Ha jól emlékszem két évvel ezelőtt, egy Formula 1-el foglakozó újságban olvastam a következő sorokat, ráadásul egyenesen a címlapon:
„Ki is az a Lewis Hamilton?”
Most ennek próbálok utánajárni, feleleveníteni a Formula 1 2008-as világbajnokának életútját, a távirányítós autóktól, a Formula 1-es gépekig. Gyorsan megjegyezném, hogy abban a bizonyos cikkben a feltett kérdésre a következő volt a válasz:
„Talán 2008 világbajnoka.”
1. Rész: A Kölyök
A történet 1985. Január 7.-én kezdődött. Mikor Lewis Carl Hamilton meglátta a napvilágot, egy kicsiny angliai faluban. Autóversenyzői pályafutását egyedülálló módon, távirányítós autókkal kezdte. Majd következhetett a már jól megszokott szamárlétra, gokartból a Forma 1-be, mindenféle utánpótlás kategórián át. Igen ám, de Lewis nem a gazdagságól érkezett, nem álltak mellette szponzorok, egyedül édesapja Anthony támogatta, aki több műszakban dolgozott, hogy gyermeke versenyezhessen.
Nem sokkal később, ez megváltozott!
Ugyanis a legenda szerint, egy a kilencvenes évek közepén tartott díjátadáson a fiatal Hamilton találkozott Ron Dennis-szel, a McLaren birodalom fejével. Ekkor zajlott le a híres – hírhedt „párbeszéd”, melyben Lewis odaállt Dennis elé, és elmondta neki, hogy egy napon az ő csapatában szeretne versenyezni. Hihetetlen módon a McLaren csapat nemsokkal később bevette az utánpótlás csapatába, innentől fogva nem voltak anyagi gondok. Viszont annál több gondja lehetett Lewis ellenfeleinek. A fiú minden sorozatban bajnok lett, röpke két éven belül. Ez történt 2006-ban a GP2-es bajnokságban is. A Formula 1 előszobájának tartott sorozat megnyerése után figyelt fel a világ először erre a bizonyos Lewis Hamiltonra.
2. Rész: A „szuper újonc”
Lewis bombaként robbant be a Formula 1 világába is. Elsősorban a veleszületett tehetsége, másodsorban pedig a média segítségével, pár verseny után új világsztár született.
A kezdés fantasztikusra sikeredett, első kilenc versenyén dobogóra állhatott, sőt ezek közül kettő futamon diadalmaskodni is tudott. Rengeteg rekordot írt át és, ha csak a statisztikákat nézzük Ő volt a legfiatalabb pilóta aki valaha világbajnoki pontvadászatot vezetett (mindössze élete harmadik versenyén). Hatodik versenyén tudott először nyerni, mégpedig a mára már legendássá váló Kanadai Nagydíjon 2007-ben. Győzelmét a káoszfutamon többször a pályára látogató „széfti kár” sem tudta elvenni. Egy hétre rá, gigászi csatában győzte le többszörös világbajnok csapattársát Fernando Alonsót, a legendás Indianapolisban. Azt a Fernando Alonsót, kivel ádáz csatát folytatott egész évben, mindketten pontokat loptak el egymástól, és mindketten az első számú pilóta címére hajtottak. Néha nem túl fair módon...
Hamilton bemutatkozó éve nem csak a fantasztikus sikerekről, hanem a buta hibákról is emlékezetes marad. A Kínában elkövetett bokszutcai baki, és a Brazíliai „melléváltás” a bajnoki címébe került. És ahogy az már lenni szokott amint megszülettek a rajongói, úgy sokasodtak a haragosok is, bizony már az első évad után. Sokak szerint Hamilton arrogáns, és beképzelt, való igaz, hogy néhány nyilatkozatával túllőtt a célon. Ha már itt tarunk véleményem szerint ez lenne Hamilton legnagyobb hibája. Mégpedig hogy, sokszor nyilatkozik meggondolatlanul, és öntelten. Ezt egyenlőre még a fiatalsága, és hevessége rovására lehet íri, de a jövőben ezen feltétlenül változtatnia kell...
Nem csak emiatt érték támadások újoncéve után. A történethez hozzátartozik, hogy Ő lett „minden idők első színes bőrű Formula 1-es pilótája.” Amit a 2007-es szezon során persze jól a szájába rágtak mindenkinek. Szinte minden Lewis-szal fogalakozó cikkben, televízió adásban, és riportban elhangzott a fent említett mondat. Pedig elég elég lett volna egyszer elmondani, tudomásul venni, és nem rágódni rajta. Ahogy azt nagyon sokan megtették, főleg a 2007/2008-as téli tesztek alkalmával . Ekkor szembeszült hősünk , rasszista megnyilvánulásokkal. Összegzésképpen elmondható, hogy a 2007-es esztendő a hatalmas sikerek, és a váratlan hibák, támadások éve volt Hamilton számára. Afféle hullámvasút évad...
3. Rész: A világbajnok
Lewis 2008-ban felállt a padlóról, idén mutatta meg igazán oroszlánkörmeit. Az igazsághoz persze, hozzátartozik, hogy ezévben is voltak buta és érthetetlen hibák! Gondoljunk csak a Kanadai akcióra, vagy az elkapkodott előzésekre mind Belgiumban, mind Japánban. Melyekből egyetlen következtetést lehet levonni: Lewis még fiatal, az a tűz ami izgalmas versenyzővé teszi, többször űzi bele felesleges, túlvariált akciókba. A jövőben vajon higgadtabb pilóta lesz, a már világbajnok Hamilton?
Mert bizony a jóslat beigazolódott. Hamilton 2008-ban elhódította a világbajnoki trófeát! Teljesen megérdemelten. Gondoljunk csak a Németországi produkciójára, ahol egy rossz csapattaktika okán visszaesett, de ezután alig tizenöt kör alatt az ötödik helyről az élre vágott, és nyert! Vagy az Olasz Nagydíjra, ahol vizes pályán egerészte fel magát a tizenötödikről a második pozícióba, néhány kör leforgása alatt. A vizes pálya amúgy sem volt sosem idegen neki, Brit származása révén hozzászokott ezekhez a körülményekhez, sőt mesterfokon el is sajátította a „vízen vezetés” művészetét. Ezt láthattuk a vizenyős Monacóban, és a hazai nagydíján a britanniai özönvízben. És most érkezünk el Lewis szerény véleményem szerint legnagyobb érdeméhez. A versenyzési stílusához, ahhoz ahogy vezet: agresszívan, és izgalmasan. Nem az a típusú pilóta aki megelégszik a második hellyel, mer előzni, versenyezni, és kockáztatni.
Ennek, és persze a McLaren csapat 100%-os támogatásának köszönhetően érte el Lewis Hamilton legfőbb célját, huszonhárom évesen, „minden idők” legfiatalabb világbajnokává vált a királykategóriában...
És még nagy jövő áll előtte...
Beszélő