és ügyvédje lett azokban az időkben, amikor a kisember megkereste első milliárdjait, és persze a jó barátnak is csurrant cseppent. Ők ketten szálltak szembe az FIA egykori elnökével Jean - Marie Balestrével. Megalkották az „ellen F1-et” mert nem tudtak megegyezni a betonfejű franciával, a bevételeken. Az ellen cirkusz egy futamig élt, a ’80-as évek alkonyán Spanyolországban. Később az eredményt törölték, és láss csodát megszületett az egyezség. 1991-ben Max váltotta Balestre-t az FIA elnöki székében. Azóta egyetlen elrévülhetetlen erénye a biztonság növelése, a rengeteg pilóta életének megóvása. De amit mostanában művel az beteges, napjainkban az FIA már nem egy testület, hanem egyetlen egy ember beteges ámokfutása. Egy hatalommániás, kapuzárási pánikkal rendelkező öregúré, aki tudja, hogy ha minden így megy tovább, nem választják újra elnökké, mert mindenki ellene van, a gyártók, a csapatok, már a csókosok, a pénzen vett csókosok is elfogytak (van, aki többet ad). Talán ezért is terjedt el az a nézet (mára szerintem igazság), hogy Max el akarja űzni a gyárakat. Ha elűzi őket, és új csapatokat juttat be, új támogatókat szerez és hatalmon marad. Ennyire egyszerű. Az első lépés az egyen motor volt, a Ferrari már akkor pedzegette, hogy elmegy, és a többiek sorra csatlakoztak hozzá, de akkor született egyezmény. Most a „sapkaügy” már messze nem a szabályokról, hanem a hatalomról szól, itt az újabb lehetőség az újak beszervezésére, talán ezért is nem született még egyezség. Mondom nem hülye, csak hatalommániás, betegesen

                                                De mi is ez a sapkaügy?             

Igazság szerint egy lerágott csont. Az FIA legújabb agyréme, vagyis szabálytervezete. A lényege a költségcsökkentés lenne, ami valóban szükséges és időszerű, de nem így ahogyan azt ők elképzelték:
Az egész még a tavalyi egyen motor ügy árnyékában indult, és az idei „hazugságügy” idején csúcsosodott ki. Az FIA egy limitet kíván bevezetni, egy költségvetési limitet amelyben megszabja a csapatok által felhasználható pénz mennyiségét. Negyvenöt – millió fontban. Aki nem kíván ezzel élni, túllépheti, de abban az esetben nem kap technikai engedményeket. Ezen háborodtak fel a csapatok, mármint a kettős szabályrendszeren. Elsőként a Toyota, majd a Red Bullok, és a Ferrari szellőztette meg, hogy ha marad a szabály, ők mennek. Tárgyalni kezdtek az FIA-val, és meg is egyeztek abban, hogy eltörlik a kettős szabályt. De a vita ezzel nem ért véget, sőt. A nagyok nem értenek egyet a 45 milliós határral sem, mondván nem lehet egy év alatt ennyivel csökkenti a kiadásokat. Az FOTA egy lépcsős rendszert javasolt melyben három év alatt csökkentik le a pénzszórást 45 millió fontra. Igen ám, de megjelentek a színen az „újak” Max régen „várt felmentő serege” (vagy tizenöt új csapat nevezett), és az FIA az ezekre az istállókra hivatkozva, nem enged a 45-ből. A balhé ekkor indult meg, a gyárak pereltek, az FIA és a Ferrari már a bíróságon is járt. A vörösök ugyanis a vétójogukra hivatkoznak. Arra a jogra, amit még 2005-ben, a Concorde szerződés aláírásakor kaptak, mellyel minden új szabály alkotását meggátolhatják. Igen ám, de a szabályt a „hazugságügy” árnyékában hozták, és ezen a gyűlésen a Ferrari nem vett részt, ez a McLaren sara volt. Az FIA pedig arra hivatkozott, hogy a vétójog él, de csak első alakalommal. A párizsi bíróság ezt meg is erősítette, ahogy azt is, hogy a Ferrari nem hagyhatja el az F1-et 2012 előtt, szintén egy korábbi szerződés miatt. Ennek ellenére az olaszok szinte minden nap lenyilatkozták, hogy nem neveznek, ha nem változtat az FIA. A többi csapat pedig csatlakozott hozzájuk, kivéve a Williams-t meg a Force Indiát, ők neveztek, mondván nincs más választásuk, ők ebből élnek. Így az FOTA ki is zárta őket köreiből, sőt a gyárak egy paktumot is aláírtak miszerint nem neveznek, amíg a sapka él. Végül mégis neveztek, igaz feltételekkel. A Concorde szerződés mihamarabbi aláírása, a költségvetési limit eltörlése és az FIA diktatúrájának megtörése. Ezeket követelik. Ha ezeket nem teljesítik, kiszállnak, és új sorozatot alapítanak. De hol van mindeközben Berni?  Aki annak idején Max-szel megalkotta az ellen F1-et. Hol van most mikor a fagyi visszanyalt?

                                      Közben Bernie meg már nem is Bernie

Charles Bernard Ecclestonet, annak idején a Formula 1 mindenható urának hívtuk, persze erre minden okunk meg is volt. A motorok és autók árusításából meggazdagodott férfiú, a ’80-as években megcsinálta talán minden idők legjobb üzletét. Mindenféle mesterkedések árán kiénekelte a sajtot a csapatok szájából, azaz megszerezte a közvetítési jogokat, sőt annak idején még a szabályalkotás is az Ő hatáskörébe tartozott, persze a csapatokkal és az FIA-val közösen. Legalábbis a látszat ez volt. Ezekben az időkben olyan üzleti húzásai, olyan kompromisszum készsége volt, hogy annak tényleg a csodájára járt a világ. Ő hurcolta be a Forma 1-et hazánkba, és még egy tucatnyi új piacra, ő tette a világbajnokságot VILÁG bajnoksággá, népszerűvé és jól működő üzletté. Lehetett szeretni és nem szeretni, de ezekben az időkben működött az F1, ez tény, erre mindenki emlékszik. Mostanra azonban ez a hatalom, elveszett. Ahogy azt már sokszor megírtam Ecclestonnak már nincsen akkor befolyása, mint az említett időkben. Neki is, mint minden gazdag embernek egyetlen egy gyengéje lett az évek során: a pénz. És a még több pénz, majd jóformán a hatalmát is eladta. A Forma 1 ma tulajdonképpen a CVC nevű angol bank tulajdona, miután Mr. E milliókért átadta azt. A szabályokat már régen nem Ő egyedül, hanem régi cimborája Max Mosley hozza, mivel az 1990-es évek alkonyán a kis nagyember odaadta (nyilván nem egy penny-ért) a szabályalkotás jogát az FIA-nak. Persze azelőtt is a szövetség alkotta a szabályokat, de annak idején a csapatok és Mr. E is beleszólt ebbe, most az van, amit Max akar. Az a Max, aki véleményem szerint kihasználta Bernie-t, évtizedes barátjától megkapta az említett jogokat, így a hatalom lassan, de annál biztosabban az Ő kezébe vándorolt. Most pedig már ott tartunk, hogy van FOTA is, a csapatokat tömörítő szervezet, Bernie sem az FIA-hoz, sem a másikhoz nem tartozik. Ő az elmúlt évek alatt egy „ügynökké”, egy közvetítővé vált. Ő köti meg a szerződéseket, magyarán Ő intézi az anyagiakat. A régi Bernie egyetlen mozdulattal meg tudta volna oldani ezt a „sapkaügyet” is, de a mostani csak hallgat, néha – néha nyilatkozik, de tenni semmit sem tud. Csak reménykedni, abban, hogy a csapatok maradnak, de itt tartani nem tudja őket. Legutóbbi ötlete az érmerendszer is csúnyán megbukott, emlékszünk rá azonnal eltakarította az FIA meg az FOTA. Ebbe a mostani ügybe meg már bele se folyt, egy tárgyaláson részt vett de, azóta semmi. Talán a háttérben ügyködik, és próbál csodát tenni, de a „hatalmát vesztett kis nagyembernek” ez aligha fog sikerülni…


                                                Nesze semmi fogd meg jól!

Az FOTA fenyegetett, hogy nem nevez, az FIA keménykedett, hogy nem fognak hiányozni Ferrariék, ennek ellenére a 2010-es nevezési listára az össze idei csapat felkerült, még a feltétellel nevezők is, plusz három új istálló. Érdekes, hogy a feltétellel nevezők kaptak egy szép kis csillagot a nevük mellé, ezzel jelezvén, hogy velük még tárgyalni kell. Ennél is érdekesebb, hogy a FOTA családját erősítő Ferrari és Red Bull (vele együtt Toro Rosso) nem kapott égitestet. Az FIA ezt azzal indokolta, hogy a Ferrarinak (és az RBR-nek is) élő szerződése van 2012-ig. Emlékszünk még? A francia bíróság. Közben Luca di Montezemolo úr, a Ferrari és az FOTA elnöke ellátogatott Le Masn-ba, ahol leintette a nagy versenyt, és elmondta „történelmi beszédét”. Amiben megerősítette, hogy ha ez így megy tovább, nem neveznek, hanem egy másik bajnokságban - például Le Mans-ban - vagy egy új sorozatban indulnak. Magyarul szakítanak az F1-el, azaz az öt gyártó és ezzel együtt a legendás nevek eltűnnek a királykategória palettájáról. Mert – a Ferrari ezt közleményben is kiadta – az 2010-től csak egy túlsztárolt F3 lesz. Nesze semmi…

                                                  Egy normális ember

A két fél, egyre unalmasabb vitája közben jó látni, hogy még vannak normális emberek. Ilyen ember, 1996 világbajnoka Damon Hill is, aki a versenypályákról ugyan „eltűnt”, de  a létesítmények mellett gyakran feltűnik, napjainkban a Brit Autósort Klub elnöke, valamint Ő intézi a silverstonei pálya ügyes - bajos dolgait. A minap azt nyilatkozta, hogy:
"A Forma 1-nek nem kellene elkövetnie az amerikai hibát."
Magyarul nem kellene kettészakadnia, a hatalmi harcok miatt. Amerikában ez megtörtént, az 1990-es évek közepén, pontosabban 1996-ban mikor szétvált a legendás CART sorozat. Pont akkor, amikor a legnagyobb népszerűségnek örvendett, az ok természetesen: a pénz volt. A nagy szakítás után született meg az IRL, és a Champ Car. Mindkét bajnokságnak voltak értékei, az egyikben ott volt a legendás Indy 500, a másikban meg jobbak voltak a versenyek. De mindkettő vesztett is az értékeiből, miközben megerősödött a NASCAR, ami az „új világ” kedvenc sorozatává vált. Hill szerint ez történne „itt” is. Ha jobban elgondolkodunk, megértjük, igaza van. Ha létrejönne az új sorozat, akkor azzal mind a két fél veszítene valamit. A szakadárokat ügyvédek, és öltönyösök hada ostromolná, mondván: az egészet a régiről másoljátok, meg a jogok! A Forma 1 még ennél is jobban megjárná, rengeteget veszítene a gyárak nélkül, rajongókat és a „mítoszt”. Ugye emlékszünk még arra mi volt Amerikában? Megerősödött egy harmadik egységes sorozat…
No ezekre a veszélyekre hívta fel a figyelmet a jó öreg Damon. „Nem vitázni, megegyezni kellene”…

                                                         Levelek

A tárgyalások után, a nevezési lista kiadását követően divatba jött a levelezés. Az FIA és az FOTA egy egész amazóniai esőerdőnek megfelelő famennyiségből előállítható levélsorozat írásába kezdett. Először a szövetség szólította fel a csapatokat, hogy járuljanak a színe elé, mert a csillagozott csapatokkal még egyezkedni kell. Erre az FOTA válaszolt, hogy mennek, de csak akkor, ha teljesítik követeléseiket. A tárgyalás lezajlott, de eredménye nem volt. Azután kezdődött meg, az egymásra mutogatás. Az FIA leveleiben az FOTÁ-t becsmérelte, mondván ők csak a hatalmat akarják, és valaki közülük gátolja a megegyezést. Igaz a csapatok ezt nem kommentálták, de írtak egy hosszú – hosszú levelet, egy utolsó „üzenetet a palackban”. „Egyezzünk meg, készen állunk a kompromisszumokra” felkiáltással. A csapatok ezzel bebizonyították, hogy nem akarják elhagyni az F1-et, csupán jobbá szeretnék tenni. A levélben hosszasan részletezik, hogy készek aláírni a Concorde egyezményt, készek 2012 végéig a királykategóriában maradni – persze ha az F1 marad a királykategória – abban az esetben, ha szövetség 45 millió fontnál többet ad a sapkába. Valamint a kiadások ellenőrzését (ami igazából lehetetlen) sem Mosley-ék végzik, hanem egy erre a célra felállított bizottság. Ezt az utolsó segélykérő levelet küldte hát el az FOTA, 2009. Június tizenhetedikén. A csillagos csapatok számra megszabott végső határidő, Június tizenkilencedike azaz negyvennyolc óra…
                                                         
                                                        Epilógus

A folytatást mindenki ismeri, az FIA tett egy utolsó ajánlatot, melyben felemelte volna a sapka határát, de az újonnan belépő Cosworth motoros csapatok még midig (ezúttal a motor terén) engedményeket kaptak volna. Ennek ellenére, az FOTA egy négyórás összeröffenés után kijelentette: Új sorozatot csinálunk! (Elkövetjük az amerikai hibát!) A határozott kiállás ellenére a legtöbb szakértő szerint ez is csak egy újabb lépés a sakkjátszmában. Bármi legyen, az FIA következik, no meg Bernie, aki tovább hallgat, de jókedvű. A BBC riportereivel nevetgélt.
Ő már tud valamit?
Talán. Azért azt se feledjük, hogy az öreg ugyan eladta a hatalmát, de az F1 név, a jog még nála van. Így akár Ő is mehet az FOTA után, viszi a nevet, a múltat, amit az új sorozatból oly sokan hiányolnak.

És akkor mi lesz Max-el?

 

6 komment

Címkék: vélemény hírek forma12009 forma1történelem forma12010

A bejegyzés trackback címe:

https://silvermike.blog.hu/api/trackback/id/tr841193099

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.06.18. 12:58:00

Az utolsó fejezet várhatóan Pénteken készül el, akkor várható valamilyen egyezmény, vagy a hivatalos szakítás szóval azt még az élet írja :)

Kimi&Schumi 2009.06.19. 13:08:04

Szia Miki! Nagyon jó lett ez az írás,mint ahogy a többi is jó,de nekem ez tetszik a legjobban az összes közül;) Gratulálok hozzá! A témával kaocsoltban,amit írtál pedig abszolút egyet értek veled...

GentleSpecter 2009.06.20. 00:39:16

Pofán kéne b@szkodni most már ezt a Maxi fiút... :)

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.06.20. 09:47:56

@Kimi&Schumi:
Köszi, igyekeztem leírni azt amit jelen pillanatban gondolok.

@Biro_Peti:
Úgy valahogy :)
De ebben az ügyben Ő már csak veszíthet, ha valóban kiszállnak akkor azzal, ha nem akkor engednie kell és akkor "bukik" meg.

Kopi3.14 2009.06.20. 16:08:45

A csapatok még marha messze vannak egy új sorozatól, plusz Max és Bernie kezében egy halom szerződés van, amik gúzsba kötik őket.
plusz olyan könnyen jelenleg nem leht összegründolni egy új szériát, pályák foglaltsága miatt sem, valamint bankokra is szükség lesz, akik mostanában eléggé szarul állnak amúgy is hitelezési oldalon.
Gyakorlatilag midneki fojtogatja a másikat, s biztosan túlélni csak a jelenlegi F1-en belül tudnak, azon kívül szinte midnenki megfojtódik bernie legelőbb, Max esetleg később, talán a csapatok valahol Bernie körül. Bár nekik van egy szalmaszálnyi túlélése.

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.06.20. 16:22:38

@Kopi3.14:

Így van. Nem lesz ez egy egyszerű menet egyik félnek sem, de a csapatoknak van nehezebb dolguk, míg Mosley-ék bukhatnak nagyobbat.
süti beállítások módosítása