Üdvözlet

Szép napot! Köszönöm, hogy vetted a fáradságot és „rákattantál” erre az oldalra. Ami természetesen a Formula 1-ről szól, itt-ott magánvéleménnyel fűszerezve, de időt szentelve a „cirkusz történetére”, és az aktuális eseményekre is. Köszönettel tartozom Dave-nek, aki bátorított arra, hogy ezt a blogot elkövessem. Remélem tetszeni fog, és máskor is ellátogatsz ide, jó olvasást. Üdv: SilverMike (Vég Miklós)

Videók

ABU DHABI ALONSÓVAL: KAMUI KOBAYASHI: BRAZIL NAGYDÍJ 2009:

MINER

Beszélő

  • Retroka Sensei: "Hogyan emlékszünk vissza 10 év múlva a 2009 évre?" Én 11 évvel később megmondom, nem a legizgalmasabb, de el lehet nézni. :D Lehetett volna jobb is, mert megvolt rá a potenciál, de igazán kiemelkedőt csak pár futamnak sikerült. Kár hogy nem folytatódott a blog, pedig tetszik :) Régen mennyivel értelmesebbek voltak a szurkolók, nem kis majomságokba kötöttek bele. :D (2020.11.07. 16:10) "Tükör" - Adu Dhabi Nagydíj összefoglaló
  • Sceurpien: Remélem nem baj hogy ide írok. Az én honlapomnak van egy bannercsere jellegű ajánlata. Érdekel esetleg? F1-es jellegű játék. Maga a honlap: www.pegamesatnet.hu/Rage/ Az ajánlatról: www.pegamesatnet.hu/Rage/forspons.php Kicsit másabb, mint a szokásosok, de pont azért, mert így a játékosoknak érdekük, hogy megnézzék a "Szponzorokat". Ha érdekel, a honlapon megtalálod az e-mail címem, és írj. Köszi! (2010.03.23. 11:28) Személyes - A blog jövőjéről
  • zsuszti: Hát igen tény, hogy jellemző, hogy a nők rosszabbul vezetnek, mint a férfiak,de ettől még a versenyzők között lehet, hogy van olyan aki tud legalább olyan szinten csak éppen legyintenek rá a berögződöttség miatt,mert nő. Én pl:lovagolok és nem nagyképűsködésből csak hasonlatnak,de lány létemre sokszor felültem olyan vad lovakra amire rajtam kívűl csak egy 2 méteres pasi mert felülni és a fiúk akikkel egy csapatban voltam nem vagy max 2 percig mertek rajta ülni és inkább átadták nekem a lovat. Szóval ugyanígy nem mindig biztos, hogy csak a fiúk lehetnek a jobbak a vezetésben csak mert az általában úgy van. Én remélem, hogy egyszer lesz benn a jövőben egy női versenyző az F1-ben, aki tényleg tud is valamit mutatni és nem fogják rá, hogy na ezt csak az alakjáért alkalmazzák, hogy népszerűsítse az F1-et. (2010.03.20. 13:55) A világ leggyorsabb női – hölgyek az F1-ben és "azon túl"
  • SilverMike: @safranynorbert: Köszönöm szépen, holnap felteszem, a linket, ahol a blog "folytatódik" :) (2009.12.19. 08:58) Személyes - A blog jövőjéről
  • : Sok sikert! (2009.12.13. 00:32) Személyes - A blog jövőjéről
  • Utolsó 20

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Licenc

Creative Commons Licenc

RÁDIÓ

Összes

A KERS

2009.01.28. 18:44 :: SilverMike

Mostanában szinte nem telik el nap anélkül, hogy a Forma 1 rajongói ilyen, vagy olyan formában ne olvasnának a „hibrid”, a fékenergia visszaalakító, a kinetikus energiatároló-rendszerről, vagy egyszerűen csak a KERS-ről. De mit is jelent ez a mozaikszó? És valóban szükség van rá a Forma 1-ben?

                           Pro és contra: avagy mi szól a KERS mellet, és mi ellene?

Mint már tudjuk a KERS (Kinetic Energy Recovery Systems) 2009-ben bevezetésre kerül, a királykategóriában. Ezzel sok idő után ismét egy olyan technológia kerül a „száguldó cirkusz színpadára”, melynek a fejlesztését mindenki a nulláról kezdi, és melynek segítségével borulhatnak az erőviszonyok, kedvenc sportunkban. A történet még évekkel ezelőtt (2006,2007) kezdődött. Mikor ebben az egyre inkább zölddé, és környezetbaráttá váló Formula 1-ben felvetődött a „hibrid rendszer” bevezetésének ötlete. Az FIA nem csak a „környezetvédelem” jegyében akarta „törvénybe iktatni” a KERS névre keresztelt szerkezetet. A szövetség érvei között a szerepelt a hibrid technológia népszerűsítése, és széleskörű elterjesztése az utcai autókban is. És ehhez a legjobb út, az „autótervezés laboratóriumának” nevezett Formula 1-en keresztül vezet. A gépezet működése (elvben) pofonegyszerű. A rendszer a fékezéskor felszabaduló energiát begyűjti, és elraktározza mechanikus vagy elektromos módon. (Történik ez néhány másodperc leforgása alatt, mert az F1-ben bizony ennyi ideig tart egy kiadós fékezés.) Majd egyetlen gomb megnyomásával a tárolt energiát visszavezeti a motorba, ezzel plusz lóerőkhöz jutatva az erőforrásokat. Egyszerű igaz? Leírni és megérteni minden bizonnyal az volt. Azonban a technológiát kifejleszteni, és használni egyet jelentett a „gordiuszi csomó” megoldásával. Legalábbis a Forma 1 mérnökeinek a számára. Az idő múlásával a mérnökök kibogozták a már említetett csomót, és nekiláttak a rendszer kifejlesztésnek. Hosszas gondolkodás után kétféle KERS terveit ötlötték ki.
Az első az úgynevezett elektromos megoldás. Mely során a felszabaduló energiát egy akkumulátorban tárolják, ami elraktározza a hőenergiát, majd a pilóta „parancsára” visszavezetni azt a motorba. A rendszer 33 kilót nyom, tehát ennyi súlytöbbletet jelent a csapatoknak, és sajnos az alapgondolattal ellentétben a megoldás nem túl környezetbarát. Szakértők szerint az akkumulátort majd versenyenként cserélni kell, sőt a rendszer áramütést is okozhat. (Erről később) Ennek ellenére a legtöbb csapat az akkumulátorok mellet tette le a voksát, és kezdte meg a rendszer tökéletesítését. Velük szemben Sir Frank Williams csapata a „lendkerekes” megoldás mellet döntött. Éveken át több millió dollárt öltek bele a szerkezet kifejlesztésébe, melynek működési elve a következő:
A motorba épített generátor meghajtja a „lendkereket”, ami több mint 100.000 fordulat/perces sebességgel forogva raktározza az energiát. Amit kigyorsításkor visszajuttat az erőforrásba. A Williams „csomagja” ugyan sokkal nagyobb helyigényű a már említett akkumulátoros megoldáshoz képest, de sokkal környezetbarátabb, és nem mellesleg biztonságosabb. A „lendkereket” nem kell cserélgetni, és nem károsítja környezetünket sem, nem okozhat áramütést, (ami jó hír a szerelőknek) sőt a versenyautó súlyeloszlását sem borítja fel. Williams-ék nem titkoltan sikereket és pénzt remélnek a rendszertől. Ugyanis a skót úriember hamarosan áruba bocsájtja rendszerét, ezzel reményei szerint nemsokára megtérül a gépezetbe invesztált sok millió dollár.
A „világmegváltó” ötletnek azonban hamarosan ellenzői is akadtak szép számmal. Főleg az után, hogy már a KERS megalkotása sem volt gyerekjáték! 2008 nyarán a Red Bull Racing és a BMW gyárában is tűzriadót rendeltek el, mert a rendszer (mint kiderült) túltöltés esetén tűzveszélyes. Nem sokkal ezután a jerezi teszten a BMW egyik szerelőjét rázta meg az áram, mikor Christian Klien (tesztpilóta) autóját a bokszutcába akarta tolni. A balesetek után egyre többen a KERS 2009-re tervezett bevezetése ellen kezdtek szervezkedni. A balesetveszélyesség mellet a legtöbbek szerint a rendszer bár a környezetkímélő technikákat hirdetni, egyáltalán nem „zöld”, ugyanis a csaptok tömegesen fogják eldobálni elhasznált akkumulátoraikat. Szintén érdekes, hogy az FIA a legnagyobb költségcsökkentések közepette vezetette be a rendszert. A gazdasági válság miatt a nem régiben megkurtított kiadások semmivel sem csökkentek, mert az istállók további milliókat költöttek el a hibrid rendszerre. Sőt, egyesek szerint az egész nem ér semmit, a legtöbb pályán, semmiféle előnyt nem jelent, sőt a „jelentős súlyfelesleg” miatt még hátrányt is jelenthet.

                          A kecske is jóllakott, és a káposzta is megmaradt

A KERS bevezetése mellet kezdetben három csapat „kampányolt” erőteljesen: A BMW, a Williams és az azóta már jobb létre szenderült Honda Racing. A technika elhalasztása mellett pedig a Ferrari és a Toyota érvelt gőzerővel. Utóbbiak csak egy évnyi alapos teszt után vezették volna be a rendszer 2010-ben. Emellett váltig állították, hogy a gép veszélyes a szerelőkre és a pilótákra egyaránt. Velük szemben a másik három egység, meg volt győződve róla, hogy a rendszer már túl van a gyermekbetegségein, és szász százalékban biztonságos. Tehát minden feltétel adott annak bevezetésére. Hosszas tárgyalások után megegyeztek abba, hogy a rendszert bevezetik 2009-ben, de annak használata nem lesz kötelező. Jutott is meg maradt is. Ennek a fényében láttak neki a csapatok a végleges teszteknek. A rajongók és a szerelők legnagyobb megkönnyebbülésére, eddig nem történt a BMW nyári balesetéhez hasonló incidens. Nem mellesleg a legtöbb csapat elégedett a „főztével”. A BMW több száz kört teljesített jerezben és a szerkentyű hibátlanul működött. Aztán a kezdetben az ellenzők táborába tartozó Ferrari is pályára vitte a hibridet, majd elégedetten távoztak Mugellóból. Mellettük a Williams és a Renault Portugáliában rótta a köröket. A skótok boldogok voltak a „lendkerekekkel”, de a Renaultnál még mindig vannak kétségek. Ennek ellenére a napokban jelentették be, hogy a franciák KERS-ét fogja használni a Red Bull csapata is. A McLarennél, ugyan már beépítették a kütyüt, de még nem vetették be, csupán a súlytöbblet miatt cipelték magukon. Ugyanitt, ugyanekkor próbálgatta „szárnyait” (KERS-ét) a Toyota is. Érdekes módon a sok-sok elégedett csapat (köztük a BMW és a Williams, akik szorgalmazták a rendszer bevezetését) azonban él a szabályok nyújtotta kiskapuval, és még nem vetik be a rendszert Ausztráliában.
Meglepő?
Ezek után kicsit az…

 

 

A képekért köszönet Z. Balázsnak!

8 komment

Címkék: vélemény hírek érdekesség forma12009

A bejegyzés trackback címe:

https://silvermike.blog.hu/api/trackback/id/tr45908770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Niki Lauda 2009.01.28. 18:54:28

Sok és érdekes kérdést vet fel eme új berendezés használata.

Én személy szerint támogatom a bevezetését.

A mérnökök egy része szerint még nem biztonságos. Kérdem én… mi biztonságos a formula-1-ben?

Szerintem látványosabbá teszi majd az előzéseket és új vitákat is generál majd a csapatok közt ebben egészen biztos, vagyok.

Lesznek majd mutogatások és lesznek, akik az eltörléséért fognak érvelni.

Egy biztos végre a turbó betiltása után ismét láthatunk egy forradalmi újítást a formula-1-ben.

Vick08 2009.01.28. 19:16:58

Hát igen. Egyet értek Niki Laudával. Én is támogatom, és mivel új úgyis lesznek vele gondok, szidni fogják, de szerintem előbb-utóbb majd rájönnek h jó kis dolog és még látványosabbá teszi a Forma 1 világát.
Tetszik a blog, grat Mike!!!

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.01.28. 20:27:21

@Niki Lauda:
Hát,, ráfért már a Formula 1-re valami új technika bevezetése! Biztos rengeteg vita tárgya lesz (sőt már az is), de remélem, hogy a versenyek érdekesebbek lesznek a használata miatta.

@Vick08:
No, jó látni, hogy többen is a KERS mellet állnak. Tudom többek ellene vannak, de a technika fejlődését nem nagyon lehet leállítani!
Köszi, igyekszem!! :)

Dave985 · http://siparadicsom.reblog.hu/ 2009.01.29. 01:29:43

Különösebben nincs mit hozzáfűznem, hiszen a blogger kollega folyamatosan fejlődik, minden téren, ezen cikkben konkrétan semmi megkontráznivalót nem találtam.:)
A KERS jelentőségét már én is vitatom...

Más!
December legjobb honlapjáért lehet szavazni Silvermike-ra, ha egyetértetek:

emberekesablog.blog.hu/2009/01/26/szavazasok_9

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.01.29. 17:50:36

@Dave985:
Köszönöm Dave! Igyekszem, mindig a legjobbat kihozni az írásokból!

Óh... Lehet szavazni a blogra.
Köszi mindenkinek aki megtette/vagy meg szándékozik tenni! :)

tfefe 2009.01.30. 07:55:31

Engem is régóta foglalkoztat a KERS, és támogatom a bevezetését, mivel minden csapat már elég sokat költött rá. Ablakon kidobott pénz lenne ha veszni hagynák amit eddig elértek. A Ferrari is már a 3. rendszert próbálja, úgy néz ki ez is fog maradni. Feltételezem nem volt olcsó a NASA segítségével az autó orrában elhelyezhető formára gyártott akkuk kipróbálása, de rendszeres cseréjük sem lesz túl olcsó... Leginkább a Honda és a Williams által tervezett (valamint a FlyBird beszállító által szállítani kívánt) lendkerékben energiát tároló KERS-t tartom érdekesnek, és az autóversenyeken hosszabb távon használatra érdemesnek. Még Max Mosley is amikor a KERS egységesítéséről beszélt, lendkerekes KERS-t szeretne egységessé tenni, mivel nem termelődne a sok elhasznált akku, és mivel több versenyen is használható egy lendkerék nem csak megkíméli a környezetet, de olcsóbb is a rendszer.
Vagyis érdeklődve várom, jelent e majd különbséget az autók között a KERS különbözősége, és hogy a Williams által 2 millióból tervezett rendszer hogyan állja majd meg a helyét sokkal drágább társaival szemben... érdekes lesz ha megállja, nagy fricska lesz a sok pénzből fejlesztő csapatok orrára... :)

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.01.30. 15:17:10

@tfefe: Szerintem is nagy ötlet volt ez a KERS. Végre valami felkavarhaja az állóvizet, és okozhat izgalamakat.
Szerintem a lendkerék a legjobb megoldás, sokkal biztonságosabb. Ez a legfontosabb szempont szerintem. Igaz az akkus is túl van a gyermekbetegségeken, de a lendkerék sokkal biztonságosabb. És környezetbarátabb is...
Szerintem biztosan fognak meglepetést okozni Williamsék. Rájuk férnének már a jó eredmények.

SilverMike · http://silvermike.blog.hu/ 2009.02.03. 19:33:51

73-éves korában elhunyt Teddy Mayer. A McLaren egykori vezetője! :-( Holnap olvashattok egy kisebb megemlékezést a legendás csapatfőnökről!
süti beállítások módosítása