Üdvözlet

Szép napot! Köszönöm, hogy vetted a fáradságot és „rákattantál” erre az oldalra. Ami természetesen a Formula 1-ről szól, itt-ott magánvéleménnyel fűszerezve, de időt szentelve a „cirkusz történetére”, és az aktuális eseményekre is. Köszönettel tartozom Dave-nek, aki bátorított arra, hogy ezt a blogot elkövessem. Remélem tetszeni fog, és máskor is ellátogatsz ide, jó olvasást. Üdv: SilverMike (Vég Miklós)

Videók

ABU DHABI ALONSÓVAL: KAMUI KOBAYASHI: BRAZIL NAGYDÍJ 2009:

MINER

Beszélő

  • Retroka Sensei: "Hogyan emlékszünk vissza 10 év múlva a 2009 évre?" Én 11 évvel később megmondom, nem a legizgalmasabb, de el lehet nézni. :D Lehetett volna jobb is, mert megvolt rá a potenciál, de igazán kiemelkedőt csak pár futamnak sikerült. Kár hogy nem folytatódott a blog, pedig tetszik :) Régen mennyivel értelmesebbek voltak a szurkolók, nem kis majomságokba kötöttek bele. :D (2020.11.07. 16:10) "Tükör" - Adu Dhabi Nagydíj összefoglaló
  • Sceurpien: Remélem nem baj hogy ide írok. Az én honlapomnak van egy bannercsere jellegű ajánlata. Érdekel esetleg? F1-es jellegű játék. Maga a honlap: www.pegamesatnet.hu/Rage/ Az ajánlatról: www.pegamesatnet.hu/Rage/forspons.php Kicsit másabb, mint a szokásosok, de pont azért, mert így a játékosoknak érdekük, hogy megnézzék a "Szponzorokat". Ha érdekel, a honlapon megtalálod az e-mail címem, és írj. Köszi! (2010.03.23. 11:28) Személyes - A blog jövőjéről
  • zsuszti: Hát igen tény, hogy jellemző, hogy a nők rosszabbul vezetnek, mint a férfiak,de ettől még a versenyzők között lehet, hogy van olyan aki tud legalább olyan szinten csak éppen legyintenek rá a berögződöttség miatt,mert nő. Én pl:lovagolok és nem nagyképűsködésből csak hasonlatnak,de lány létemre sokszor felültem olyan vad lovakra amire rajtam kívűl csak egy 2 méteres pasi mert felülni és a fiúk akikkel egy csapatban voltam nem vagy max 2 percig mertek rajta ülni és inkább átadták nekem a lovat. Szóval ugyanígy nem mindig biztos, hogy csak a fiúk lehetnek a jobbak a vezetésben csak mert az általában úgy van. Én remélem, hogy egyszer lesz benn a jövőben egy női versenyző az F1-ben, aki tényleg tud is valamit mutatni és nem fogják rá, hogy na ezt csak az alakjáért alkalmazzák, hogy népszerűsítse az F1-et. (2010.03.20. 13:55) A világ leggyorsabb női – hölgyek az F1-ben és "azon túl"
  • SilverMike: @safranynorbert: Köszönöm szépen, holnap felteszem, a linket, ahol a blog "folytatódik" :) (2009.12.19. 08:58) Személyes - A blog jövőjéről
  • : Sok sikert! (2009.12.13. 00:32) Személyes - A blog jövőjéről
  • Utolsó 20

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Licenc

Creative Commons Licenc

RÁDIÓ

Összes

Le Mans - Az élő legenda

2009.06.12. 17:41 :: SilverMike

1923. Május 26.-án rendezték meg először, azóta a világ leghíresebb és talán legrangosabb versenyévé vált, a Monacói Nagydíj és az Indianapolisi 500 mérföldes mellet. Ám, az autós világ másik két „krémjével” ellentétben, ezen a versenyen huszonnégy órán keresztül, három pilótával egyszerre négy kategóriában versengenek a csapatok. A győzelem sokak szerint itt a legértékesebb, mert Le Mans (ha eddig nem lett volna világos a legendás „huszonnégyórásról” beszélünk) csak egy van, itt csak a győztest jegyzik, a dobogósokat elnyeli a „történelem sötét homálya”. Ezt Nicolas Minassian a Peugeot gyári versenyzője mondta, és ha belegondolunk ezzel össze is foglalta a legendás futam lényegét. Annak a versenynek, amit idén már 77. alkalommal rendeznek meg.
Ma már furcsa ezt kimondani, de az említett 1923-as indulásnál aligha gondolták volna, hogy ez a futam megéri a hetvenhetedik kiadást. Mivel ezt a legendás versenyt is „csak” reklámcélokból hívták életre, a cél a gyárak katalógusaiban található típusok népszerűsítése volt. Majd az Automobile Club de I’Quest (az ACO) legnagyobb meglepetésére a versenyre a következő években, évtizedekben is óriási volt a kereslet főleg a brit és a francia gyárak felől. Ahogy teltek az évek a futam úgy vált egyre népszerűbbé, és meghatározóbbá az autósport világában, sőt a szervezők előzetes céljaival ellentétben egy külön szakágat, a prototípus (vagy endurance) bajnokságot is megteremtették. Gyárak és később meghatározó magáncsapatok tömkelege készített autókat csak erre a versenyre, gondoljunk csak a boldog békeidők legendás győzteseire, a Bentley-re, a Bugatti-ra vagy az Alfa Romeóra. Ezek az idők azonban hamar véget értek. 1936-ban a francia munkások tömeges sztrájkja miatt elmaradt a futam. A következő években a gazdasági világválság nyomta rá a bélyegét a sportra, majd a „nagy világégés” alatt, a háborús helyzet miatt maradt el a huszonnégy órás tánc. A versenyek újjászületésekor 1949-ben a Ferrari nyert, (az olasz márka ekkor diadalmaskodott először) majd a következő években a Jaguar aratott sikereket. A két márka emlékezetes csatája egészen a hatvanas évekig tartott, amikor az amerikaiak jelképes Ford GT-je átjött az óceánon, és elverte európai vetélytársait. A Ferrari és a Ford párharca után következett a huszonnégy órások igazi aranykora. 1971-ben Steve McQueen főszereplésével filmet forgattak a versenyről, a versenyzést megkedvelő színészóriás maga is részt akart venni a versenyen, de a rendezők túl veszélyesnek tartották azt. Ekkor hagyták el a legendás szavak a „nagy ember” ajkait: "Racing is life. Everything before and after is just waiting". Azaz, a versenyzés az élet, és minden más várhat.
Ezekben az időkben szerezte meg az első győzelmét „minden idők legjobb versenyautója” a Porsche 917-es. A német autó a legendák szerint 405 kilométer per órás sebességgel repesztett a régi hosszú egyenesben, és az egyik őrült futás után az autó majdnem felemelkedett az egyenesben. Ezt látván a német szerelők fogtak egy fűrészt és levágták az autó hátsó légterelőit. (Képzeljük el ezt napjainkban…) Az autó „csak” kétszer nyert, de a mai napig tartja a leggyorsabb átlagsebesség rekordját. A következő években a megerősödő konstruktőrök uralták a versenypályát, közülük is kimagaslott a Matra egy bizonyos Henry Pescaroloval a volán mögött. A „modern korban” a gyártók visszahódították Le Mans-t, a Porsche hegemóniája fémjelezte az 1980-as és kilencvenes éveket, napjainkban pedig az Audi az egyeduralkodó. Ennek az egyeduralomnak a megtörésére pályázik a Peugeot. A francia csapat mindent elkövet azért, hogy megszakítsák a németek sikersorozatát. Igaz velük ellentétben, egy továbbfejlesztett autóval lépnek a pályára, de bíznak a pilóták és a frissített betontorpedó erejében. Sőt, a Forma 1-ben oly divatos óvással is megpróbálkoztak. Történt ugyanis, hogy az Audi egy teljesen új (R15) modellel vágott neki a küzdelmeknek, igen ám, de a Peugeot szerint az autó nem felel meg a „sportautó építés szellemiségének”, sőt állításuk szerint az aerodinamika több helyen szabályellenes. Elsősorban az első légterelőket, és az autó üléseit emelik ki. Mondván a hagyományokkal ellentétben az R15-ös nem két, hanem maximum 1,5 (ezt nem tudom, hogy lehet megoldani) ember számára biztosít helyet, az első légterelők pedig már – már egy Formula 1-es autóra pontosabban egy „felöltöztetett Forma 1-esre” hajaznak. Az óvást benyújtották, de az ACO szabályosnak minősítette az Audit, ennek ellenére a Peugeot fellebbezett az FIA-hoz. Így a futam végeredménye pár nappal a leintés után sem lesz hivatalos (ismerve az FIA gyorsaságát). A két nagynak több kihívója is akad, az első győzelmének ötvenedik évfordulóját ünneplő Aston Martin a Lolával közösen alkotott egy autót. Sőt a nagy „magánozók” Pescarolo és Hughes de Chaunac (ORECA) urak sem mondtak még le a győzelemről. A pilóták terén is nagy a választék, az Audi a legendás hármasban, a címvédő alakulatban bízik. A triumvirátust erősíti a nyolcszoros (rekord) győztes Tom Kristensen, az olaszok karizmatikus pilótája Rinaldo Capello, és az F1-es is megjárt Allan McNish. A junior csapatban versenyez az egyik legtehetségesebb ifjoncnak tartott Mike Rockenfeller. A Peugeot-nál is hemzsegnek a nagyobbnál nagyobb nevek. Gondoljunk csak a négyszeres Champ Car bajnok Sebastian Bourdais-ra, aki hosszú – hosszú idő után aktív Forma 1-es pilótaként vesz részt a futamon. A télen, egy másik F1-es a kétszeres világbajnok Fernando Alonso is megszellőztette, hogy rész kíván venni a nagy futamon, de (feltehetően) a Renault nyomására ebből nem lett semmi. Ennek ellenére a spanyol pilóta a helyszínen van, sőt a szárvendég Luca di Montezemolo (Ő inti majd le a versenyt) vendégszeretetét élvezi. És ahogy az már csak lenni szokott a sajtó ismét elkezdett találgatni, még midig az a régi nóta: Alonso meg Ferrari…
Szintén a Peugeot armadában versenyez a rally-t és F1-et is megjárt Stéphane Sarrazin, aki a tegnapi időmérőn egy fantasztikus körrel megszerezte a Polet a franciáknak. A történetnek az a pikantériája, hogy a „gall” pilóta az éjszaka kellős közepén a lehűlt pályán verte el az Audi versenyzőit. És ha már a Pugeot-nál tartunk, ne feledkezzünk meg az „ex-F1-es” versenyzőkről sem. Alexander Wurz, Franck Montagny, David Brabham és Marc Gene is a Peugeot sikeréért küzd, ahogy teszi azt Christian Klien is. A verseny legnagyobb sztárja Bruno Senna az ORECÁ-nál küzd Tiago Monteiro, és Stefan Ortelli oldalán. És ha már a „kisnagy” neveknél tartunk meg kell említenünk Nicolas Prost (szintén csúcskategória) és Leo Mansell (GT kategória) nevét is. A verseny eddigi legszebb jelenete az idősebbik Prost, és Mansell között játszódott le, mikor a két nagy az ORECA bokszban ölelkezett és tréfálkozott a kissé megöregedett Olivier Panisszal (ő versenyez is). Meg kell még említeni Patrick Dempsey (szintén GT kategória) nevét is, aki Paul Newman után színész – autóversenyzőként vesz részt a versenyen. A Grace klinika sztárja egyébként egy nemes céllal úszta át az óceánt, minden megtett körért 700 dollárt kap, melyet egy a szívbeteg gyerekeket ápoló kórháznak ajánl fel. Valóban gyönyörű tett! A legszebb pedig az lenne, ha az Aston megnyerné a versenyt! A két óriást csatájában a „klasszikus benzines” autó nyerne, az, az autó, ami magán viseli a Ford GT és a Porsche 917 egykori klasszikus kék – narancssárga „Gulf” festését. Ha mástól nem, akkor ettől biztosan meglágyul az autósport szeretők szíve, és persze magától a versenytől is. Mert a huszonnégy órás száguldás a 13,5 kilométeres pályán, esőben szárazon, vakító napsütésben és szakadó esőben, tényleg tiszteletre méltó. Úgy is fogalmazhatunk, hogy: „egy élő legenda”…  

 

(A futamot az Eurosport és az Eurosport 2 szombat 14,30-tól élőben adja)

 

17 komment

Címkék: hírek érdekesség lemans

A bejegyzés trackback címe:

https://silvermike.blog.hu/api/trackback/id/tr901181385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

series_one (törölt) 2009.06.12. 22:08:38

az lehet tudni, hogy a historic mikor lesz holnap?

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.06.12. 22:17:33

@series_one:

Ha minden igaz reggel 8:30 tól vagy 9:40 től, ha jól tudom az egyik egy bemelegítés a másik a Historic. :) Eurosport 1 adja mindkettő eseményt :)

De egy 15 perc és bemutatják a pontos időrendet a "Le Mans Flash-ben" :)

Stinkfist 2009.06.12. 22:44:24

@series_one:

8 után warm up, 9:30 historic

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.06.12. 22:47:24

@Stinkfist:

Úgy ahogy mondod :) Köszönjük az infót :)

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2009.06.12. 23:24:47

azt hittem az egy csatorna.

le mans a boltba?

közlekedési bűnöző (törölt) 2009.06.12. 23:31:51

Legendának legenda, de nézd meg mi lett belőle: dízel autók kergetik egymást 2000 ccm-mel nagyobb lökettérfogattal és turboval felszerelve a Ferrarik és Porsche-k előtt. Egy vicc az egész!

Kb. annyira, mint a Ford dízel motorral szerelt Jaguarok...

Már várom a percet, mikor a Formula-1-ben is legalizálják a dieselt...

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.06.12. 23:37:12

@Legelő Őse:

A csatorna az La Manche, legalábbis közös barátunk a Google szerint :)

@közlekedési bűnöző:

Sajnos ez a dízel őrület egyre több kategóriában elterjed. Túra autó, LMS...
Jó - jó érdekes, de megöli azt az igazi motorhangot..:S
2011-től meg még radikálisabban megnyirbálnák a motorteljesítményt..

F1-ben szerintem még odébb van az.

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2009.06.12. 23:55:34

@SilverMike: én nem tudom, La Manche lovagja nem? A kutyámla mancsa

series_one (törölt) 2009.06.13. 01:25:25

@közlekedési bűnöző:

khm...
márminthogy peugeot dízellel szerelt jaguarok?
:)))

Dave985 · http://siparadicsom.reblog.hu/ 2009.06.13. 01:29:25

Élvezettel olvastam, mert alapvetéseken kívül sokat nem tudtam a Le Mans 24-ről.
Ugyebár az F1-be kandidáló csapatok közül néhány ott is indult korábban, talán idén is. Gondolok itt a Formtechre, az Epsilon Euskadira, és talán a Wirth Research-re (ami ugye ManorGP néven indul is).

Ja, és még el nem felejtem, bár gondolom leesett:
Címlapos vagy az indexen, pajti!:)
Meg is lepődtem, hogy így léphettem hozzád.:)

series_one (törölt) 2009.06.13. 01:30:30

@series_one:
merugye az ilyen kis hengerhiányos lófaszokat ne vegyük már motorszámba. pláne, hogy rossz irányba áll benne a főtengely.
:))))

Szűcslaci 2009.06.13. 05:25:02

Mintegy 3-4 évvel ezelőtt az aktuális hűdeizgalmas versenyen valamelyik csapat csupán annyival vezetett, hogy a befutó előtt kijötel a boxba és bő,habos vízzel lemosták a járgányaikat.
Azóta nem érdekel a LeMans problémája. Ez nem autóverseny, hanem túlélési trophy. Ki hal éhen legkésőbb.

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.06.13. 06:23:15

@Dave985:

Az Epslion indul, és a többi (elbukott) nevező közül itt még van a Lola (Astonnal, és jópár másik csapattal karöltve) meg a Prodrive (szintén az Astonnal).

Tegnap este én is véletlenül vettem észre, a főoldalról, meg is örültem neki :)

@Szűcslaci:

Ez is egy vélemény, de én nem osztom. Ennek a versenynek pont az a szépsége, hogy a technikának és az embernek (embereknek) egy egész napot kell kibírniuk. Gondoljunk bele, ők egy nap alatt teszik meg azt a távot, amit egy F1-es versenyző egy szezon alatt!
Ezért gondolom, hogy ha egy csapat a 20-24 órára több perccel vagy több körrel vezet, akkor azt meg is érdemli.

csöcsfej 2009.06.13. 08:12:40

Lófaszt. McQueen vitte azt a kocsit. Btw ha nem tehette volna, le sem forgatják. 917K, not classified, telebaszták az akkori technikával, ami súlyos mázsákat jelentett...ezért.
www.youtube.com/watch?v=IPjhb3D587Q

csöcsfej 2009.06.13. 08:19:14

@Szűcslaci:

ez egy harc, túlélési verseny. Sokkal jobban bejön mint bármi más.
Nézd, az a durva, van pár dög ami ott volt, utcai használatban. 917-lola-gt40-etc...a versenyautót azért csinálják, hogy célbaérjen, ez más.
Jó, nyilván nem ezekkel mész a tecsóba, de 35-40 éves darabok, és "élnek".

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.06.14. 06:52:41

@csöcsfej:
Lehet, hogy igazad van, de egy kicsit szebb stílusban is elmondhattad volna :)
Én úgy olvastam, hogy McQueen-t nem engedték rajthoz állni :)

@csöcsfej:
Egyetértek :)

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.06.16. 09:02:26

Sziasztok!

Ma délután/ este jön a WSR beszámoló, holnap pedig a 24 órás összefoglalója.
süti beállítások módosítása