Üdvözlet

Szép napot! Köszönöm, hogy vetted a fáradságot és „rákattantál” erre az oldalra. Ami természetesen a Formula 1-ről szól, itt-ott magánvéleménnyel fűszerezve, de időt szentelve a „cirkusz történetére”, és az aktuális eseményekre is. Köszönettel tartozom Dave-nek, aki bátorított arra, hogy ezt a blogot elkövessem. Remélem tetszeni fog, és máskor is ellátogatsz ide, jó olvasást. Üdv: SilverMike (Vég Miklós)

Videók

ABU DHABI ALONSÓVAL: KAMUI KOBAYASHI: BRAZIL NAGYDÍJ 2009:

MINER

Beszélő

  • Retroka Sensei: "Hogyan emlékszünk vissza 10 év múlva a 2009 évre?" Én 11 évvel később megmondom, nem a legizgalmasabb, de el lehet nézni. :D Lehetett volna jobb is, mert megvolt rá a potenciál, de igazán kiemelkedőt csak pár futamnak sikerült. Kár hogy nem folytatódott a blog, pedig tetszik :) Régen mennyivel értelmesebbek voltak a szurkolók, nem kis majomságokba kötöttek bele. :D (2020.11.07. 16:10) "Tükör" - Adu Dhabi Nagydíj összefoglaló
  • Sceurpien: Remélem nem baj hogy ide írok. Az én honlapomnak van egy bannercsere jellegű ajánlata. Érdekel esetleg? F1-es jellegű játék. Maga a honlap: www.pegamesatnet.hu/Rage/ Az ajánlatról: www.pegamesatnet.hu/Rage/forspons.php Kicsit másabb, mint a szokásosok, de pont azért, mert így a játékosoknak érdekük, hogy megnézzék a "Szponzorokat". Ha érdekel, a honlapon megtalálod az e-mail címem, és írj. Köszi! (2010.03.23. 11:28) Személyes - A blog jövőjéről
  • zsuszti: Hát igen tény, hogy jellemző, hogy a nők rosszabbul vezetnek, mint a férfiak,de ettől még a versenyzők között lehet, hogy van olyan aki tud legalább olyan szinten csak éppen legyintenek rá a berögződöttség miatt,mert nő. Én pl:lovagolok és nem nagyképűsködésből csak hasonlatnak,de lány létemre sokszor felültem olyan vad lovakra amire rajtam kívűl csak egy 2 méteres pasi mert felülni és a fiúk akikkel egy csapatban voltam nem vagy max 2 percig mertek rajta ülni és inkább átadták nekem a lovat. Szóval ugyanígy nem mindig biztos, hogy csak a fiúk lehetnek a jobbak a vezetésben csak mert az általában úgy van. Én remélem, hogy egyszer lesz benn a jövőben egy női versenyző az F1-ben, aki tényleg tud is valamit mutatni és nem fogják rá, hogy na ezt csak az alakjáért alkalmazzák, hogy népszerűsítse az F1-et. (2010.03.20. 13:55) A világ leggyorsabb női – hölgyek az F1-ben és "azon túl"
  • SilverMike: @safranynorbert: Köszönöm szépen, holnap felteszem, a linket, ahol a blog "folytatódik" :) (2009.12.19. 08:58) Személyes - A blog jövőjéről
  • : Sok sikert! (2009.12.13. 00:32) Személyes - A blog jövőjéről
  • Utolsó 20

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Licenc

Creative Commons Licenc

RÁDIÓ

Összes

Jött, ment - az új pontrendszer tündöklése és bukása

2009.03.25. 21:18 :: SilverMike

A „pontrendszer körüli mizériát”, már mindenki pontról, pontra (hogy praktikus legyek) ismeri. Aki nem annak a kedvéért gyorsan leírom a történetet, és aztán hagyom, hogy helyettem, maguk az érintettek „beszéljenek”.

                                                                            A sztori              

A történet Március 17-én kezdődött, mikor az FIA, bejelentette, hogy a 2009-es szezonban radikálisan megváltoztatja a Forma 1 pontozási rendszerét. Az új szisztéma szerint az lett volna a világbajnok, aki a legtöbb győzelmet szerzi, a további helyezésekről pedig az eddigi jól megszokott pontrendszer dönt. Az ötlet sokkolta a csapatokat, a versenyzőket,  sőt a rajongók körében „általános pánik” tört ki. Elsősorban az FIA „zsarnoki” ítélete miatt, azért mert a „szövetség” a csapatok tiltakozása ellenére is, bevezette a rendszert.  Ezen felül, maga az ötlet sem aratott osztatlan sikert, a legtöbben azért aggódtak, mert ebben a rendszerben már a kilencedik futamon eldőlhet a bajnoki cím sorsa, sőt a csapatoknak már a versenyszezon elején dönteniük kell az első és másod számú pilótákról. A rajongókhoz hasonlóan az ötlet a pilótáknak sem tetszett. Azoknak a versenyzőknek, akikről lassan el is feledkezünk, az FIA-FOTA-Eclcestone hatalmi harcok közepette, pedig a cirkusz róluk szól, a szabályok őket korlátozzák, rólunk döntenek. A lázadó „aszfaltbetyárok” közül, Jarno Trulli öngyilkosságnak, Lewis Hamilton baklövésnek, Alonso „veszélyesnek”, és ami a legfontosabb Jenson Button a „szurkolók számára érthetetlennek” nevezte. Ezzel párhuzamosan az FOTA is felszólalt, szerintük a szabály szabálytalan volt (bizony ilyen is van)! Mert az FIA szabálykönyvének, xy. paragrafusának, abc bekezdése kimondja, hogy ilyen rövid idővel a szezon kezdete előtt nem lehet módosítani egy alapvető szabályon. Csak abban az esetben, ha a csapatok egytől egyig támogatják azt. Hát a csapatok nem támogatták  sőt, megóvták a „szabálytalan szabályt”. Majd az FIA kijelentette, hogy hajlandó módosítani, és az új rendszer bevezetését 2010-re tolni. Nem sokkal később, 2009. Március 24-én hivatalosan is bejelentették: maradnak a pontok. Így egy hét leforgása alatt pont került az ügy, és „minden idők legrövidebb ideig érvényben lévő pontrendszerének” (érmerendszer: élt hét napot) a végére. Mondom én, ezt úgy, hogy a  rendszer elvileg 2010-ben bevezetésre kerül, ennek ellenére az FIA és az FOTA képviselői többször  is lenyilatkozták, hogy még a nyáron tárgyalnak az ügyről. És valljuk be őszintén a csapatok, a rajongók, valamint a pilóták ellenszenvének tükrében nem nagy esély van arra, hogy ez a  módszer valaha is életbe lépjen a száguldó cirkuszban.

                                          A variálás sosem állt távol az F1-től.

A balhé kellős közepén, valami hasonlót írtam:
Valamilyen pontszámítás biztosan érvénybe lép majd, de előbb vagy utóbb az ellen is fel fognak lépni, mert olyan számítás, ami mindenkinek tetszik nincs, nem is volt, és nem is lesz még a világ - világ. Gondoljunk csak bele, egyik rendszer sem volt igazságos mindenkivel. Aki nyert, annak persze tökéletes volt, és  az Istenért sem változtatott volna. Velük szemben a vesztesek  azonban a legtöbbször „pampogtak” és változást sürgettek. Így volt ez 1988-ban is, mikor Alain Prost hiába szerzett több pontot, mint Ayrton Senna, mégis fiatal társa lett a bajnok. Mert akkoriban a „minuszolás” volt a divat, a szabály szerint a tizenhat futamból, csak a tizenegy legjobb eredmény számított, és még a professzortól értékes pontokat is elvettek, addig Sennának rengeteg nullás futama is kukába került. Így a „mágusnak” lett több egysége a levonások után, míg az összes futam tekintetében a „kis Francia” szerezett több pontot. Akkor persze a Francia hívei morogtak. Ahogy a 2000-es években is morogtak, csak akkoriban mindenki, mert a Schumacher nyert, „azért mert sok a négy pont különbség az első és a második között”, ezért aztán fogták a negyven éve működő rendszert és lecserélték. 2003-óta a legjobb nyolc kap pontot, és az első csupán kettővel többet, mint az ezüstérmes. És tessék, az új számítás gyengéje már az első évben kijött! Mert Kimi majdnem egy győzelemmel maga mögé utasította Schumit, aki meg hatot nyert. És itt tartunk most is, most Massáék morognak, mert a Brazil több győzelme ellenére (bár mondja nekem bárki azt, hogy a Belgiumi futamon megérdemelten nyert) sem lett bajnok. Manapság meg kevés a két pontos különbség. Ezért is találták ki a „győztes mindent viszt”, ami szerintem is marhaság, annak ellenére, hogy a legtöbb ellenérv véleményem szerint gyenge. Mert ugye mondják itt, hogy aki megnyert tíz versenyt az már az év közepén bajnok, de kérdem én, aki tíz versenyt nyer, nem érdemel világbajnoki címet? Ezért csupán annyit mondok, ne ítéljük előre, hátha valami jó sül ki az egészből…
De mégis, valamiért úgy érzem, hogy a rendszert hamar leszavazzák, mert az FIA valóban igazságtalanul viselkedett, és egy ilyen komoly üzletben, mint az F1-nem fordulhat elő az, hogy az üzletfelekre, a csapatokra nem is hallgatnak…

Na, most már tényleg beszéljenek helyettem azok, akik az egészben benne vannak, a két nagy szakszervezet, és a lázongó versenyzők:

                                             Íme, a „pont balhé” napról napra:

Szereplők:
FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség): A Formula 1 sport, és technikai szabályaiért felelős szervezet.
FOTA (Csapatok Szövetsége): A Formula 1-es csapatok szövetsége.
Jenson Button: Világbajnoki bronzérmes 2004. A Magyar Nagydíj 2006-os győztese.
Fernando Alonso: Kétszeres világbajnok.
Jarno Trulli: A 2004-es Monacói Nagydíj győztese.
Lewis Hamilton: Címvédő világbajnok.

„Az FIA jóváhagyta a Formula One Management (FOM) javaslatát, így minden versenyzőnek arra kell törekednie, hogy elsőként érjen célba. Amennyiben kettő vagy több versenyző rendelkezik azonos számú győzelemmel, a bajnoki cím a pontrendszer alapján dől el (10-8-6-5-4-2-3-1). A második helyezettől kezdve az ismert pontrendszer szerint rangsorolják a versenyzőket. A konstruktőröknél nem változik semmi.”
FIA, Március 17, 14 óra 30 perc.

"Csalódottságunkat szeretnénk kifejezni a Motorsport Világtanács keddi döntése miatt, különösen azért, mert a döntés egyoldalúan született meg."
FOTA, Március 17, 20 óra 15 perc.

"Értem a logikát, és érdekesnek tartom. De nehéz lesz megértenie a rajongóknak, hogy miért az a versenyző a bajnok, aki hatvan ponttal rendelkezik, és miért nem az, aki százat szerzett."
Jenson Button, Március 18, 15 óra 20 perc.

"Nem értem, miért van szükség a szabályok folyamatos változtatására. Szerintem ez egy olyanfajta döntés, ami csak összezavarja a rajongókat. Komolyan aggódom, de nem az idei évet érintő döntések miatt, sokkal inkább azok miatt, melyek kihatnak majd a sport jövőjére a következő években."
Fernando Alonso, Március 19, 12 óra 20 perc.

"Olyan, mintha a Formula-1 öngyilkosságra készülne, és más versenysorozat után kell néznünk. Ezzel az új pontrendszerrel már az évad közepén eldőlhet a bajnoki cím sorsa. Ebben a rendszerben több a rossz, mint a jó."
Jarno Trulli, Március 20, 11 óra 40 perc.

„Azt gondolom, hogy ami most a Formula-1-ben történt, az egy szégyen. Nehéz azt hinni, hogy ezek a legutóbbi döntések kedveznek a pálya szélén álló, valamint a tévé előtt ülő nézőknek, akire kitüntetett figyelemmel kellene lennünk. Bármilyen is a pontrendszer, én tudom, hogy minden Formula-1 versenyző oroszlánként küzd a pályán."
Lewis Hamilton, Március 20, 13 óra 24 perc.

"A szabálymódosítás ellentmond a Sportszabályzat 5-ös függelékében, valamint a Nemzetközi Sportkódex 199 cikkelyében foglaltaknak. A 2009-es szabályváltoztatásokhoz már lecsúsztak a határidőről, mivel ahhoz nem adta minden csapat a beleegyezését."
FOTA, Március 20, 18 óra 48 perc.

„Március 17-én a Motorsport Világtanács visszautasította a FOTA pontszámítási javaslatát. Az „aki nyer, az mindent visz" alapon működő éremrendszer azonban elnyerte a tetszésüket. Ha a Formula-1-es csapatok most nem értenek egyet ezzel a szisztémával, annak implementációját 2010-re halasztják."
FIA, Március 20, 20 óra 50 perc.

„Az új pontrendszert 2010-re halasztották, de biztos vagyok benne, hogy át fogják gondolni szezon közben, mivel minden új szabályt jóvá kell hagyni a csapatoknak. Kicsit meg vagyunk lepődve a csapatok döntésén, mert sokáig az volt a benyomásunk, hogy elégedettek az új szabályokkal."
FIA Szóvivő, Március 20, 21 óra.

„A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nem sokkal ezelőtt hivatalos közleményében tudatta, hogy a csapatok tiltakozása miatt az idei évben még nem vezeti be a WMSC által múlt héten bejelentett éremalapú pontszámítást.”
FIA közlemény Március 24, 14 óra 18 perc.

5 komment

Címkék: vélemény hírek érdekesség forma12009

A bejegyzés trackback címe:

https://silvermike.blog.hu/api/trackback/id/tr121025774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.03.28. 15:30:02

Sziasztok! :)

Kicsit megkésve de ma este jön egy futamelőzetes, az infók Melbourne-ről :)

tfefe 2009.04.10. 18:42:28

Először is bocs hogy eddig nem értem ide...

Ügyesen összefoglaltad az eseményeket Mike! Grat érte!

Most hogy túl vagyunk az első futamokon azért sajnos látszik hogy ha a tervezett szabály nem a legjobb, a mostani hiányosságai nem tűntek el. Ugye februárban amikor Bernie azt nyilatkozta hogy a FOTA javaslata sem érdekli (pontszámok változtatása) mert szerinte nem a helyezések közti pontkülönbségekkel van a baj, hanem azzal hogy 1-2 pont dönthet VB címről és szerinte ez kárára van az f1-nek sokan kritizálták a véleményét.
Már az első versenyen is több igazolást nyert hogy Bernie jól látja. A Toyota 1-nél nem több pontot remélhetett a szabálytalan szárnyaktól, mivel a szabályossal is versenyképesek voltak, a McLaren 1 pontért való esetét pedig azt hiszem nem kell említenem. Összességében valóban úgy néz ki hogy a nem a győzelemért hanem 1-1 pontét való küzdelem bármi áron nem tesz jót a sportnak, bár nem tudom mi lenne a jó megoldás erre. Sztem szigorúbb szabálybetartatás, ellenőrzés is elég lenne, remélem orvosolják ezt mihamarabb. Röhej hogy nézői kamera felvételére kell hagyatkozni egy ítélet meghozatalakor, miközben az FIA bíróknak saját belső kamera hálózatuk van hogy mindent láthassanak...

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.04.10. 22:39:09

@tfefe:

Semmi baj, a lényeg, hogy már "idetaláltál". Köszi a kommentetket, meg a dicséretet, igyekeztem jól megírni ezeket a cikkeket.

Igen, ahogy azt itt mondtam tökéletes rendszer nincs, nem is lesz soha az életben. Ha bevezették volna a "győztes mindent viszt", abba is lehetne kivetni valót találni. Abban egyetértünk, hogy az egy két pontért való "háború" (mert ez lassan az) tényleg vicc. De szerintem nem kellene Bernie ötletét bevezetni. A hagyományok miatt, meg azért elég abszurd az. Ha mindenképp változtatni kell (bár szerintem a mostani is jó...) akkor inkább a FOTA ötletét kellene kipróbálni...

tfefe 2009.04.11. 09:31:03

@SilverMike:

Én máig a régi rendszert javasolnám vissza. Hogy miért is? Mert bizonyított... nézd meg légyszi a 86-os év végét. Utolsó futam, Mansell 7 pont előnnyel érkezett (emlékeztet ez egy másik utolsó futamra?), de győznie kellett volna a VB címért, mert csak a legjobb 11 futam számított. Kockáztatott, elrobbant a gumija, Prost VB lett.

A lényeg hogy van egy rendszer ami már bizonyított, nem kellene újakkal kísérletezni sztem... "Járt utat járatlanra ne cserélj!"

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.04.11. 09:52:56

@tfefe:

Szia, szép reggelt! :)

Igen, ha már itt tartunk én is a régi pontozási rendszert hoznám vissza. Vagy a '91 előttit, vagy a 10-6-4-es számomra klasszikust. Mert én abba "nőttem bele", azt szoktam meg, és szerintem nagyon is rendben volt. A FOTA javaslatát csak azért írtam, mert szinte 99% hogy, a 'győztes mindent visz', és aközött fognak majd választani. És én azért annak jobban örülnék.

Ez a mondat nagyon ideillik! És sajnos az a baj, hogy az F1-ben mostanság elég gyakran elhagyják azt a járt utat...
süti beállítások módosítása