Üdvözlet

Szép napot! Köszönöm, hogy vetted a fáradságot és „rákattantál” erre az oldalra. Ami természetesen a Formula 1-ről szól, itt-ott magánvéleménnyel fűszerezve, de időt szentelve a „cirkusz történetére”, és az aktuális eseményekre is. Köszönettel tartozom Dave-nek, aki bátorított arra, hogy ezt a blogot elkövessem. Remélem tetszeni fog, és máskor is ellátogatsz ide, jó olvasást. Üdv: SilverMike (Vég Miklós)

Videók

ABU DHABI ALONSÓVAL: KAMUI KOBAYASHI: BRAZIL NAGYDÍJ 2009:

MINER

Beszélő

  • Retroka Sensei: "Hogyan emlékszünk vissza 10 év múlva a 2009 évre?" Én 11 évvel később megmondom, nem a legizgalmasabb, de el lehet nézni. :D Lehetett volna jobb is, mert megvolt rá a potenciál, de igazán kiemelkedőt csak pár futamnak sikerült. Kár hogy nem folytatódott a blog, pedig tetszik :) Régen mennyivel értelmesebbek voltak a szurkolók, nem kis majomságokba kötöttek bele. :D (2020.11.07. 16:10) "Tükör" - Adu Dhabi Nagydíj összefoglaló
  • Sceurpien: Remélem nem baj hogy ide írok. Az én honlapomnak van egy bannercsere jellegű ajánlata. Érdekel esetleg? F1-es jellegű játék. Maga a honlap: www.pegamesatnet.hu/Rage/ Az ajánlatról: www.pegamesatnet.hu/Rage/forspons.php Kicsit másabb, mint a szokásosok, de pont azért, mert így a játékosoknak érdekük, hogy megnézzék a "Szponzorokat". Ha érdekel, a honlapon megtalálod az e-mail címem, és írj. Köszi! (2010.03.23. 11:28) Személyes - A blog jövőjéről
  • zsuszti: Hát igen tény, hogy jellemző, hogy a nők rosszabbul vezetnek, mint a férfiak,de ettől még a versenyzők között lehet, hogy van olyan aki tud legalább olyan szinten csak éppen legyintenek rá a berögződöttség miatt,mert nő. Én pl:lovagolok és nem nagyképűsködésből csak hasonlatnak,de lány létemre sokszor felültem olyan vad lovakra amire rajtam kívűl csak egy 2 méteres pasi mert felülni és a fiúk akikkel egy csapatban voltam nem vagy max 2 percig mertek rajta ülni és inkább átadták nekem a lovat. Szóval ugyanígy nem mindig biztos, hogy csak a fiúk lehetnek a jobbak a vezetésben csak mert az általában úgy van. Én remélem, hogy egyszer lesz benn a jövőben egy női versenyző az F1-ben, aki tényleg tud is valamit mutatni és nem fogják rá, hogy na ezt csak az alakjáért alkalmazzák, hogy népszerűsítse az F1-et. (2010.03.20. 13:55) A világ leggyorsabb női – hölgyek az F1-ben és "azon túl"
  • SilverMike: @safranynorbert: Köszönöm szépen, holnap felteszem, a linket, ahol a blog "folytatódik" :) (2009.12.19. 08:58) Személyes - A blog jövőjéről
  • : Sok sikert! (2009.12.13. 00:32) Személyes - A blog jövőjéről
  • Utolsó 20

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Licenc

Creative Commons Licenc

RÁDIÓ

Összes

Kenyeret...

2009.04.17. 22:03 :: SilverMike

…és cirkuszt. Azaz „panem et circenses” ahogy az ókori rómaiak mondták. Pedig akkor még FIA sem volt, meg Forma 1 sem, és a szekereket sem látták még el diffúzorokkal.

               De mi az a diffúzor, meg miért beszéltek erről ennyit mostanában?

Ha egy szó jelentését nem érjük, vagy nem vagyunk tisztában vele, akkor a mai rohanó világunkban  nincs más dolgunk, mint megnyitni egy "keresőt", bepötyögni a betűsort, és várni. A „diffúzor” szóra, például 129.000 találatot dob ki röpke 0,14 másodperc alatt, most komolyan írjak ide egy 129.001-et?  Mivel ennek nem láttam értelmét, választottam egyet a „készből”. Íme, a diffúzor „fogalma”:
A diffúzor a Forma-1-es autók padlólemezének végéhez csatlakozik. Az eszköz a haladó autó alá kerülő levegő elvezetéséért felel, ezáltal a szívóhatás mértékét szabályozza, vagyis nagyban ettől függ, hogy milyen lesz a versenygép tapadása.
Magyarul egy lemez, ami a pályához „szívja” az autót. Tiszta sor.
És ez a lemez, amit már vagy húsz (de van az több is) esztendeje használnak a Forma 1-ben, hirtelen az események középpontjába került. A sztori ismert, a Brawn GP, a Williams és a Toyota a többiekétől eltérő, úgynevezett dupla diffúzort épített. (Mert volt bátorságuk kihasználni a szabályok adta lehetőségeket.) Igen ám de a többi hét (inkább négy) csapat nem változtatott a jól megszokott elrendezésen, így ők hátrányba kerültek a „bátrakkal” szemben. Aztán ahogy az lenni szokott, jöttek az óvások, a fellebbezések, mert ami gyors az bizony szabálytalan is, legalábbis az „ellenzék” szerint. A kritizáló csapatok ugyanis azt állították, hogy (az egyébként vadonatúj, 2009-re alkotott) szabály nem engedi meg ezeknek az elemeknek a használatát. Az egész még a téli „szezon” alatt kezdődött, pontosabban Februárban akkor kérték meg az FIA-t, hogy vizsgálják ki az ügyet. A „szövetség” ki is adott egy közleményt, melyben annyi állt, hogy a vitatott autók VALÓSZÍNŰLEG szabályosak. Majd jött az Ausztrál Nagydíj, ahol a gépátvétel után (amin a kritikus autók egyébként átmentek) Renault, a Ferrari és a Red Bull megóvta az elemeket, az FIA ragaszkodott a versenybírák döntéséhez így elutasította az óvást. Hát a csapatok fellebbeztek, innen pedig egyenes út vezetett az ICA (fellebbviteli bíróság) székházába, Párizsba.
Közben szépen lassan kiderült a turpisság, azaz, hogy az egész balhéról az FIA, pontosabban az új (pontatlan) szabály tehet. Mivel nem volt konkrétan leírva, meghatározva, hogy melyik diffúzor a jó. Ezt mindkét fél elmondta, sőt a legtöbben azt is lenyilatkozták, hogy nem azért mennek a tárgyalásra, hogy betiltassák az elemet, hanem azért, hogy tisztázzák a szabályt.

                                                                 A „Párizsi Nagydíj”

Eddig nem is lett volna gond, ilyen „csatározások” mindig is voltak, és mindig is lesznek a Forma 1-ben. Az egészben csupán az volt a szomorú, hogy az év első két nagydíjának az eredménye emiatt, a balhé miatt több hétig nem volt hivatalos. Mert az FIA akár el is vehette volna, a Brawn GP eddig megszerzett győzelmeit, meg a Toyota dobogós helyezéseit, és a Williams értékes pontjait. Ami valljuk meg a Forma 1 szégyene lett volna. A kritikusok szemében azért, mert az FIA háromszor szabályosnak nyilvánította az elemet, negyedikre meg kimondták volna, hogy szabálytalan? Vicc, abszurd, a saját farkába harapó kígyó esete.
Engem (és persze a rajongók nagytöbbségét) pedig az idegesített, (ezért is nem elemzem oldalakon át, hogy ki és mit mondott, és nem részletezem a diffúzorok paramétereit) hogy ennek az egész "ügynek" is a pilóták itták volna meg a levét. Egy pár centiméterrel hosszabb lemez miatt vették volna el a két megérdemelt győzelmet Jenson Buttontól. Azt a fantasztikus rajtot Nico Rosbergtől, a dobogós helyezéseket az okos Glocktól, és a bátor Trullitól. Pedig ezek az emberek nem tehettek arról, hogy a szabály rosszul van megírva, vagy egyesek rosszul értelmezték azt. Ők csak tették a dolgukat, egész télen készültek, az életükkel játszottak (mint minden versenyen), ennek ellenére őket büntették volna. Azonban míg mi a rajongók morogtunk, addig a fejesek majdhogynem örültek az egésznek. Mert kell a kenyér, meg a cirkusz a népnek, magyarul a botrányok miatt is az F1-re figyel a világ, még érthetőbben a negatív reklám is reklám…
Végül hosszú hetek várakozása után, Április 14-én az FIA összeült a csapatokkal és megtárgyalták az ügyet, igaz eredményt csak másnap hirdettek. A döntőbírák állítólag a következő ítéletek között válogathattak:
A dupla diffúzor teljesen szabályos, az év további futamain is használható.
A dupla diffúzort nem használhatják az év hátralévő részében, de az eddig elért eredmények maradnak.
A dupla diffúzort betiltják, és az ezzel elért eredményeket törlik.

A tárgyalás, akarom mondani a Párizsi Nagydíj egy pozitív meglepetéssel ért véget, a bírák az első lehetőség mellet döntöttek. A dupla lemez szabályos, a fellebbezéseket elutasították. Az „ellenzék” ezzel egyidejűleg kijelentette, hogy elfogadja a döntést, és ők is nekilátnak a vitatott elem kifejlesztésének. Persze értem én, hogy ez költséges lesz, és azt is, hogy ezen még lehet vitázni éveken át. A sport becsülete (hitelessége) azonban megmaradt. Nem a zöld asztal mellet döntöttek a versenyek végeredményéről. És ez így van rendjén…

Már csak az kellene, hogy a McLarent ne meszeljék el Április 29-én, persze addig megvan a mindennapi kenyér és cirkusz, addig is lehet erről beszélni…

 

5 komment · 1 trackback

Címkék: vélemény

A bejegyzés trackback címe:

https://silvermike.blog.hu/api/trackback/id/tr241071757

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: fabulas infantiles cortas 2018.01.01. 21:40:44

WayteQ X820 GPS navigáció - GPS Navigátor

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.04.18. 07:32:35

Sziasztok, az időmérő után érkezik az előzetes.

Mindenkinek nagyon jó szurkolást, és szórakozást kívánok az időméréshez! :)

GentleSpecter 2009.04.18. 19:32:27

@SilverMike: Sajnos az időmérőt nem láttam, csak az eredményt, de az elég meglepőre sikerült. Megint jó verseny lesz. Remélem rájönnek végre, hogy nem sírni kell folyamatosan, hanem taposni azt a k@rva gázpedált.

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.04.18. 19:44:31

@Biro_Peti:
Üdv!
Ha szeretnéd megnézni az időmérőt, a SportKlub-on azt hiszem megismétlik 22:00-kor. Persze, csak ha van kedved és időd, akkor nézd meg. De szerintem megéri mert eléggé érdekesen alakult :)
Az utolsó mondattal 101%-ig egyetértek :)

GentleSpecter 2009.04.18. 19:55:18

@SilverMike: Na elkezdtem tölteni torrentről, mert sajna nincs más adóm, csak a három alap. 50 perc és lenn van, kösz, hogy mondtad, mert nem jutott volna eszembe magamtól. :)

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.04.18. 19:57:44

@Biro_Peti:

No, az is egy megoldás. És gyorsabb is, mint, hogy kivárd a 22 órát. :)
süti beállítások módosítása