Hetekkel ezelőtt még nem gondoltam volna, hogy bejegyezést „kell írnom” a Renault szingapúri botrányáról egészen egyszerűen, azért mert nem hittem, hogy ilyen megtörténhet. Most azonban (tényleg csak a miheztartás végett) kénytelen vagyok néhány sorban összefoglalni az elmúlt napok „legfontosabb eseményét”. Arra, hogy miért nem pazarolok rá hosszú – hosszú sorokat (a költségcsökkentésen, a billentyűzet megkímélésén kívül más okom is van). Mégpedig egy egészen egyszerű: a gyomorom felfordul az egésztől! Tíz éve követem figyelemmel a Formula 1-es világbajnokságot, de ekkora és ilyen gusztustalan „stiklit” még nem láttam! Az aki (most mindegy, hogy kinek az utasítására) szándékosan megy a falnak és az, aki tud egy ilyen tervről és senkinek sem szól, nemhogy megérdemli a büntetést, de még azt is megkockáztatom, hogy nem normális, beteg. Mert a lényeget a többség megint elfelejtette. Beszéltek itt pénzről (marad a Renault vagy sem) meg bosszúról (Mosley kicsinálja Briatorét) meg vitatkoztak arról, hogy ki is a főbűnös, meg hogy jogos-e a büntetés, de arról alig esett szó, hogy ITT EMBERÉLETEKKEL JÁTSZOTTAK! Gondoljunk csak bele, mi van akkor ha Piquet egy kicsit szerencsétlenebbül esik? (Itt jegyzem meg hősünk még csalni sem tud, ugyanis ha a kicsúszás pillanatában nem nyomja tövig a gázt, a telemetria semmit sem jegyez meg és az életben nem lesz bizonyítható semmi, sőt ebben az esetben az autó sem csapódik a falba életeket veszélyeztetve.) Vagy egy lerepülő alkatrész (láttuk elég egy rugó is) eltalál egy versenyzőt, egy pályabírót vagy egy nézőt? Szerencsére ez nem történt meg, de az már így is gusztustalan, hogy (szándékosság okén) a tragédia lehetősége adott volt. Emlékszünk még Dan Clarke balesetére Brands Hatch-ben?
A sztori (röviden, mert többet tényleg nem érdemel):
A történetet mindenki ismeri, a „sajtószármazékból” lett „manipulálási botrány” Nelson Piquet vérbosszújaként indult, később azonban kiderült, hogy az ifjú brazil vallomása valós dolgokra épül. Azaz 2008-ban a „csapat utasítására” (akarom mondani a saját tervét végrehajtva) csapta falhoz Renault-ját, a baleset a pályára csalogatta a Biztonsági Autót, a már megtankolt csapattárs (Fernando Alonso) pedig tetemes előnyre tett szert. A teóriát először egy brazil újságban olvashattuk (gondolom az olvasók is rendszeres „fogyasztói” ennek a terméknek), ezt követően az FIA honlapján találkozhattunk vele, pontosabban azzal a ténnyel, hogy „a szövetség vizsgálódik egy 2008-as futamon történt baleset okai után”. Az ügy a Renault hivatalos közleménye után kezdett komollyá válni, ugyanis a francia csapat tagadás helyett, „nem kívánta kommentálni a történteket”. Erre „válaszolván” az FIA kitűzte a tárgyalás időpontját, a rajongóknak pedig szépen lassan rá kellet döbbenniük, hogy az ügy valóban komoly és, hogy ilyen ocsmányság is megeshet a mi kis cirkuszunkban. A francia autógyár és a brazil család sárdobálása után, robbant a bomba: a Renault felfüggesztette Pat Symonds főmérnököt, és a csapat emblematikus figuráját Flavio Briatorét. A „vezéráldozatok” meghozatala felért egy beismerő vallomással, sőt a csapat a tárgyaláson sem tagadta a vádakat, és (a kisebb büntetés reményében) együttműködött a bírósággal. Az ítéletet egy kilencvenperces tanakodás után hozták meg: Flavio Briatorét örökre, Pat Symonds-ot öt évre eltiltották az összes FIA által felügyelt versenysorozattól. A Renault pedig egy kétéves (felfüggesztett) eltiltás terhe alatt utazott Szingapúrba. A közvélemény túl enyhének tartja a csapat és túl szigorúnak a „vezetők” büntetését, pedig (véleményem szerint) igazságosabb büntetés aligha születhetett volna. A bűnösök megbűnhődtek (Piquet-t majd bünteti az élet), a Renault pedig (ahogyan azt az újdonsült csapatfőnök Bob Bell is elmondta) a történtek ellenére (sokan tartottak tőle, hogy egy erős büntetés miatt kiszállnak, de a „enyhített ítélet után”) marad a Formula 1-ben! Ennek ellenére, a csapat napjainkban éli (újkori) történetének legnehezebb korszakát, ugyanis Szingapúrban üres Renault-ok (se spanyol bank, se holland oroszlán) futkosnak.
Isten nem ver bottal
Végül álljon itt két „nyilatkozat” Mr. Nelson Piquet-től, az első az F1 Racing magazin Áprilisi számából, melyben egy francia olvasó kérdésére ad ironikus választ. Majd a levél melyet szeptemberben írt az FIA-nak akkor, amikor a Renault már nem tartott igényt a szolgálataira. A történethez hozzátartozik, hogy ezért a vallomásért cserébe kapott „vádalkut” a szövetségtől, és ezért nem is büntették az ominózus tárgyalás után. Igen ám, de Pat Symonds és egy titokzatos „negyedik személy” is arról tett tanúvallomást, hogy az ötlet Nelsinhótól származott! Ezután szakított meg vele mindennemű kapcsolatot a Manor Grand Prix (ahol a hírek szerint 2010-ben visszatérhetett volna), ugyanis a kiscsapat főszponzora a Virgin pontosabban annak első embere a következőképpen vélekedik ifjabbik Nelsonról: "A terveinket az évad végén fogjuk nyilvánosságra hozni. Nem hinném, hogy profi dolog lenne a tervekről beszélni, amikor idén még egy másik csapattal, a Brawnnal dolgozunk együtt. Annyit azonban elmondhatok, hogy az általunk támogatott csapatok egyikénél sem fog olyan valaki versenyezni, aki csal."
Most pedig következzen Mr. Piquet:
„ Sokak szerint direkt csaptad oda az autót Szingapúrban. Csapatstratégia volt?”
„Nelson: [Nevet] Persze, szándékosan meg akartam ölni magam, hogy Fernando dobogóra kerülhessen. Túlerőltettem és megpördültem. A csapat épp jókor hívta ki Fernandót. Én megszívtam Ő meg jól járt vele pont, mint az idei szezon előtti teszteken!” 2009. Április
„A Szingapúri Nagydíj alatt - amit 2008. szeptember 28-án tartottak a 2008-as FIA Forma-1-es Világbajnokságban – megkért Flavio Briatore úr, aki a menedzserem és a csapatvezetője az ING Renault Forma-1-es Csapatnak, és Pat Symonds, aki a technikai igazgatója az ING Renault Forma-1-es Csapatnak, hogy a versenyen szándékosan ütközzek annak érdekében, hogy pozitív hatással legyek az ING Renault Forma-1-es Csapat teljesítményére. Beleegyeztem ebbe, és nekicsaptam az autómat a falnak a 13./14. körében a futamnak.” 2009. Szeptember
Nelsinho (nem tagadom nálam Ő a főbűnös, mivel Ő hajtotta végre az emberi életeket is veszélyeztető manővert) fenti nyilatkozatai (és az „ötletgazdaság” kiderülése) után mindenki megértheti, hogy miért is lett nemkívánatos személy „Virginéknél”. Sőt a legtöbb szakértő szerint egyetlen egy csapat sem fog igényt tartani rá. Magyarul az FIA után, az élet már nem volt oly elnéző vele!
Beszélő