A Forma 1 csapatsport!
Tetszik, nem tetszik a Formula 1 csapatsport, mindig is az volt, és az is marad az idők végezetéig. Gondoljunk csak bele, mi lenne a pilótákkal, a mérnökök és a "névtelen hősök" a gyárban illetve a bokszutcában dolgozó szerelők nélkül. El kell ismerni, hogy bizony a versenyző is csak egy a csapat tagjai közül. És ahhoz, hogy a szerkezet, óraműpontossággal üzemeljen, vagyis egy Forma 1-es csapat sikereket érjen el, az istálló minden tagjának a maximumot kell nyújtania. Azért is írok most erről, mert ebben a "világválságos időszakban", az istállók előtérbe kerültek, megalakult az FOTA (csapatok szövetsége), és sajnos rá kellet döbbennünk arra is, hogy a Formula 1-ben szereplő alakulatok közül nem is egy komoly bajban van a válság miatt. Mostanában viszont egyre pozitívabb hírek látnak napvilágot, melyek szerint vevőre lelt a Honda, és 2010-től egy újabb alakulat az USF1 is csatlakozik a királykategóriához.
Azonban, ahhoz, hogy ezt a helyzetet jobban megértsük, vissza kell „ugranunk” a múltba. Azokba az időkben mikor a Formula 1-et még az autósportért rajongó, és azt szenvedélyesen szerető, „garázsmesterek” csinálták. Olyan nevek, mint Collin Chapman, Ken Tyrrel, és Guy Ligier, alapították meg mára már legendássá váló istállóikat, a Lotust, a Tyrrelt, a Ligiert (hogy csak az ismertebbeket említsem). Ezekben a „dicső években” a Formula 1-es versenyek rajtrácsai még tömve voltak autókkal, a kevés gyári csapat, és a már említett garázscsapatok (privátok) létszáma nem egyszer elérte a 28-30-at! Nem mellesleg ekkoriban még a "hatalom" is a csapatok kezében volt. Ezek az idők azonban véget értek. Az 1990-es évek elején Bernard Ecclestone kezei között, a Forma 1 egyre jövedelmezőbb üzletté kezdetett válni. És ezzel párhuzamosan a sport költségei az egekbe kezdtek szökni. És az addigra már szinte „csóró”, (de nagy múlttal rendelkező csapatok) nem bírták kifizetni a hatalmas pénzeket, és sorra zárták be kapuikat. A privát csapatok, kora véget ért, majd beköszöntött a gyárak ideje, ugyanis az autógyártók ekkor még lazán kipengették ezeket a pénzeket. Sorra szálltak be a világbajnokságba, költötték el a millióikat, az eredmények azonban mégsem jöttek egyik napról a másikra. Talán azért mert a gyártókat nem azok a bizonyos „garázsmesterek” vezették, hanem (uram bocsáss) az F1-hez szinte semmit sem értő „fehérruhás mérnökök”, (Clay Regazzoni szavaival élve), üzletemberek, akik a Forma 1-ben csak a pénzt és a reklámlehetőséget látták.
Így ment ez napjainkig!
Addig a pillanatig még ki nem tört a világválság, az a „pénzügyi svindli” ami bizony az autógyártókat érintette legérzékenyebben, és azok ahol csak tudnak, húznak egyet - kettőt a nadrágszíjon. Nincs ez másképp a Formula 1-ben sem. A Honda kiszállása után a „száguldó cirkuszon” úrrá lett a pánik, ahogy az utólag kiderült a legtöbb csapat elgondolkozott a kiszálláson. Ezért is sürgette, és sürgeti a mai napig a költségek csökkentését az FIA. Miután a csapatok megszavazták az első „költségcsökkentő programot” elmondhatjuk, hogy az sikeresen vizsgázott, és senki nem követte a japánokat, sőt ha minden igaz, újabb garázsmesterek érkezhetnek.
Beszállnak az Amerikaiak?
Miután az FIA és a csapatok szövetsége, megszavazta a költségcsökkentő intézkedéseket, és az F1-ben megszűnt a „pazarlás” korszaka, a szakértők szerint az eddigi pénzek feléből fent lehet tartani egy csapatot, és hamarosan újabb alakulatok érkezhetnek. Ezeknek a csapatoknak a sorában lehet az első az USF1. Az amerikai csapat derült égből villámcsapásként érkezett, először Február elején lehetett hallani a terveikről, melyek a következők voltak: Ken Anderson (korábbi F1 főnök a Ligier és az Onyx csapatoknál) és Peter Windsor (újságíró és a Williams korábbi munkatársa) egy Amerikai csapat indítását tervezik, saját kasznival, de vásárolt motorral. (Mely motorokat 2010-től öt millió euróért kell a gyáraknak áruba bocsájtani a privátoknak.) A hivatalos bejelentésre Február 24-én került sor az Amerikai Speed tv élő adásában. Ekkor váltak hivatalossá a csapat tervei, melyek szerint az istálló az USA-ban építené meg a főhadiszállását, de egy „logisztikai” központot Spanyolországban is létrehoznának. A bejelentés alkalmával azt is megtudhattuk, hogy a csapat 2010-től szeretne részt venni a Forma 1-ben, ennek megfelelően még idén ősszel elkészítik az első autóikat, de a tesztelésre csak 2010 Januárjában kerül majd sor. Windsorék kihangsúlyozták, hogy csapatuk lesz az első az „új generációs F1-es csapatok közül”, ugyanis „csupán” 60 millió dollárból, és száz dolgozó segítségével szeretnék életre hívni az istállót. Pilóta fronton az első években egy rutinos, és egy fiatal amerikai pilóta szolgálatait vennék igénybe. Tapasztalt pilótának Rubens Barrichellót szemelték ki:
„Rubens két rossz évet töltött a Hondánál, így hasznos lehet a vállalkozásunkhoz. Igazból ő az egyetlen olyan versenyző, aki alkalmas a feladatra, és nála tapasztaltabbat sem lehet találni.” Míg a másik versenyzői ülés tulajdonosáról később döntenek, a sajtó persze jó szokásához híven, Danica Patricktól, Juan Pablo Montoyáig szinte mindenkit szóba hozott az istállóval. Bár sokan még szkeptikusak a csapattal szemben, Andersonék gőzerővel készülnek arra, hogy bebizonyítsák, igenis helyük van a királykategóriában, amolyan modern „garázsmesterekként”.
Ahogy egy másik istálló is ott lehet a 2010-es szezon startjánál, ugyanis a napokban az A1GP (nemzetek versenye) tulajdonosa Tony Teixeira is bejelentette, hogy egy Formula 1-es csapat felállítását tervezi. A csapatot a Portugál állam is támogatná, és a Ferrari erőforrásait használnák:
„Én építem a saját autóimat, és tervezem a saját kaszniijaimat. Saját gyáram van. Tehát nem vagyok ügyfélautós csapatfőnök. Most megépíthetem a saját sasszémat és versenyezhetek Ferrari-motorral. Most ugyanolyan vagyok, mint bárki más” mondta Teixeira.
Ez azonban még a jövő zenéje, mostanában egy teljesen más kérdés foglakoztatja az F1 rajongóit:
Mi lesz a Honda csapatával?
Azzal a csapattal, amelyet már szóba hoztak Michael Schumacherrel, Dave Richardsszal, a Virgin csoporttal, valamint egy görög és egy mexikói milliárdossal is. Ennek ellenére a japánok a minap egy szűkszavú sajtótájékoztatón elmondták, hogy sajnos nincs komoly vevő a csapatra, de nem adják fel, és tovább keresik a potenciális tulajdonost.
Mindennek ellenére, úgy néz ki, hogy az istálló megmenekült! Ugyanis a legtöbb hírforrás szerint a csapatot Ross Brawn és a Honda volt menedzsmentje veszi meg. Igaz, hogy az alakulatot csak nagyobb elbocsájtások árán (700ból 350fő maradhat) menthetik meg, de Brawnék gőzerővel dolgoznak az istálló életben tartásán. Ami a hírek szerint a Honda, és egy eddig meg nem nevezett szponzor segítségével össze is fog jönni a Brackley Racingnek. (Ha minden igaz ezzel a névvel vágnak neki a szezonnak.) A tervek szerint az erőforrásokat a Mercedestől vásárolják, (de azt Illmor néven futtatatják), a pilóták terén Jenson Button helye biztos, a „kékvérű angol” csapattársnak vagy Bruno Sennát, vagy Rubens Barrichellót szerződtetik. Miközben az ügyvédek a papírokon, addig a szerelők az autón dolgoztak, és a csapat készen áll tesztelni is az új gépet, erre a hírek szerint a jövő héten, egy Brit pályán kerítenek sort, majd a szezon utolsó tesztprogramján Barcelonában is megjelennek. Onnan meg már csak egy „paraszthajszálnyira” van Melbourne…
Beszélő