Ma lenne 80éves a legendás tervező...
"A Lotusszal vagy világbajnok leszek, vagy meghalok." - Jochen Rindt
Igen, 1928 Május 19.én született, főhősünk. Azok, akik nem tudnák ki ő most jól figyeljenek!
Collin volt az a férfi, aki forradalmasította, felpezsdítette a Forma 1 világát. Pontosabban az autótervezést. Más utakon járt, mint az összes többi tervező. Abszurd elképzelései, valamint zseniális találmányai, egyaránt beírták nevét a Forma 1 történelmébe. Ő találta ki a modern vezetőszárnyak elődjét, a szárnyas autót, az ék alakú karosszériát. 1952-ben alapította a legendás, mára klasszikussá váló brit márkát a Lotus-t. A Lotus nevet az istálló Collin felesége után kapta. 1958-ban már a Forma 1 be vezette, csapatát. Az első nagy sikereket, a Jim Clark vezette autóval érték el, a skót 1963-ban világbajnok lett a csapattal. A '60-as éveben a Chapman, Clark páros uralták a versenypályákat. Kétségtelen, hogy a kor legjobb pilótája vezette, a legjobb autókat. Jim egész karrierét a Lotusnál töltötte... Sajnos 1968-ban Németországban meghalt, egy olyan Forma 2-es futamon, ami el sem kellet volna indulnia... Sajnos, ekkor a világ figyelme a Lotus autók, és Collin gyengepontjára terelődött. Túlságosan is hajszolta a győzelmet, olyan alkatrészeket épített az autóba amit előre nem tesztelt. Jim helyét a fiatal tehetség Jochen Rindt foglalta el a csapatnál. Aki 1970-ben megnyerte a bajnokságot, igaz monzai halála után. A trófeát felesége vette át. A Lotus utolsó nagy fénykora az 1970-es években volt, a Peterson, Fittipald, Andretti korszakban. Ekkor forradalmasította Chapman a Forma 1-es tervezést, az ékautó, az oldalsó hűtődoboz, a légterelőszárnyak, aerodinamikai elemek ekkoriban jelentek meg, a techninai palettán. És ekkor mutatkozott be a világnak a legendás Lotus 79. Sokak szerint minden idők legjobb F1-es betontorpedója. Amivel Andretti megnyerte a bajnokságot 1978-ban. Ez volt a Lotus utolsó bajnoki címe. 1980-ban csúfos vereséget szenvedett a Lotus 80-nal, a szárnyas autóval. Ám ezzel az autóval is legendásat alkotott, a teljesen sík aljú autó elindította a szívóhatású autók térhódítását. Collin 1982-ben halt meg, szívinfarktust kapott Angliai otthonában, a Forma 1 elvesztette a legnagyobb elméjét...
Collin volt az a férfi, aki forradalmasította, felpezsdítette a Forma 1 világát. Pontosabban az autótervezést. Más utakon járt, mint az összes többi tervező. Abszurd elképzelései, valamint zseniális találmányai, egyaránt beírták nevét a Forma 1 történelmébe. Ő találta ki a modern vezetőszárnyak elődjét, a szárnyas autót, az ék alakú karosszériát. 1952-ben alapította a legendás, mára klasszikussá váló brit márkát a Lotus-t. A Lotus nevet az istálló Collin felesége után kapta. 1958-ban már a Forma 1 be vezette, csapatát. Az első nagy sikereket, a Jim Clark vezette autóval érték el, a skót 1963-ban világbajnok lett a csapattal. A '60-as éveben a Chapman, Clark páros uralták a versenypályákat. Kétségtelen, hogy a kor legjobb pilótája vezette, a legjobb autókat. Jim egész karrierét a Lotusnál töltötte... Sajnos 1968-ban Németországban meghalt, egy olyan Forma 2-es futamon, ami el sem kellet volna indulnia... Sajnos, ekkor a világ figyelme a Lotus autók, és Collin gyengepontjára terelődött. Túlságosan is hajszolta a győzelmet, olyan alkatrészeket épített az autóba amit előre nem tesztelt. Jim helyét a fiatal tehetség Jochen Rindt foglalta el a csapatnál. Aki 1970-ben megnyerte a bajnokságot, igaz monzai halála után. A trófeát felesége vette át. A Lotus utolsó nagy fénykora az 1970-es években volt, a Peterson, Fittipald, Andretti korszakban. Ekkor forradalmasította Chapman a Forma 1-es tervezést, az ékautó, az oldalsó hűtődoboz, a légterelőszárnyak, aerodinamikai elemek ekkoriban jelentek meg, a techninai palettán. És ekkor mutatkozott be a világnak a legendás Lotus 79. Sokak szerint minden idők legjobb F1-es betontorpedója. Amivel Andretti megnyerte a bajnokságot 1978-ban. Ez volt a Lotus utolsó bajnoki címe. 1980-ban csúfos vereséget szenvedett a Lotus 80-nal, a szárnyas autóval. Ám ezzel az autóval is legendásat alkotott, a teljesen sík aljú autó elindította a szívóhatású autók térhódítását. Collin 1982-ben halt meg, szívinfarktust kapott Angliai otthonában, a Forma 1 elvesztette a legnagyobb elméjét...
Beszélő