Egyesek szerint Ross Brawn agyába egy computert építettek be, míg mások szerint egy született zsenivel van dolgunk, egy azonban biztos, a manchesteri születésű „technikai guru” korunk egyik legnagyobb koponyája. De mi mást is várhatnánk egy atomfizikustól? Mert bizony a szóban forgó úriember ezt a könnyűnek egyáltalán nem nevezető szakmát tanulta ki, és ezt is űzné a mai napig, ha meg nem csapta volna a „benzin szaga”. De megcsapta, Mr. Brawn sosem vonzódott a fizikához, őt inkább az autóversenyzés világa, azon belül is a csapatvezetés, és a versenysport technikai oldala, vonzotta. Talán ezért is csatlakozott 1976-ban a March Forma 3-as csapatához, innen azonban rövid időn belül továbblépett, és az újonnan alakult Williams csapathoz szerződött. Itt az akkoriban még igen csak gyermekcipőben járó szélcsatornában dolgozott, és a csapat aerodinamikai fejlesztéseit felügyelte. Világméretű elismerésre azonban mégsem ezeknél az istállóknál tett szert, hanem évekkel később a nagy rivális Ferrarinál. 1996-ot írtunk mikor a csapat vezetősége Schumacherrel együtt (persze nem egy forintért) hősünket is a Scuderiához édesgette. Az üzlet azonban többszörösen megtérült, a Schumacher – Brawn duó (Jean Tod-tal kiegészülve) nem kevesebb, mint hat konstruktőri és öt egyéni bajnoki címhez jutatta az olasz gárdát. Rosst az itt „elkövetett” (mára már klasszikussá váló) taktikai húzásai tették igazán naggyá, gondoljunk csak az 1998-as Magyar Nagydíjra, ahol Schumacher nem kevesebb, mint tizenkilenc kör alatt huszonöt másodpercnyi előnyt autózott ki riválisaival szemben, majd a remekül ütemezett bokszkiállás után az élen találta magát, persze, hogy ennek a „tökéletes cselnek” is Ross Brawn volt az értelmi szerzője.
Tíz évvel később járunk, a helyszín az esős Silverstone, a Ferrari szenved a nedves pályán, szinte minden taktikai húzásuk balul sül el, talán éppen azért mert a legendás Brawn úr, már nem náluk, hanem pár boksszal arrébb a Honda főhadiszállásán kémleli az eget. És úgy dönt, hogy a két pilótát behívja a depóba, extrém esőgumit szereltet az autókra, és mehetnek vissza a versenybe. És a verseny után ennek a nagyszerű húzásnak köszönhetően állt fel a dobogóra, több mint két év után Rubens Barrichello. Ez volt Ross első (és mint azt már tudjuk utolsó) nagy húzása a Hondánál…
A Honda kálváriája
A Japánok 2007, egy a Honda számára katasztrofálisan sikerült év végén igazolták le Ross mestert, akinek a megszerzésével a céljuk egyértelműen a csapat régi hírnevének visszaállítása, és a bajnoki cím elhódítása lett volna, ahogy azt elmondták négy éven belül. Az „új éra” első éve a 2008-as volt, a rajongók legnagyobb bánatára azonban Brawn túl későn kezdte meg a tevékenykedését ahhoz, hogy még ebben az évben „csodát tegyen”, és az említett silverstonei futamon kívül ez az éve is feledhetőre sikerült, a japán alakulatnak. De ez benne volt a „tervben”, a csapat ezt az évet hajlandó volt beáldozni a 2009-es sikerért. Már a nyáron elkezdték az új autó tervezését, valamint az élen jártak a KERS fejlesztésében is. Egész évben optimistán nyilatkoztak a jövőről, ezért is ért mindenkit váratlanul a bejelentés miszerint:
„A Honda kiszáll a Forma 1-ből.”
Ez a mondat 2008. December 5-én hagyta el a Honda vezetőinek a száját egy szűkszavú sajtótájékoztatón, mikor kijelentették, hogy visszalépnek a Forma 1-es világbajnokságból. Döntésüket a világválság okozta, autó eladás csökkenésével (a Honda 32% -al kevesebb autót adott el 2008-ban, mint a múltban) magyarázták. De kijelentették, hogy az istállót jelképes összegért (egy - két dollár) átadják, a vevőnek „csak” az éves kiadásokat kell állnia. Ekkor indult meg a találgatás, egyesek már biztosra vették, hogy az istálló Dave Richards kezébe kerül, de a Brit úriember kijelentette, hogy nem kívánja megvásárolni az istállót. Ezzel párhuzamosan, a csapat megmentésén éjjel nappal dolgozó, Nick Fry, és Ross Brawn közleményükben kiadták, hogy több mint tíz komoly vevő jelölt van. Nem sokkal később az is napvilágot látott, hogy abban az esetben, ha mégsem sikerülne nyélbe ütniük az üzletet, akkor ők maguk vásárolnák meg az istállót. Majd csend, hosszú hetekig egyetlen hír sem érkezett az istállóról. A csendet Február közepén törte meg az a pletyka miszerint az istállót a Virgin Group vezetője Richard Branson szeretné megvásárolni. A hírt a hóbortos milliomos nem cáfolta, de elmondta, hogy csak abban az esetben vágna bele a „Forma 1-es kalandba”, ha a „cirkusz” környezetbarátabbá és költséghatékonyabbá válik, Branson nyilatkozata után csapat japán vezetői kijelentették, hogy nincs komolyabb vevő. A csapatért rajongók azonban már ekkor meglátták a fényt az alagút végén, mert a nemzetközi sajtó egyre biztosabbra vette, hogy a gárdát Ross Brawn és a Honda volt menedzsmentje veszi meg.
Létrejött a Brawn GP!
Hivatalos: Vevőre talált a Honda!
Megkockáztatom, hogy ezt a hírt várták legjobban a Forma 1 rajongói, az egész uborkaszezon alatt. „Hivatalos”, ez az egy szó volt az, ami végre véget vetett annak a rengeteg találgatásnak, spekulációnak, és ez által végre biztos információt kaptunk a csapat jövőjéről, magától Ross Brawn-tól! A már említett „mestertől”, akinek a neve a Ferrarival olvadt össze, eddig a pillanatig! Mivel a csapat a Brawn GP nevet kapta, ezzel Ross belépett azoknak a neves „garázsmestereknek” a táborába kiknek a nevét Forma 1-es istálló viseli. (Csak egy pár csapat: Williams, McLaren és bizony maga a Ferrari is…)
Ebből a bizonyos hivatalos közleményből kiderült, hogy a Honda Racing tulajdonában lévő csapat, hosszú egyeztetések után Ross Brawn kezébe került, és Brawn GP néven vesz részt a 2009-es Forma 1-es bajnokságban. Szerény véleményem szerint a csapat a lehető legjobb kezekbe került, Ross nem fogja csak a pénz miatt versenybe bocsájtani az autókat, és valószínűleg nem fogja otthagyni őket, az első rossz szezon után, ahogy azt bármelyik hóbortos milliomos megtette volna. Sőt Brawn úr nem kezdő, hatalmas tapasztalattal és tudással rendelkezik, ami még a csapat hasznára válhat. Tapasztalatból nem lesz hiány a versenyzői párosnál sem, mivel az istálló a Hondától „örökölt” Button – Barrichello párossal vág neki a szezonnak, ezzel az „ifjú” csapat, minden idők legtapasztaltabb versenyzői párosát tudhatja magáénak (a két pilóta együtt több mint 400 verseny indult). Örömteli hír, hogy Button kapott még egy lehetőséget, de én személy szerint a „veterán” jelenlétnek is örülök. A „veteránok” autójában Mercedes szív fog dobogni, ugyanis a Honda bár anyagilag támogatja a csapatot, motorokat és KERS-t nem ad az újonnan alakult csapatnak, ezért az a „csillagos márka” termékeit fogja használni. Az is kiderült, hogy a csapat a BGP001 névre keresztelt autót először Silverstoneban viszi pályára (a képen), majd csatlakoznak a hétfőn kezdődő barcelonai tesztsorozathoz. Végül az újdonsült csapattulajdonos ismertette a csapat színösszeállítását is:
„Szándékosan lett szolid, hogy jelképezze a Brawn GP jelenlegi státuszát. A fekete és a fehér természetes alapszín, a fluoreszkáló sárga láthatóbbá teszi a gépet. Ez az autó teljesen más, mint a vetélytársaké."
Lelkesedett Brawn, aki elmondta azt is, hogy:
"Lehetetlen lenne mindenkit felsorolni, aki nélkül a mai bejelentés nem jöhetett volna létre, de szeretném kifejezni hálámat a támogatásért, melyet a Mercedes-Benz Motorsporttól, az FIA-tól, a FOM-tól, a FOTA-tól, a BERR-től (illetékes brit hatóság), a Bridgestone-tól, a csapat partnereitől és világszerte a rengeteg rajongótól kaptunk."
És valóban! A Brawn Racing ékes példája lehet annak, hogy a Forma 1-ben nem csak egymás ellen, hanem egymásért is lehet küzdeni...
Beszélő